367 läst ·
10 svar
367 läst
10 svar
Få ordning på svajande golv med vägg ovanvåning?
Vi har ett timmerhus från mitten 1800-tal där taket i köket hänger ner. Ovanför är ett lika till formen sovrum. Det är avlånga rum, 6-7 meter långa. Vi vill behålla planlösningen i köket som är på nedervåningen men funderar på om vi kan lösa problematiken genom en innervägg som delar av sovrummet på övervåningen? Kan man genom att bygga en vägg ovanpå få bort hänget på kökstaket och då även stabilare golv i sovrummet?
Vi har dialog med en snickare som vi känner förtroende för men inte har någon erfarenhet av så vore tacksamma för input.
Vi har dialog med en snickare som vi känner förtroende för men inte har någon erfarenhet av så vore tacksamma för input.
Tack! Nu har jag kollat och det går en takbjälke precis där snickaren föreslog väggen så då känner vi oss lugna
Ska prata med honom om konstruktionen också. Tack!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
När man håller på med timmerhus är det nog viktigt att ha med någon som har erfarenhet av just timmerhus. Det finns en del skräckexempel i forumet där folk har gjort sådana ingrepp att huset inte längre är stabilt. Timmerhus avviker från senare tiders huskonstruktion.
Jag skulle sätta in en limträbalk synligt under kökstaket på tvären under de gamla bjälkarna så den stöder under alla bjälkar. Så har man gjort i alla tider. Bara med skillnaden att förr när det inte fanns limträ högg man största granen man hade och bilade den fyrkant och hyvlade med oxhyvel och satte dit den.
En ny vägg ovanpå en bjälke stöder bara just den bjälken och det bara under förutsättningen att det inte är någon dörröppning i den nya väggen.
En ny vägg ovanpå en bjälke stöder bara just den bjälken och det bara under förutsättningen att det inte är någon dörröppning i den nya väggen.
Intressant! Takhöjden är dock så låg i köket att vi knappt kan gå där nu så en limträbalk känns inte möjlig tyvärr. I alla fall inte under taket.H heimlaga skrev:Jag skulle sätta in en limträbalk synligt under kökstaket på tvären under de gamla bjälkarna så den stöder under alla bjälkar. Så har man gjort i alla tider. Bara med skillnaden att förr när det inte fanns limträ högg man största granen man hade och bilade den fyrkant och hyvlade med oxhyvel och satte dit den.
Ja då var det värre. Då skulle jag fundera på om man kan förstärka bjälkarna. Till exempel med en Kertopuu balk fastspikad på var sida av de gamla bjälkarna. Helt gömda i mellantaket.Supermaggan skrev:
Klicka här för att svara