Mina föräldrar har ett gamalt timmer hus som ligger nerplockat i en lada. Det är ett parhus från tidigt 18-hundratal.
Det är ca 3.80 i taknock, 5 m brett och 11 m långt. 2 våningar. Det är uppmärkt och ritningar finns.
Huset är byggt i Dalarna Stora Tuna socken.
De har funderingar på att sälja det och funderar på hur mkt de kan ta för det.

Mikael_L
Som ved borde det väl vara värt något åtminstone.

Ärligt talat, jag tror att marknaden för nerplockade timmerstommar är rätt svag.
Är det bara timret, så har man ju redan förlorat allt värde i form av snickarglädje och trevliga och tidsenliga detaljer, t.ex munblåst glas i fönster osv.

Sen är det knepigt att få bygglov för ett timmerhus, det har ingen chans till att nå kraven till energieffektivitet, så det kommer att bli ett fritidshus eller inte ett bostadshus alls.
Och det tillkommer frakten och allt sånt.
Att se en timmerstomme som billigt byggmaterial, nej, där backar nog de flesta, det är både billigare och bättre att köpa reglar och isolering för pengarna.

Det eventuella värdet tror jag ligger i ett komplett hus med massor av gamla detaljer, fönsterhakar, gamla dörrar, gamla fönster, och att huset har en genuin charm.

Tyvärr låter jag, och är, negativ.
Jag hoppas fler kan ansluta sig med sin åsikt, och att det kan komma mer positiva tongångar.

I vilket fall som helst, så är det 100% beroende på att råka hitta rätt köpare, någon som ser detta som det perfekta projektet.

Mikael_L
Men det verkar åtminstone finnas en del som är ute efter timmerstommar:
https://www.byggahus.se/forum/threads/var-hitta-timmerstomme.335882/
Det går dock att läsa mellan raderna att det ändå var svårt att få till en affär, när det börjar bränna till så inser nog många en hel del svårigheter.

Har du facebook?
Kolla denna
https://www.facebook.com/groups/1635936010005393/posts/4108162096116093/

Du kan kontakta den här säljaren och kolla om han lyckats sälja
https://www.byggahus.se/forum/threads/timmerhus-saeljes.516638/

P
Frågan leder ju till massor av motfrågor

Vilket skick är stommen ? behövs det nå nytillverkning av delar eller är hela i dugligt skick..

Hur tjocka väggar / stockar är det? grova stockar kan öka värdet

3.80 i taknock och 2 våningar ? låter som det är 1 användbar våning och inte 2 eller är det 1.90 i takhöjd?

Det är ju lite som Mikael_L säger svårt att få bygglov och uppfylla moderna krav vid uppsättning av en gammal stomme.. Det är ett nybygge i byggnadslovs hänseende och alla moderna krav på tillgänglighet och isolervärde ,täthet ,hållfasthets beräkningar ,ventiallation osv osv

Det är mycket jobb att bara flytta stommen och än mer att få upp den på ett nytt ställe och det kan vara knöl att få den igenom bygglovsprocessen som villa så kanske är bättre som stomme för ett uthus , men det är såklart upp till köparen att bedömma.

Men går man för högt i värde så är ingen intresserad och osäkerhetsfaktorerna på skick och uppmärkning osv

jag tror också marknaden är rätt sval och ju mer pris man begär desto omöjligare är det att hitta en köpare så frågan är kanske mer vad vill dom ha.. och vad får man för en smidig affär.. Ta en massa bilder och försök ge folk en bild av vad det är lite bättre och kanske sätta nått riktpris eller låta folk ge bud men det är ofta svårt med bud om man inte själv sätter ett riktpris i vilken världsdel man tänkt sig i pris. och har man noll intresse så får man sätta ner priset

kompis försökte sälja timmerstomme som stod bra till och kunde ses och plockas ned .. lite större hus i vinkel som ett L stendött och tydliga bilder och rejäla lyftmöjligheter med maskinhjälp på gården han börja på 50 000 och sluta på 10 000 på typ 6-7 månader på blocket facebook med mera ,och noll seriösa som ens kan klara att få med sig grejerna därifrån.. slutade med att det blev Ved i några år för mig för 5000 kr där det ingick mycket hjälp och transporter och lån av maskiner så jag tror det är inte lätt att sälja mindre äldre timmerhus i äldre mått mot vad moderna hus byggs av

Hej
Nu kanske jag är onödigt positiv, men tror det är lättare att få bygglov på et hus som tidigare varit monterat.
En polare köpte ett kallförråd begagnat, och den byggprocessen gick smidigare på några punkter då det tidigare varit monterat.
/W

• Gilla
Annelie.G.S
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
Annelie.G.S och 1 till
  • Laddar…
A Annelie.G.S skrev:
Mina föräldrar har ett gamalt timmer hus som ligger nerplockat i en lada. Det är ett parhus från tidigt 18-hundratal.
Det är ca 3.80 i taknock, 5 m brett och 11 m långt. 2 våningar. Det är uppmärkt och ritningar finns.
Hej Annelie! Finns huset kvar kan jag vara intresserad. Behöver i så fall mera info om var det finns och hur det har sett ut.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men samtidigt finns det tillverkare som säljer helt nytillverkade stommar, för rätt hyggligt med pengar.
[länk]
[länk]

Sådana företag borde inte finnas ifall det saknades marknad för timmerstommar.
Klart det finns marknad för nya timmerstommar där nån tar ansvar och levererar det du beställer självklart till en rätt ansenlig summa pengar..

Men priserna på gamla beg timmerstommar i gamla mått är inte riktigt samma sak.. nåt värde finns det säkert men det är mycket jobb att sätta upp även en komplett nytillverkad stomme och än mer jobb att få upp en gammal som mest troligt kommer sakna nånting när man väl sätter upp den eller det saknas vägghöjd pga gamla mått osv osv. många som romantiserar timmerstommar och ofta saknas förståelse för hur mycket jobb det faktiskt är att sätta upp en timmerstomme och få det bra.. och den gamla stommen på en ny plats är ett nybygge enligt byggkraven så där återigen är dom gamla avlånga relativt smala huskropparna man ser mest av hos äldre stommar också ett minus när det behövs modern isolering för att uppnå dagens krav på nytt hus som då behöver placeras på en sida om timmerstommen och där blir ju många som tänkt sig timmerstomme locken lite ledsna när stommen iaf döljs eller skapar isoleringsproblem.. isolera på utsidan och få stommen innåt vilket är det bästa för att få timmerstommen att hålla och inte minska invändiga mått men utvändigt ser det då ut som vilken regelstomme som helst.. isolera på insidan och ta av dom redan trånga innermåtten i äldre långsmala timmerstommar och få problem med att timmerstommen inte vill torka upp så bra eftersom isoleringen på insidan inte får ut en massa värme rakt genom väggen

A Annelie.G.S skrev:
Hej , huset finns kvar, maila mig så kan jag skicka ritningar. mvh Annelie
Om du vill kan du ändra ditt inlägg i en timma om du hellre vill skicka mailadressen i ett PM än att den ska visas för alla.

Välkommen till forumet hur som helst!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Annelie.G.S skrev:
jag har hursomhelst råkar radera ett av svaren på detta ovan, så hör av dig igen du som var intresrad., ursäkta /annelie

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.