Åsa Lund
Hej!
Jag väcker liv i denna tråden 😊
Jag ska måla om stolparna på verandan som är målade med Falu Rödfärg. Jag tycker att de ser lite ledsna ut och jag vill gärna skydda det gamla virket.
Vad tror ni om att olja in med ett lager rå linolja och sedan måla över med Rödfärg när oljan trängt in? Bifogar lite bilder på virket och hur det ser ut idag. Det målades för tre år sedan. Vitt staket med utsågade mönster, röd brädbas, grå betongsten och grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd stolpe, vit vägg med dekorativa utskärningar, försummad trädgård, slitna färger, stentrappa.
Skapa konto
Ett stycke av ett traditionellt utskuret trästaket vid en röd stuga.
Skapa konto

Lustigt att du väckte liv i denna tråd just igår. Jag startade tråden, men sen har projekter varit vilande. Har nu bestämt mig för att olja in lite olika ytor nu i dagarna (kanske rent av idag) då vi ska bygga ut nästa år och jag vill ha lite skydd över vinter för att sen måla om hela huset inklusive ny utbyggnad då den är färdig. Då kommer jag som sagt köra Rödtjära. Däremot så spönade jag om norrsidan av huset nyligen och gjorde en temporär lösning med linolja och faluröd förra året. Det har funkat väldigt bra. Några dagar emellan så att oljan fick tränga in och sen fäste färgen bra. Jag tror det är en bra pryl att göra. Linolja skadar ju aldrig (kan ev. mögla lite om det får vara utan annan behandling). Rå linolja tränger in längre/bättre än vatten i de flesta material inklusive trä vilket känns tillfredställande för mig. MEN vill påpeka att jag är en glad amatör som försöker fördjupa mig och inte någon målarmästare alls…

Det går fint att linolja med rå innan målning med rödfärg. Gjort så med gott resultat på ändträ och rötskadat mm. Om man inte väntar tillräckligt länge emellan kan dock röfärgen mörkfärgas av oljan.

• Gilla
Ulf Limestream och 1 till
  • Laddar…
En fråga från en nybörjare - hur länge är tillräckligt länge att vänta? Skillnad om man värmer in oljan? Tack! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.