Hej, här kommer en fråga om panel, linolja och färg: För något år sedan blev jag och sambon med ett gammalt missionshus (sommarhus). Ett hyfsat spontant inköp... och lyckat måste tilläggas. Huset är byggt 1890, flyttat 1910 och renoverat 1946. Det mesta på utsidan (även insidan) är i gott skick sett ur perspektivet kvalitet vad gäller trä och träarbete, men målningen är eftersatt. Planen var att börja med vindskivor och fönster denna sommar för att så småningom gå vidare till panel/väggar. Med lite eftertanke så insåg jag att det fanns en och annan panelbräda som utsatts för regnstänk och sakta torkat/rötat sönder. (Syllen under mår bra) Några av dessa löpte in under förnsterfoder och därför behövde detta åtgärdas innan fönstermålning. Efter mycket om och men så är detta nu gjort (panelen var ju gammal och sågad efter tummått och således inget man hittar på hyllorna, så det tog ett tag -och två fantastiska bröder på en lokal såg!) Allt har gått bra så här långt med andra ord. Nu till frågan: Huset är målat med falu rödfärg och jag funderar på att växla över till rödtjära, men innan det så är det några år av fönsterrenovering och annat som ligger före i kön. Min nuvarande idé runt panelen är att gå över viss panel som fläckvis är på väg åt samma håll , men inte lika illa åtgången och fortfarande fullt fungerande, med rå linolja som en impregnering framåt tills den riktiga målningen. Lite för att stoppa uttorkningen. Mätta träet och dess vilja att suga åt sig fukt. Vad tror kunniga om detta? Skulle det fylla någon funktion? Jag fattar att huset kommer se fläckvis blött ut, men tänker att det försvinner vid nästa målning eller kanske med lite tur då oljan torkat in?? Min tanke är att bevara och vårda i stället för att riva och byta ut i så stor utsträckning som möjligt. Någon med liknande erfarenheter? Tacksam om någon har lust att fundera på detta och komma med lite teorier och tänk.
 
P
U Ulf Limestream skrev:
Hej, här kommer en fråga om panel, linolja och färg: För något år sedan blev jag och sambon med ett gammalt missionshus (sommarhus). Ett hyfsat spontant inköp... och lyckat måste tilläggas. Huset är byggt 1890, flyttat 1910 och renoverat 1946. Det mesta på utsidan (även insidan) är i gott skick sett ur perspektivet kvalitet vad gäller trä och träarbete, men målningen är eftersatt. Planen var att börja med vindskivor och fönster denna sommar för att så småningom gå vidare till panel/väggar. Med lite eftertanke så insåg jag att det fanns en och annan panelbräda som utsatts för regnstänk och sakta torkat/rötat sönder. (Syllen under mår bra) Några av dessa löpte in under förnsterfoder och därför behövde detta åtgärdas innan fönstermålning. Efter mycket om och men så är detta nu gjort (panelen var ju gammal och sågad efter tummått och således inget man hittar på hyllorna, så det tog ett tag -och två fantastiska bröder på en lokal såg!) Allt har gått bra så här långt med andra ord. Nu till frågan: Huset är målat med falu rödfärg och jag funderar på att växla över till rödtjära, men innan det så är det några år av fönsterrenovering och annat som ligger före i kön. Min nuvarande idé runt panelen är att gå över viss panel som fläckvis är på väg åt samma håll , men inte lika illa åtgången och fortfarande fullt fungerande, med rå linolja som en impregnering framåt tills den riktiga målningen. Lite för att stoppa uttorkningen. Mätta träet och dess vilja att suga åt sig fukt. Vad tror kunniga om detta? Skulle det fylla någon funktion? Jag fattar att huset kommer se fläckvis blött ut, men tänker att det försvinner vid nästa målning eller kanske med lite tur då oljan torkat in?? Min tanke är att bevara och vårda i stället för att riva och byta ut i så stor utsträckning som möjligt. Någon med liknande erfarenheter? Tacksam om någon har lust att fundera på detta och komma med lite teorier och tänk.
linolja och såpa har jag alltid spätt ut rödfärgen med när jag målar med slamfärg.
likaså far i över 50 år..
Så det har då fungerat bra.
visst kan du köra på med linolja.. Men det är nog främst att det är olja, sedan vilken är nog inte lika noga...
 
  • Gilla
Ulf Limestream
  • Laddar…
Maskintok skrev:
linolja och såpa har jag alltid spätt ut rödfärgen med när jag målar med slamfärg.
likaså far i över 50 år..
Så det har då fungerat bra.
visst kan du köra på med linolja.. Men det är nog främst att det är olja, sedan vilken är nog inte lika noga...
på ett ungefär hur mycket av vardera såpa och linolja till en 10 liters hink?
 
  • Gilla
Ulf Limestream
  • Laddar…
P
K Kurtivan skrev:
på ett ungefär hur mycket av vardera såpa och linolja till en 10 liters hink?
0.5 l linolja och 3 dl såpa.
ungefär man känner sig lite för..
Ta ett par dl i taget..
 
  • Gilla
Ulf Limestream
  • Laddar…
Kul att du tänker gå över till rödtjära. Det håller jag också på med.

Jag är inte övertygad om att rå linolja är lämpligt innan trätjära, men det kanske inte påverkar allt för mycket... Givet att det tar några år innan rödtjärning.

Här i Skåne har rå linolja en stark tendens att snabbt bli svartmögelprickig. Så länge det inte blir för mkt så spelar det nog ingen nämnvärd roll, men det känns naturligtvis bättre om man slipper det.

Om du målar med rödtjära istället nu direkt så kommer det tyvärr att bli nyansskillnader sedan när hela fasaden målas. Kanske vanlig slamfärg fungerar bättre, men det finns nog en risk med det också vad gäller nyansskillnad pga dubbla lager med rödpigment.

Det går inte att göra tvärtom? Att olja/bättringsmåla fönstren temporärt och ta den eller de dåliga sidorna på fasaden först? Fönstren är väl, eller ska målas med linoljefärg(?), så att olja eller bättringsmåla (temporärt skydd) dem är mer naturligt och påverkar inte resultatet när de väl åtgärdas ordentligt.
 
  • Gilla
Ulf Limestream
  • Laddar…
Maskintok skrev:
0.5 l linolja och 3 dl såpa.
ungefär man känner sig lite för..
Ta ett par dl i taget..
ok, vad vinner man för effekt av det?
 
  • Gilla
Ulf Limestream
  • Laddar…
P
K Kurtivan skrev:
ok, vad vinner man för effekt av det?
bevarar träet och hjälper antimögelmedlet.
Tycker även att slamfärgen sitter bättre..
 
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Kul att du tänker gå över till rödtjära. Det håller jag också på med.

Jag är inte övertygad om att rå linolja är lämpligt innan trätjära, men det kanske inte påverkar allt för mycket... Givet att det tar några år innan rödtjärning.

Här i Skåne har rå linolja en stark tendens att snabbt bli svartmögelprickig. Så länge det inte blir för mkt så spelar det nog ingen nämnvärd roll, men det känns naturligtvis bättre om man slipper det.

Om du målar med rödtjära istället nu direkt så kommer det tyvärr att bli nyansskillnader sedan när hela fasaden målas. Kanske vanlig slamfärg fungerar bättre, men det finns nog en risk med det också vad gäller nyansskillnad pga dubbla lager med rödpigment.

Det går inte att göra tvärtom? Att olja/bättringsmåla fönstren temporärt och ta den eller de dåliga sidorna på fasaden först? Fönstren är väl, eller ska målas med linoljefärg(?), så att olja eller bättringsmåla (temporärt skydd) dem är mer naturligt och påverkar inte resultatet när de väl åtgärdas ordentligt.

Tack för att du ledde in mig på spåret om mögel! Det var nytt för mig. Har ägnat lite tid att läsa på nu och de lärda tvista... :) Vad jag förstår så beror det på restprodukter (proteiner som blir kvar efter tillverkningen) i linoljan och inte linoljan per se. Det varierar tydligen och ju ljusare oljan är desto bättre. Å andra sidan som konsument har man ju ingen chans att kontrollera renheten i den olja man köper. En tanke som det föder hos mig däremot är om den slamfärg som redan sitter (om än nersliten med åren) kanske stävjer mögelangrepp om man bara målar lite fläckvis. De plankor jag bytt har impregnerats med oljan och skall få sig en sväng faluröd i ”pausen” med panelen. Att gå bakvägen som du föreslår är nog inget alternativ (tack för tips och omtanke!) då fönstrens linoljefärg verkligen har börjat spricka ordentligt och träpluggar har börjat krypa osv. så det mest akuta nu efter att jag tagit bort de ”svaga” panelbrädorna är fönstren och jag vill inte hamna i ett dubbelarbete med dem. Kommer att höra lite med bröderna på sågen om kompatibilitet mellan rödtjära och rå linolja. Återkommer om jag får höra något matnyttigt.
 
Redigerat:
Utöver linoljans kvalitet så beror mögelangrepp nog också på miljön och brädornas renhet vid oljning. Miljön skiljer stort över landet (fukt, temperatur, blåst, luftens partikelinnehåll mm) vilket rimligtvis bör ha stor betydelse. Inga brädor (byggprodukter) är kliniskt rena, utan snarare tvärtom. Det är heller inte rimligt att försöka få dem kliniskt rena.

Tittade på min råa linolja nu också. Den är mörkt gyllenblond (gulbrun alltså :) ) av ospecificerad kvalitet och ursprung. "No name brand", så ganska säkert dålig kvalitet, men man har ju inte så mkt att välja på när man är på ngt ställe som säljer byggprodukter. Man är glad om det öht finns linoljeprodukter... Man (jag) borde nog ta och införskaffa lite bättre råmaterial... Uppenbarligen bristande kvalitet i min planeringsprocess, liksom i inköpsprocessen. Nåväl, kontinuerlig förbättring borde jag kunna uppfylla. :geek:

Bibringar några alldeles nytagna foton från fasaden som gjordes iordning för två år sedan. (Färgerna ser lite glåmiga och trista ut, men det beror på det glåmiga och trista gråvädret som var vid fototillfället. När solen lyser så lyser färgerna varmare/gyllene på ett helt annat sätt.)

Glöm inte att återkomma om något eller några år efter att fasaden blivit slutgiltigt klar, så vi vet hur det fungerar. :)

Grov träyta behandlad med linolja, uppvisar mögelangrepp och färgvariationer, fotograferad i dåligt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av fasad med linoljefärg under grått väder, vilket ger ett glåmigt intryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en vägg med röd linoljefärg som visar tecken på slitage och mögelangrepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ulf Limestream
  • Laddar…
Ottosons färg i Genarp gör linoljefärger av mycket hög kvalitet. Deras olja görs av linfrön från svenska odlingar och de gör allt själv.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Utöver linoljans kvalitet så beror mögelangrepp nog också på miljön och brädornas renhet vid oljning. Miljön skiljer stort över landet (fukt, temperatur, blåst, luftens partikelinnehåll mm) vilket rimligtvis bör ha stor betydelse. Inga brädor (byggprodukter) är kliniskt rena, utan snarare tvärtom. Det är heller inte rimligt att försöka få dem kliniskt rena.

Tittade på min råa linolja nu också. Den är mörkt gyllenblond (gulbrun alltså :) ) av ospecificerad kvalitet och ursprung. "No name brand", så ganska säkert dålig kvalitet, men man har ju inte så mkt att välja på när man är på ngt ställe som säljer byggprodukter. Man är glad om det öht finns linoljeprodukter... Man (jag) borde nog ta och införskaffa lite bättre råmaterial... Uppenbarligen bristande kvalitet i min planeringsprocess, liksom i inköpsprocessen. Nåväl, kontinuerlig förbättring borde jag kunna uppfylla. :geek:

Bibringar några alldeles nytagna foton från fasaden som gjordes iordning för två år sedan. (Färgerna ser lite glåmiga och trista ut, men det beror på det glåmiga och trista gråvädret som var vid fototillfället. När solen lyser så lyser färgerna varmare/gyllene på ett helt annat sätt.)

Glöm inte att återkomma om något eller några år efter att fasaden blivit slutgiltigt klar, så vi vet hur det fungerar. :)

[bild]

[bild]

[bild]
Ja, du har nog helt rätt i det du skriver om miljö och renhet. Det påverkar alldeles säkert.

Tack för bilder. Rödtjära känns verkligen som en bra produkt. Jag byggde en altan på en annan del av huset där jag fäste i nedersta delen av panel (och syll). Under gick jag på med rödtjära, just för att jag planerar att växla över vid nästa målning och det kändes bra med en tjärprodukt under då jag drog fast altanen. Rödtjäran kändes väldigt lättjobbad. Hur många strykningar har du gjort på bilden och är det en växling från faluröd eller började du från grunden med rödtjära?

Jag återkommer så klart när jag har mer info. :-)
 
Methane Methane skrev:
Ottosons färg i Genarp gör linoljefärger av mycket hög kvalitet. Deras olja görs av linfrön från svenska odlingar och de gör allt själv.
Tack för tips! Har några burkar Ottoson färg i boden. Jag har inte sett deras oljor, men det är förmodligen, precis som du säger, högkvalitativa. Jag skickar ett tips tillbaks; Engwall Claeson bryter linoljefärg enligt NCS-systemet på beställning om man vill gå utanför de klassisk kulörerna, och man behöver bryta med ett exaktare recept än om man bryter färgen själv.
 
U Ulf Limestream skrev:
Tack för tips! Har några burkar Ottoson färg i boden. Jag har inte sett deras oljor, men det är förmodligen, precis som du säger, högkvalitativa. Jag skickar ett tips tillbaks; Engwall Claeson bryter linoljefärg enligt NCS-systemet på beställning om man vill gå utanför de klassisk kulörerna, och man behöver bryta med ett exaktare recept än om man bryter färgen själv.
Ottosson bryter också. Det är bara att mejla till deras fabrik så fixar de det.
 
  • Gilla
Ulf Limestream
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Ottosson bryter också. Det är bara att mejla till deras fabrik så fixar de det.
Tack! Bra att veta!
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
U Ulf Limestream skrev:
Hur många strykningar har du gjort på bilden och är det en växling från faluröd eller började du från grunden med rödtjära?
Det är endast en strykning, på nya brädor.

Jag har även målat över gammal panel som var struken med faluröd slamfärg ursprungligen. Det fungerade utmärkt. Känns bra att få in tjära i alla gamla sprickor som gammalt och slitet/väderbitet trä har.
 
  • Gilla
Ulf Limestream
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.