injonil skrev:
Nimajned, nu talar du om dolda-fel-försäkring, inte om dolda fel. En dolda-fel-försäkring har oftast ett villkor om att felet inte får vara känt av säljaren (vore orimligt annars).

Ett dolt fel kan det dock ändå vara och i den situationen får säljaren själv ta kostnaden.

Edit: damn, kinglolle var före
Det var exakt vad jag frågade om och fick svar som förväntat plus att det är försäkringsbolaget som måste bevisa att säljaren kände till problemet. Helt logiskt båda aspekterna.

Naylor skrev:
Ja det kan man väl säga. Känner du till huset?
Om det är det jag tänkte på, som nästan ligger vid sjön, har ett växthus, samt en kamin som står framför ett fönster, så är det samma vi pratar om.

Vi var där på en visning nyligen, och mäklaren sa att det inte fanns något besiktningsprotokoll från den förra besiktningen. Men man hade ändå ingen nytta av det eftersom allt var åtgärdat.
Och det fanns ingen ny besiktning gjord.

Fick ingen bra känsla alls av "huset", Kändes som det var en hel del att göra, även om det såg bra ut vid första anblicken.

fgo skrev:
...
Vi var där på en visning nyligen, och mäklaren sa att det inte fanns något besiktningsprotokoll från den förra besiktningen. Men man hade ändå ingen nytta av det eftersom allt var åtgärdat.
Och det fanns ingen ny besiktning gjord.
...
Det känns onekligen som att mäklaren känner till mer än vad han/hon vill ge sken av här...
Givetvis är det gamla protokollet värdefullt för att ha historiken på vilka fel som huset tidigare varit behäftat med.

Min teori om att mäklare finns till bara för att bilhandlare ska verka hederliga stärks ytterligare... ;)

mikael_thn skrev:
Min teori om att mäklare finns till bara för att bilhandlare ska verka hederliga stärks ytterligare... ;)
Din teori är inte bara en teori det är så det är, ett låtsasyrke påhittat av ett Troll.:thumbup:

Odjuret skrev:
Hur skulle detta kunna vara dolt fel? Tycker att du bör läsa på om dolt fel så kan du komma tillbaks sen å fortsätta yra om dolt fel. Innan dess tycker jag att du skall ge andra råd
Det var nog det mest korkade råd hittils.
Ursäkta om jag var otydlig.
Mitt råd var att fundera i dessa banor och vad det kan innebära och om det är en möjlighet. Jag menade inte att det var en möjlighet för det har jag inte kompetensen att avgöra.

Efter flera vändor hit och dit har vi bestämt att släppa huset. Blandade känslor. Hade det inte varit för de jäkla golven, att det alltid ska va nåt strul.

Naylor skrev:
Efter flera vändor hit och dit har vi bestämt att släppa huset. Blandade känslor. Hade det inte varit för de jäkla golven, att det alltid ska va nåt strul.
Låter som ett klokt beslut, även om det känns tråkigt för er.

Naylor skrev:
Jag tror ni gör rätt beslut,
Vi har själva letat hus i falun en längre tid, och vi hittade ett som vi verkligen fastnade för så vi sålde vårt nuvarande hus. Vi var med i budgivningen på vårt "drömhus" länge men insåg att det var alldeles för mycket pengar till slut. Så vi fick lite panik om man ska säga så :-)

Sen åkte vi för skoj skull och tittade på ett hus som såldes privat. Vi blev helt sålda.
Den 20maj räknar vi med att var falubor.

Så misströsta inte, ert drömhus kommer att komma snart.
Det kom ju ut ett radhus i järlinden igår tex :thumbup:

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.