12 731 läst ·
50 svar
13k läst
50 svar
Garagebygge, lönsamt eller pengarna i sjön vid försäljning??
Antar det är därför som alla byggbolag i hela världen aldrig lyckas sälja ett enda nybyggt hus med förtjänst?billy_baver skrev:
Nej du, under många av åren fram till nu har det inte gått att få några tre procents ränta....pelpet skrev:När man betraktar ett hus som investering så bör man räkna på det för att se vilken avkastning investeringen kan ge, och vilka risker/möjligheter som finns. Om man sedan beslutar sig för att investera så bör avkastningen åtminstånde motsvarande bankränta och inflation för att man inte ska göra förlust i reellt värde.
Om du 2002 hade satt in 100000 på banken med 3% ränta hade du idag haft ca 1340000 kr. Pengarnas reella värde är dock detsamma. Samma sak gäller för en garageinvestering - om du bygger ett garage idag för 100000 och säljer huset 2022 för t.ex. 120000 mer än motsvarande hus utan garage kostar så är det en förlust i reella termer.
Jag har naturligtvis tagit hänsyn till inflationen i min kommentar. Men gör man det, och kanske till och med diskonterar, då bör man också räkna in kostnaderna och värdet av ägandet under tiden också.
Jag har väl inget sagt om "hälften av pengarna borta"! Den omedelbara nettoförlusten kan mycket väl vara både större, men oftast mindre. I tider när byggpriserna skenar kan de till och med skapa en nettovinst, därför att priserna ökar fortare än du hinner bygga. :wow:Ugglan skrev:
Men i det stora hela handlar det - som sagt - om konsumtion. Om du 1972 byggde en villa för knappt 300 Kkr (med ordinärt läge) skulle du mycket väl kunna sälja samma vilja idag för kanske 1,5 Mkr. Det låter ju bra! Tills du inser att samma villa idag skulle kostat runt 3,0 Mkr att bygga...
Och ungefär detsamma gäller villan från 1912. Men hittar du ett så gammalt "oförstört" hus har det troligen redan halvvägs rivit sig självt, varför det till största delen är MARKPRIS vi resonerar. Och det är en helt annan division.
Nya hus byggs i allmänhet av byggherrar. Inte av byggföretag, därför att de - förståndigt nog - undviker att bygga på spekulation. Byggföretagens vinst är inkluderad i beställarens produktionskostnad.thomasx skrev:
Klicka här för att svara