Jag har googlat, och jag har googlat, men jag har inte hittat något bra svar på min fråga.
Vi kommer flytta till vintern, pga jobb till ett hus vi har ca 7 mil bort. Tanken när vi köpte detta var att vi skulle renovera och sälja, men med dagens marknad så har tanken på att behålla huset och hyra ut slagit mig många gånger.

Så länge det inte blir en förlustaffär för oss, så är det fortfarande ett alternativ, men det är ju hopplöst o få reda på vad skälig hyra anses vara. Vi bor precis vid kommungränsen mellan två Sthlmkommuner och några hyresrätter att jämföra med finns det inte direkt (hur man nu skulle kunna jämföra hyra på en lägenhetshyresrätt och ett friköpt hus?).
En snabb koll på Blocket visade dock att det fanns två likvärdiga hus som hyrs ut i krokarna för 15' respektive 20' i månaden. Detta låter inte som en skälig hyra för mig.

Jag har mailat hyresnämnden, men (såklart) inte fått svar ännu pga påsken.
Jag är fullt insatt i övriga saker när det gäller att hyra ut, som att det är vi som köper nya vitvaror när dom slutar fungera, att vi bör avtala bort besittningsrätten, kolla upp ev hyresgäster ordentligt (både ref och kredit), ta deposition etc, men vad som kan anses vara en skälig hyra blir jag inte klok på.

Vad är dina kostnader för kåken?
Vad är skälig vinst?
Resten borde bli den hyra du skall ta.

Ett tips:
Hyr ut med "kallhyra", alltså hyresgästen betalar el, sophämtning och andra driftkostnader.
Du måste nämligen skatta för hyresinkomster över 18.000 per år.

Hemmakatten
Vi hyrde ett 70-talsradhus i Vällingby under ett år 2004-05 efter det vi sålt vårt hus och innan vi flyttade in i vårt nybyggda hus. Det var 3 sovrum, definitivt inte nyrenoverat. Vi fick betala 8.000 (eller 8.500, kommer inte riktigt ihåg) plus uppvärmning (el) och sophämtning. Vi hyrde via en förmedling eftersom ägarna jobbade utomlands. jag tyckte radhuset var hemskt, hade en instängd, nästan möglig lukt. Alla andra hus man kunde hyra kostade betydligt mer per månad.

• Gilla
Vincent71
  • Laddar…
Som KnockOnWood skriver så kan du utgå från dina kostnader, dvs. värdet på fastigheten och en ränta på 6-7% samt kostnader för underhåll och slitage, försäkringar etc. Om husen inte är allt för små så ser jag inte 15 tkr som oskäligt. Du kan ju ringa på blocket annonserna och höra av hur intresset varit..

Vi hyr ut ett hus och satte antagligen för lågt pris, men ett som vi ansåg var skäligt. Första samtalet kom innan jag stängt ner kvittenssidan på blocket och jag hade 30 samtal första dygnet, utöver alla mail och sms som vällde in. Det var så hysteriskt ett tag att jag fick använda en annan telefon för att kunna ringa ut.... Det hela slutade med budgivning på hyran, och detta initierades av spekulanterna själva. Så för vår del är vi rätt säkra på att vi inte tar oskäligt betalt eftersom hyrsgästen själv satt hyran.

Hyreshöjning håller vi till något över vad allmännyttan kör med, det blir ändå inga pengar i sammanhanget.

Vi har blivit avrådda från att låta sophämtning och VA ligga utanför hyran eftersom det i slutänden är fastighetsägaren som är betalningsansvarig och det innebär att även om era hyresgäster står som räkningsmottagare kommer eventuella krav att riktas mot er om de inte sköter sig. Vi kör så ändå och kollar regelbundet att hyresgästerna sköter sig så det inte ackumuleras stora belopp som kommer som en överraskning till oss.

Vad jag läst om när folk hyr ut bostadsrätter så är dom egna kostnaderna irrelevanta. Någon med lite lån och låg BR-avg kan alltså gå rätt bra plus genom att hyra ut, medans någon m höga lån och hög avgift tom kan gå minus på att hyra ut.

MEN jag pratade med hyresnämnden idag, som sa att eftersom det är uthyrning av en villa jag själv äger, och inte tal om andrahandsuthyrning, så kan man aldrig bli återbetalningsskyldig då en skälig hyra är vad jag anser vara en skälig hyra.

Fick även svar på mitt mail från hyresnämnden, som inte svarade samma sak, utan det var mest en inklistrad text, där dom refererade till 'lägenheten' när de pratade om mitt hus. Jag bad dock om en bekräftelse på att det jag fick höra när jag pratade med hyresnämnden stämde. Funderar även på o slå en signal till en advokat som är inriktad på hyresrätt, det kan nog löna sig.

Min tanke är att samfällighetsavgiften ska ingå i hyran (vi har avlopp och vatten i den). SRV får de betala till oss en gång om året. Försäkringar, hur gör man där? Man torde väl kunna sänka beloppet på inventarier till ett minimum, då vi inte kommer ha några inventarier kvar i huset, förutom badrum och kök? Tror minimumet är 300', vilket torde täcka badrummen och köket?

Något mer jag inte tänkt på?

Ok, det var ju ett klart och tydligt svar du fick från nämnden via telefon. Det jag menade med mina exempel var för att visa på vad som bör beakta i sitt "skäliga" pris.

Ang. försäkring så tecknar du lämpligen en försäkring för fastigheten utan hemförsäkringsdelen. 300 t måste väl räcka mer än väl för inventarier. Tror de flesta bolag har en sån.

Har du hyresavtal? Jag har en mall som jag kan maila över om du vill ha som underlag.

Min uppfattning är att du kan ta precis vad du vill i hyra för ditt hus, bara det finns någon som är villig att betala. Du ska definitivt inte jmf med ngn kostnad för hyresrätt. Lättare att hyra ut norr om Stockholm än söder om Stockholm, främst med hänsyn till närheten till Arlanda, internationella skolor med mera. Många av de som är intresserade av att hyra hus under en längre tid är det de som flyttar hit temporärt.

Mexitegel -> Ja, det torde inte bara nga problem. Vi hade hem o villa försäkringen i två olika bolag ett tag, tills det bolag vi hade hemförsäkringen i gav oss ett mkt bättre pris.
Det får du jättegärna göra, har bara avtal för att hyra ut lgh. =)

PC Larsson -> Nu ska vi självklart flytta från vårat hus på södra sidan, till det på norra :p Men marknad lär det väl finnas ändå, om dock inte lika stor. Efter 15% regeln känns det som andelen som hyr sitt boende istället för o köpa har ökat.

Välkommen till de norra delarna:D

Kontakta de företag som hjälper företag att hitta boende för sina anställda/experter bl.a. Www.nrgab.com

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.