2 553 läst ·
44 svar
3k läst
44 svar
Isolera timmerhus utvändigt
Självbyggare
· Stockholm
· 8 584 inlägg
Sticker in med en fråga om detta:H heimlaga skrev:Du skriver det själv men du tycks inte helt förstå det du skriver.
Nu förklarar jag varför det blir problem när man har för mycket tilläggsisolering på insidan:
-I princip alla isoleringsmaterial har bättre isoleringsvärde än trä. Är du med så långt?
-Det innebär att träet i stockväggen kommer att bli kallare än isoleringen innanför. Är du med så långt?
-Fukt i gasform rör sig lättare genom ett ullformigt isoleringsmaterial än genom solitt trä. Själva isolerförmågan uppstår ju genom hög andel luft i materialet och de isolermaterialen som vi talar om här har alla öppna porer och det innebär att fukten rör sig nästan obehindrat i ångform i isoleringen. Är du fortfarande med?
-Därför kommer fukt i ångform på sin väg ut genom isoleringen att möta det kallare tätare timret. Där fukten kondenserar. Och plötsligt ser vi varför din slutsats är felaktig.
Hur är det om man skulle sätta en modern ångbroms (ej spärr !) och sedan typ cellulosa/träull och timmer
Vår stuga är en finsk isolertimmerstuga från 70-talet, med 60 mm timmer på utsidan, sen 70mm stenull och panel på insidan (iofs varken broms eller spärr då). den har iaf stått i 50 år nu. har byggt ut och tagit ned delar av ett par väggar, och förutom precis kring fönster (ngn cm in) har det inte varit något synligt problem med fukt/mögel eller missfärgningar i isoleringen....lite musbajs på sina ställen kanske dock
Det är som vårt timmerhus, 50mm glasull på insidan, ingen ångbroms eller något. Sedan masonit och färg.
Har rivit i kök, badrum och vardagsrum, inte hittat en minsta liten tendens till mögel eller ens ful isolering. Men musbajs har vi gott om även i våra väggar 😅
Har rivit i kök, badrum och vardagsrum, inte hittat en minsta liten tendens till mögel eller ens ful isolering. Men musbajs har vi gott om även i våra väggar 😅
Liknande konstruktioner har ibland blivit riktigt illa drabbade så ni har haft tur.klaskarlsson skrev:
Sticker in med en fråga om detta:
Hur är det om man skulle sätta en modern ångbroms (ej spärr !) och sedan typ cellulosa/träull och timmer
Vår stuga är en finsk isolertimmerstuga från 70-talet, med 60 mm timmer på utsidan, sen 70mm stenull och panel på insidan (iofs varken broms eller spärr då). den har iaf stått i 50 år nu. har byggt ut och tagit ned delar av ett par väggar, och förutom precis kring fönster (ngn cm in) har det inte varit något synligt problem med fukt/mögel eller missfärgningar i isoleringen....lite musbajs på sina ställen kanske dock![]()
Att tilläggsisolera den på utsidan (dock utan ångbroms mitt i väggen) skulle säkert minska risken.
Mycket intressant tråd. Själv kommer göra följande med min oisolerade lada med timmervägg.
1: dreva/täta timmerväggen
2: bygga ett isolerat nytt rum i ladan med marginal på 5-10 cm till timmeväggen.
Detta blir något jag vill testa för jag vill ha annan finish i nya rummet och bryta av med en "låda" som sedan skall byggas loft på.
Just nu är planen att köra följande:
Befintlig träpanel på timmret -> mellanrum mellan timmerväg och nya lådan på ca 10cm -> vindpapp -> isolering i 120 stomme -> innerpanel.
Då kan jag också undersöka och se om fukten som tar sig ut i lilla rummet påverkar timmerväggen.
Det lilla rummet är till för att övernatta i när det är typ -20 grader i ladan så det kommer att skapas duktigt med fukt / kondens från det uppvärmda rummets isolering och ut. Men luftspalten mellan rummet och timmerväggen samt att jag skall ha ventilgering uppåti taket samt att ladans tak läcker som ett såll gör att fukten inte stannar inne i ladan sen.
Det här ska bli ett kul test som jag också kan visuellt inspektera då och då.
Ladan skall vara kallställd och häftiga uppvärmingar skall göras med elradiatorer i lilla lådrummet där man skall bo varmt o gött.
1: dreva/täta timmerväggen
2: bygga ett isolerat nytt rum i ladan med marginal på 5-10 cm till timmeväggen.
Detta blir något jag vill testa för jag vill ha annan finish i nya rummet och bryta av med en "låda" som sedan skall byggas loft på.
Just nu är planen att köra följande:
Befintlig träpanel på timmret -> mellanrum mellan timmerväg och nya lådan på ca 10cm -> vindpapp -> isolering i 120 stomme -> innerpanel.
Då kan jag också undersöka och se om fukten som tar sig ut i lilla rummet påverkar timmerväggen.
Det lilla rummet är till för att övernatta i när det är typ -20 grader i ladan så det kommer att skapas duktigt med fukt / kondens från det uppvärmda rummets isolering och ut. Men luftspalten mellan rummet och timmerväggen samt att jag skall ha ventilgering uppåti taket samt att ladans tak läcker som ett såll gör att fukten inte stannar inne i ladan sen.
Det här ska bli ett kul test som jag också kan visuellt inspektera då och då.
Ladan skall vara kallställd och häftiga uppvärmingar skall göras med elradiatorer i lilla lådrummet där man skall bo varmt o gött.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 584 inlägg
Kanske beror både på timmertjocklek och isolering förstås, men just detta hus har levereats till fler i området. Har inte hört att ngn haft stora problem.H heimlaga skrev:
Jag antar att problemet skulle vara att varm fuktig luft inifrån tränger igenom isoleringen och kondenserar på insidan av timmerväggen, men därav min fundering om en mer modern ångbroms, och ett fuktutjämnande isoleringsmnaterial, inte skulle kunna motverka detta ?
Säkert skulle det bli bättre av det men fortfarande är det litet för riskabelt för min smak.klaskarlsson skrev:
Kanske beror både på timmertjocklek och isolering förstås, men just detta hus har levereats till fler i området. Har inte hört att ngn haft stora problem.
Jag antar att problemet skulle vara att varm fuktig luft inifrån tränger igenom isoleringen och kondenserar på insidan av timmerväggen, men därav min fundering om en mer modern ångbroms, och ett fuktutjämnande isoleringsmnaterial, inte skulle kunna motverka detta ?
Ah! Jag ser att jag glömde lägga till ångbroms/spärr mellan isolering och innerpanel suck! Sorry, ska uppdatera sedan.useless skrev:
Fukten kommer ju uteslutet från de personer som sover i lådan.
Vill undvika plast och 100% täthet då fukten skall kunna vandra genom isoleringen åt båda hållen beroende på sommarn då lådan är kallare än ladan och på vintern då lådan kommer vara bra mycket varmare.
Hade lådan alltid varit uppvärmd hela året så hade jag lätt plastat och gjort den 100% tät med god ventilering i freshkanaler endast
Jag hade använt någon modern "variabel" ångbroms. T ex:K Kurt-olsson skrev:
https://hunton.se/produkter/tillaggsprodukter/hunton-intello-plus/
https://www.teccaworld.com/produkter/vagg/angbroms/t-vap-pro
Men de är ju gjorda av polypropen och polyeten, så det funkar inte om du bestämt dig för att inte använda någon plast...
Klicka här för att svara