Lösvirke & Timmerhus
heimlaga: [citat] Det stämmer. Men Kertopuu har betydligt högre elasticitetsmodul är därför mycket styvare än en vanlig planka.
useless: Godkända toleranser finns i hus-AMA. https://byggtjanst.se/bokhandel/ama/ama-hus/ama-hus Äldre utgåvor brukar finnas att låna på biblioteket.
HSP: Grunden murades ofta upp på grundsulor. Sedan när källarväggarna var uppmurade gjöts golven med ca 7cm betong utan armering. Så var två av mina tidigare hus uppbyggda från år 1946 samt 1953
Supermaggan: En fråga från en nybörjare - hur länge är tillräckligt länge att vänta? Skillnad om man värmer in oljan? Tack! :)
Kurt-olsson: [citat] Med plast menade jag mer något som tätar 100% så den du tipsar om funkar säkert fint. :)
Annelie.G.S: [citat] jag har hursomhelst råkar radera ett av svaren på detta ovan, så hör av dig igen du som var intresrad., ursäkta /annelie
MrDizzy: Jag har kört med överbliven underlagspapp och takpapp på OSB-skivor som ligger plant utomhus året runt. Fungerar si sådär. Plant är inte optimalt för osbskiva... det bågnar även med takpapp och bildar pöl som är riktigt dåligt. Nångång då jag orkar ska jag bygga om kontruktionen så att skivorna lutar lite. Och kollar vi på TS användningsområde ... stående skivor så har jag
Lagerqvistt: [citat] Det va tanken från början, blir tyvärr praktiskt svårt med platta, dels pga underlaget (ojämnt berg) samt att en betongbil inte kommer ända fram. Sen så vill jag hålla nere kostnaderna då jag bara ska bo där några år, och sen användas som gäststuga/uthyrning.
Oldboy: Mig veterligt finns det ingen, vare sig företag eller gör-det-självare, som tvättar virke från brädgården innan uppsättning. Själv är jag noggrann och borstar bort damm/smuts om jag ser eller känner att det finns, men det är mest för att jag förvarar virke i ekonomibyggnader på landet där det snabbt blir väldigt dammigt/smutsigt av jordstöv, spindelväv, flugskit och
Oldboy: [citat] Rivit upp och lagt ett kraftigare brädgolv. Finns ingen anledning att böka med att regla om såvida inte bärigheten i bjälklaget är för dålig. Längre cc-avstånd hanteras genom tjockare brädor. Att lägga ett tunt icke bärande golv ovanpå minskar inte svikten ett dugg. Om takhöjd finns samt att trösklarna är rejält höga så kan man spika på ett kraftigare golv ovanpå
fribygg: [citat] Luften i väggar och bjälklag bör vara helt stillastående. "Vandrande" luft i väggarna kyler. Bostäder bör ha ett luftflöde på åtminstonde 0,35/s per kvadratmeter vilket man enklast och billigast brukar lösa med en PAX fläkt i våtutrymmen och ventiler i ytterväggarna på sovrummen/vardagsrum om man inte har en välfungerande murstock eller FTX.
heimlaga: Om man talar med bekanta i något rivninggsföretag går det ofta att få frigolit halvgratis om man samlar ihop den själv när de har grävt fram den. Enligt dagens normer måste de nämligen separera frigolit från jord och betong. Överblivna armeringsjärn går ofta att hitta på skrothandlar på väg till nedsmältning. Likaså överbliven bindtråd. Formvirke kommer ofta från rivningar.
