Har byggt hus detta året, med hjälp av en byggfirma. De rekommenderade oss att måla takutsprånget med samma färg som fasaden. Vi kunde inte bestämma oss för om vi villa ha den naturlig eller målad, så istället frågade jag på Nordsjö butik om de hade ngt transparent att behandla med så länge för att undvika mögel. De rekommenderade en Tinova Wood Base Oil två strykningar, vilket vi applicerade i somras. Tyvärr har det inte fungerat och jag tycker det ser riktigt illa ut nu. Som ni ser på bilderna är angreppen på flera ställen begränsade till enskilda plankor vilket jag tycker är konstigt. Tillväxten har skett mycket snabbt och jag är rädd för hur det kommer att utveckla sig. Högsta höjden på utsprånget är ca 6 meter så det blir ställning eller lift vid åtgärd.

Hur allvarligt är detta? Risker?
Kan det sprida sig in i huset?
Vad bör vi göra och hur bråttom är det?
Bör man kontakta försäkringen, eller ska man driva det mot byggfirman eller färghandlaren?

• Träpanel med mörk missfärgning och fläckar, troligen mögel, på takutsprång efter behandling med olja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörka fläckar och mögelangrepp på ett trätakutsprång på ett hus, synliga på flera enskilda plankor.
    Skapa konto
  • Träfasad med mörka fläckar och mögelliknande angrepp under takutsprång, synliga på flera plankor.
    Skapa konto
  • Trätak med svart mögelpåväxt, synligt på flera plankor vid husets takutsprång.
    Skapa konto
E Ekliptikan skrev:
Har byggt hus detta året, med hjälp av en byggfirma. De rekommenderade oss att måla takutsprånget med samma färg som fasaden. Vi kunde inte bestämma oss för om vi villa ha den naturlig eller målad, så istället frågade jag på Nordsjö butik om de hade ngt transparent att behandla med så länge för att undvika mögel. De rekommenderade en Tinova Wood Base Oil två strykningar, vilket vi applicerade i somras. Tyvärr har det inte fungerat och jag tycker det ser riktigt illa ut nu. Som ni ser på bilderna är angreppen på flera ställen begränsade till enskilda plankor vilket jag tycker är konstigt. Tillväxten har skett mycket snabbt och jag är rädd för hur det kommer att utveckla sig. Högsta höjden på utsprånget är ca 6 meter så det blir ställning eller lift vid åtgärd.

Hur allvarligt är detta? Risker?
Kan det sprida sig in i huset?
Vad bör vi göra och hur bråttom är det?
Bör man kontakta försäkringen, eller ska man driva det mot byggfirman eller färghandlaren?
Mögel "sprider" sig inte med mindre än att förhållandena är de rätt. Och har man det på insidan så har man ett fuktproblem.
Mögelsporer finns överallt runtom oss.

Men lite udda att det blev sådär så snabbt. Vi har en obehandlad takfot på vårt hus som byggdes på 70-talet. Och visst är den missfärgad, men det har skett över 50 år...

surris
Ser ut som blånad från kondens på undersidan av råsponten. Gissar att det är plåttak?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mestadels är det garanterat inget som beror på läckage från taket utan det är för att brädorna har legat och samlat damm på brädgården. Det dammet är sedan mumma för mögel. Det räcker med fukten som finns i uteluften för att möglet ska trivas. Typiskt för detta är just att det är enskilda brädor som är påverkade. Mögel som växer till pga läckage el liknande växer alltid från fuktcentrum och utåt. Är det en pågående läcka så kommer det att sakta men säkert växa till mer och mer i ett mjukt mönster med en diffus övergång till friskt virke runtomkring. Det som syns särskilt tydligt i detta fall är de opåverkade stråken efter där ströläkt har legat i virkesbunten.

Sedan fanns det på ett eller annat ställe områden som ev skulle kunna bero på läckage eller kondens från taket, men då det är nybyggt ska det inte finnas ngt sådant så det kan också bero på t ex gnagarpiss också från när det legat öppet på brädgården. Det var framförallt ngt ställe på första bilden som indikerade en sådan möjlighet.

Håll uppsyn och ta gärna en stege och inspektera/känn på fläckarna. Är det vid ngt tillfälle blött med typ kondensdroppar vid fläckarna så är det antingen läckage eller kondensdropp från taket vilket naturligtvis inte är bra och bör rendera byggfirman att göra om och göra rätt.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Mögel "sprider" sig inte med mindre än att förhållandena är de rätt. Och har man det på insidan så har man ett fuktproblem.
Mögelsporer finns överallt runtom oss.

