Först och främst, jag vet. OSB skivor är inte optimalt ute.

Med det sagt.

Ska så billigt som möjligt göra ett insynsskydd. Ska sättas upp på ett befintligt plank som är ca 180cm högt. Så skivorna skruvas i det för att få det heltäckt. Rör sig om ca 20m.

Tanken är. Måla skivorna 2 gånger med billigaste ute färgen jag hittar. Sen försegla ändarna med lite silikon.

Behöver inte hålla i 100 år lixsom. Men 5 år hade varit trevligt :)

Men ja färg kostar också. Andra lösningar?

ClasseClas
Kör hellre med oljehärdad masonit, 3 mm. Det håller mkt bättre än OSB, som ärligt talat inte funkar alls ute.

• Gilla
Olleppspången
  • Laddar…
Råspont, eller råspontluckor 17 mm är väl också ett billgt alt. Järnvitriol och träolja är ju en rätt billig behandling.

• Gilla
Olleppspången
  • Laddar…
Varför inte sätta nån väv, markduk, presenning, tyg eller liknande?

• Gilla
enitaget och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför inte sätta nån väv, markduk, presenning, tyg eller liknande?
Tanken är att skivorna ska höja planket lite med :)

Sen är det ljudet jag vill få bort från grannen.

Men tanken har slagit mig. Provat satt markduk. :)

Rickard.
Jag har byggt en skogsvaktarstuga med osb-ytterväggar för en så där 7-8år sen och den står fortfarande och väggarna är helt ok. Dom är i och för sig rätt skyddade med korta väggar och lite takutstick men snö och regn träffar ändå väggarna.
Målad 1 varv med färgrester.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har byggt en skogsvaktarstuga med osb-ytterväggar för en så där 7-8år sen och den står fortfarande och väggarna är helt ok. Dom är i och för sig rätt skyddade med korta väggar och lite takutstick men snö och regn träffar ändå väggarna.
Målad 1 varv med färgrester.
Tänker oxå målning. Sen fästa nån sorts aluminium u list längst upp så det inte går rätt ner i skivorna. Dessa skivor kommer ju dock vara extremt utsatta haha

Min erfarenhet av OSB utomhus är att de håller förvånansvärt bra. Har några skivor som vi har haft ute i ur och skur i 6 år och de ser fortfarande ganska fina ut, trots att de är helt obehandlade.

Det är som sagt inte ett optimalt val till ett plank men det kommer nog att hålla rätt många år.

• Gilla
Olleppspången
  • Laddar…
S SCB skrev:
Min erfarenhet av OSB utomhus är att de håller förvånansvärt bra. Har några skivor som vi har haft ute i ur och skur i 6 år och de ser fortfarande ganska fina ut, trots att de är helt obehandlade.

Det är som sagt inte ett optimalt val till ett plank men det kommer nog att hålla rätt många år.
Känns framför allt som det är kanterna som suger. Då sidorna oftast har nåt vax lager på sig typ

Bästa svaret

Jag har kört med överbliven underlagspapp och takpapp på OSB-skivor som ligger plant utomhus året runt.
Fungerar si sådär. Plant är inte optimalt för osbskiva... det bågnar även med takpapp och bildar pöl som är riktigt dåligt.
Nångång då jag orkar ska jag bygga om kontruktionen så att skivorna lutar lite.

Och kollar vi på TS användningsområde ... stående skivor så har jag det med med underlags/tak-papp på utsidan. Inga problem öht.

Så har man underlags/tak-papp är det ett alternativ.

I övrigt att som TS tänkt måla samt sätta en liggare/list (av tex impregnerad trall) över/vid kanterna så att vatten inte kommer direkt åt dem borde fungera för TS behov

• Gilla
Olleppspången
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.