TorpAnders: Byggmax låg på ungefär på 3,50:- i nyckeltal sist jag kollade, typ i våras. Så en tum fem eller 1x5” eller 22x120 kostar ca 1x5x 3,5= 17,50/ m Formeln kan användas för de flesta dimensioner grovt räknat. Många hemmasågare räknar rakt av med nyckeltal per volym.
cc80: Ja vårt projekt , livsprojekt fortsätter. Äntligen har vi lyckats få målat på övervåningen. Tog in en firma för vi insåg att vi orkar inte helt själva längre. Det har tagit ofantligt lång tid men det får lite framåt och det känns skönt. Alla rummen är målade, nu ska golv läggas, dörrar köpas och lister göras ja nu läste rätt göras . Jag har en man som är ofantligt
SW25: Någon som vet var man kan hitta rundtimmer i Göteborgs trakten? Har fått röt skada på timmer räcke på timmerhuset byggt-87. Tar gärna emot tips var man kan hitta timmerman.
Hodbrant: Okej, stockarna är ju rätt tjocka så även fast de ser rätt dåliga ut är det säkert åtminstone hälften eller tre fjärdedelar som är bra
Boholmen: [citat] Oj.. jag minns knappt. Vet att killarna slet mycket med både slipmaskin och andra verktyg för att få till en vettig yta. Vi behandlade med en vit lasyr. Riktigt snyggt men såhär i efterhand hade det inte gjort något om ytan hade blivit slätare. Samlade mycket damm. Bor inte kvar i huset men ska se om jag hittar någon bild
Oldboy: Lite åt det hållet blir även gipsskivor i ouppvärmt garage. Pappen på gipsskivorna är visserligen organisk men jag tror att det i hög utsträckning är smuts/damm som fastnat på väggarna/skivorna/ytorna som är den huvudsakliga maten för möglet. Tapetklister är normalt stärkelsebaserat vilket väl också är bra mat för mögel. Smuts och damm fastnar hela tiden på alla ytor så
Raddan11: [citat] Jag har varit inne på det, men det ser så oproffsigt ut det jag hittills fått ihop. Mvh Radomir
heimlaga: [citat] Risken för kondensfukt och mögelskador är mycket stor när man isolerar upp ett gammalt hus sådär med stenull eller glasull. Jag skulle säga att risken kan tänkas ligga någonstans kring 50%. Personligen skulle jag inte ta en sådan risk med min egen och familjens hälsa och med mitt livs största investering. Träfiberisolering och linull och cellullosa och liknande turkar upp
Kallens: Ingen specifik kunskap om byggtekniken, men generellt så måste ju ditt hus liksom andra hus uppfylla samma krav på bärighet. Så normal användning som du beskriver ska ju inte vara några konstigheter. Ett vanligt värde för bostäder är 200kg/m2 utbredd last som verkar samtidigt (+säkerhetsfaktorer). Men det är ju inte som att man överdimensionerar bjälklaget bara för att man bygger
A_Camera: [citat] This is nonsens, but my answer will be in Swedish because we are in Sweden. Du får skilja på hus och hus, kopiering och kopiering. Klart att om jag vill kopiera Turning Torso utan tillstånd från Calatrava då är man illa ute. Men om jag vill bygga ett "L", "U" eller "H" hus, eller en kub så kan du glömma att du har en chans att vinna en stämning mot mig. Ingen har patent på dessa
fribygg: [citat] Bättre lönsamhet för försäljaren och kanske även tillverkaren?
surris: Krångla inte till det. Du får riva ut allt, det böset som hamnar i grunden får du sen sopa ihop och hiva ut.
nybyggaren123: Måste man fräsa ur så plankan blir smalare också för enkla knutar då man ska bygga en bastu av 45x145 planktimmer? Jag tänker om det räcker att kapa ur på höjden av plankan, enligt första bilder? Eller måste man också fräsa ur som på d två andra bilderna? Vad är nyttan med urfräsningen? Tätare/Mindre regnvatten som kan komma genom?
Jansson69: [citat] Syllisolering under stolparna, vinklarna direkt på betongen och stolpen..
Düsseldorff: Du har dessutom vitmögel i hörnet. Talar starkt för att det varit alltför fuktigt en längre tid.
morsan77: [citat] Det visste jag inte. Intressant! Jag kommer använda slamfärg när jag byter fasad till sommaren.