Men lite udda att det blev sådär så snabbt. Vi har en obehandlad takfot på vårt hus som byggdes på 70-talet. Och visst är den missfärgad, men det har skett över 50 år...
Tack för svar! Jo detta har jag förstårr är ett vanligt problem, men som du skriver så ska det ju inte gå så här fort. Har bilder från sent i somras där det ser helt rent ut.

surris surris skrev:
Ser ut som blånad från kondens på undersidan av råsponten. Gissar att det är plåttak?
Tack för svar! Nej det är papptak. Om det är pga av kondens som du säger, indikerar det att det är felkonstruerat, eller är det normalt med kondens där?

Oldboy Oldboy skrev:
Mestadels är det garanterat inget som beror på läckage från taket utan det är för att brädorna har legat och samlat damm på brädgården. Det dammet är sedan mumma för mögel. Det räcker med fukten som finns i uteluften för att möglet ska trivas. Typiskt för detta är just att det är enskilda brädor som är påverkade. Mögel som växer till pga läckage el liknande växer alltid från fuktcentrum och utåt. Är det en pågående läcka så kommer det att sakta men säkert växa till mer och mer i ett mjukt mönster med en diffus övergång till friskt virke runtomkring. Det som syns särskilt tydligt i detta fall är de opåverkade stråken efter där ströläkt har legat i virkesbunten.

Sedan fanns det på ett eller annat ställe områden som ev skulle kunna bero på läckage eller kondens från taket, men då det är nybyggt ska det inte finnas ngt sådant så det kan också bero på t ex gnagarpiss också från när det legat öppet på brädgården. Det var framförallt ngt ställe på första bilden som indikerade en sådan möjlighet.

Håll uppsyn och ta gärna en stege och inspektera/känn på fläckarna. Är det vid ngt tillfälle blött med typ kondensdroppar vid fläckarna så är det antingen läckage eller kondensdropp från taket vilket naturligtvis inte är bra och bör rendera byggfirman att göra om och göra rätt.
Tack för det utförliga svaret! Om jag tolkar dig rätt finns det två möjliga orsaker: 1. Träet var "sjukt" redan på brädgården vilket indikeras av tydliga avgränsningar, både på enskilda brädor och där man haft ströläkt. 2. Kondens från läckage eller dropp från tak.

Alternativt en kombination av de två.

Oavsett vad det beror på av de två alternativen, så känner jag mig rätt oskyldig, borde inte byggaren ha behandlat virket efter leverans? Vi hade en enklare egendomsförsäkring under byggtiden som inte täcker sånt här, däremot har jag bett byggaren kolla med sitt försäkringsbolag. Det han sa till oss i somras var att vi borde måla träet med fasadfärg, dock hade vi inte bestämt om vi ville ha det färgat eller naturellt, så därför köpte vi en olja som Nordsjö rekommenderade för att förebygga just detta. Dock tror jag, med tanke på spåren efter ströläkt etc. att det redan var försent.

Anticimex har rekommenderat en isblästring följt av mögelbehnadling. Jag vill såklart reda ut ansvarsfrågan innan jag betalar för det. Hur tycker ni att man bör gå vidare?

Mig veterligt finns det ingen, vare sig företag eller gör-det-självare, som tvättar virke från brädgården innan uppsättning.
Själv är jag noggrann och borstar bort damm/smuts om jag ser eller känner att det finns, men det är mest för att jag förvarar virke i ekonomibyggnader på landet där det snabbt blir väldigt dammigt/smutsigt av jordstöv, spindelväv, flugskit och insektskokonger mm och det är inget roligt att hantera.
Allt virke som ska behandlas (färg eller olja) borstas självklart rent innan. Hur noggrant beror på ytan och om det är inom- eller utomhus, samt typ av färg.

Om jag hade spikat nyköpt råspont på taket så hade jag utgått från att brädorna varit rena, (om inte ögon och fingrar uppenbart detekterar motsatsen vid uppsättandet). På undersidan räknar man heller inte med att det fastnar nämnvärt med skit efter uppspikandet så då behandlar man bara virket som det är. Å andra sidan, om jag velat ha undertaket (råsponten) synlig vid takfoten så hade jag inte behandlat det alls. Det är ju helt onödigt då det är en skyddad undersida som aldrig utsätts för ngt.

Tyvärr kan just olja leda till att mögel trivs extra bra. Använder man rå linolja utan efterbehandling med kokt linolja eller linoljefärg så blir det lätt svartprickigt. Det är iaf min erfarenhet.

Ska virke vara synligt utan täckande behandling så måste det vara felfritt. Har man virke med defekter såsom blånad eller mögel så målar man det med täckande färg.

Hur du ska gå vidare beror på hur avtalet du har med byggfirman är utformat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.