Har ett hus i Ångermanland med timmerstomme som är klätt med stående panel utvändigt.
Det är byggt cirka år 1930 och inga större sättningar i grunden.
Ska byta ut ett fönster och tänkte även sätta in en altandörr intill fönstret.
Hur säkrar jag timmerstockarna så de inte rör sig sidled innan jag börjar kapa?
För att dörren ska funka mot altanen behöver gångjärnen sitta mot fönstret, tänkte mig en pelare med två 195x45 reglar ihopskruvade. Läste att det är dumt att blanda stående pelare med liggande stockar, men det borde väl satt sig nu efter nästan hundra år?
Ska kanske lämna lite luft ovanför pelaren så det kan röra sig lite i höjdled?
Det är byggt cirka år 1930 och inga större sättningar i grunden.
Ska byta ut ett fönster och tänkte även sätta in en altandörr intill fönstret.
Hur säkrar jag timmerstockarna så de inte rör sig sidled innan jag börjar kapa?
För att dörren ska funka mot altanen behöver gångjärnen sitta mot fönstret, tänkte mig en pelare med två 195x45 reglar ihopskruvade. Läste att det är dumt att blanda stående pelare med liggande stockar, men det borde väl satt sig nu efter nästan hundra år?
Ska kanske lämna lite luft ovanför pelaren så det kan röra sig lite i höjdled?
Du tillverkar en gåt som håller ihop ändarna, är det väldigt löst när du börjar såga i det så kan man sätta tillfälliga reglar om båda sidorna av timret så att det inte kalvar..
Ja man ska lämna rörelsemån upptill tänk även på detta att det behövs mer än bara drevmån i ovankant av dörren/överstycket för att timret ska kunna röra sig.
https://entimmermansdagbok.wordpress.com/2011/10/31/gat/
Ja man ska lämna rörelsemån upptill tänk även på detta att det behövs mer än bara drevmån i ovankant av dörren/överstycket för att timret ska kunna röra sig.
https://entimmermansdagbok.wordpress.com/2011/10/31/gat/
Det ser ju vettigt ut. Vi kallställer huset i september och kommer ofta dit i mars och värmer upp igen. Så lite rörelse får vi nog räkna med.J Jansson69 skrev:Du tillverkar en gåt som håller ihop ändarna, är det väldigt löst när du börjar såga i det så kan man sätta tillfälliga reglar om båda sidorna av timret så att det inte kalvar..
[länk]
Gåt verkar ju vara toppen, men hur förankrar jag pelaren så det sitter rejält ovan fönstret om gåten ska kunna glida mot stockarna? Är det endast i överliggaren isåfall, och hur får jag till glidfunktion där?
Ska det se ut så här längst upp också?
Tillfälliga reglar kan nog vara lämplig, jag har några kraftiga stålskenor till solceller som borde kunna funka med långa skruv.
Ja säg 20-25mm i ovankant så kan det drevas enkelt..S Superrobban skrev:
Du måste ju förankra nedtill och vid överliggaren, använd spik och inte skruv då skruv enklare går av vid rörelser medans galvad spik är ganska sega..S Superrobban skrev:
Det ger sig när du får dit gåten och du spikar den upptill och nedtill..
Det låter ju smartare, jag har några rejäla 6 tums galvade spikar liggandes. Men kan ju förborra så det inte spricker.J Jansson69 skrev:
Det stod i dagboken att gåtspåret är drevat med mossa, men är inte renlav som hänger på äldre trädgrenar bättre?
Spikar du med så grova så är förborrning ett måste i tvåtumsvirke. Skulle dock inte använda så grova spik..S Superrobban skrev:
Ja just den biten hade jag inte följt om det inte är en skogsstuga😉 Utan lin/lindrev till detta blir bra finns och köpa hos många återförsäljare..
Redigerat:
Behövs det tänker att drevar du gåten ordentligt så kan det inte komma någonvart, skulle det sitta löst när du väl är där så får man givetvis fästa upp det så det sitter..S Superrobban skrev:
Sätter du ihop överliggaren med dom stående gåten så behöver du ha rörelsemån mellan överliggaren och stocken ovan som drevas och då behöver du bara ha drevmån runt dörren om du har rörelsemånen där uppe..
Det är mot fönstret där jag ska ha gångjärnssidan på den tunga altandörren, dörren är 2200 hög och 1000 bred och rejält tung.
Tänkte göra en pelare där med 2 st 45x195 reglar limmade och skruvade, den pelaren måste ju sitta fast rejält i överkant så att inte dörren tippar ut när den står öppen.
Då skulle den ju även dra fönstret med sig ut.
Så här har jag tänkt mig:
Tänkte göra en pelare där med 2 st 45x195 reglar limmade och skruvade, den pelaren måste ju sitta fast rejält i överkant så att inte dörren tippar ut när den står öppen.
Då skulle den ju även dra fönstret med sig ut.
Så här har jag tänkt mig:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara