Vi har fått ett problem med vår lägenhetsförsäljning. Den såldes på en vip-visning av en mäklare som tidigare sålt lägenheter i vår förening.

Mäklaren sa till oss att all fakta om föreningen etc hade han sedan tidigare försäljningar. Vi fick därför ett förtroende för honom och anlitade honom.

Innan visningen gav vi därför ingen fakta till mäklaren och inget prospekt skrevs.
Efter visningen ville köparna slå till och skriva kontrakt direkt. Två dagar senare träffade min man mäklaren 5 minuter innan själva kontrakt-skrivningen.
Han blev då muntligen tillfrågad om storleken på källarförrådet och han svarade att det var litet och att han inte exakt visste, han svarade att det kanske var ca 6 kvm.

Som grund för kontraktet använde mäklaren ett avtal från en tidigare försäljning. Där har han ändrat en del info, men missat att ändra till rätt hyra (som min man påtalade på plats och fick justerat) samt vissa datum som också korrigerades med bläckpenna. Min man noterade inte att mäklaren missat att ändra storleken på källarförrådet. Därför stod det att förrådet var 8-10 kvm!

Kontraktet skrevs under och nu har köparna varit här, mätt upp lägenheten och är arg och vill ha ersättning av oss. Mäklaren säger att vi nu måste ersätta köparna. Vi anser att det är mäklarna som slarvat.

Nu undrar vi vad mäklaren har för ansvar i detta?

Är det bara ytan på källarförrådet det gäller? Köparen måste själv undersöka det han köper

Ja exakt, endast källarförrådet som tydligen räknas som biarea också. Känns absurt att vi ska ersätta köparna med motsvarande 6 kvm hyra a 3 år på Shurgard.. Det tyckte mäklaren. När det är han som har slarvat!

Både de 4 gånger jag har köpt och sålt lägenhet har det aldrig angivits storlek på förråd, bara om de finns (och vind resp källare). Om det är ca 6 istället för 8-10 tycker jag inte de kan klaga, det måste väl vara en mindre avvikelse i sammanhanget?

Dock vet jag inte vad som gäller rent juridisk, ni har ju skrivit under på ett kontrakt med felaktiga uppgifter från er sida...

Om mäklaren tycker det, så kan ni ju föreslå att han tar det från sitt arvode. Fortsätter han att bråka så skicka in en anmälan till fastighetsmäklarnämnden.

Ja det är så vi tänker. Mäklaren får lösa det här. Alternativt ta det från sitt arvode eller använda någon försäkring som mäklarfirman säkert har. Vi kommer inte betala och definitivt gå till fastighetsmäklarnämden om han inte löser det.Tråkigt att vi anlitade honom för vi hade båda en magkänsla att han var lite för självgod. Tack för alla bra tankar!

Ni har skrivit ett kontrakt på att ni sålt en lägenhet med ett förråd på 8-10m2, samtidigt har köparen en långtgående undersökningsplikt.
Om storleken på förrådet är så viktigt för dem så borde de undersökt och mätt upp det extra noga.

Jag misstänker att mäklaren kommer komma undan helt och hållet utan ansvar här... tyvärr..

Hej! men det finns väl ingen undersökningsplikt när det gäller bostadsrätter,
gäller inte detta endast villa o hus, jordabalken?
mvh// Goerana

Det är väl dessutom så att man rent tekniskt inte köper lägenheten utan man köper in sig i bostadsrättsföreningen. Då bör man väl kolla vad man får för pengarna inte bara lägenheten och förråd utan räkenskaperna ,ekonomin och stadgarna. Mäklaren som avböjde er info för att han redan hade sådan måste väl stå för det han säger dessutom.

Ni kan ju berätta att förrådet på 8-10 kvm bara hade en meters takhöjd. Eftersom de nu fått ett större förråd borde de betala er pengar!

Mäklare finns väl bara till för att bilförsäljare ska verka ärliga... ;)

Hade det stått fel i prospektet hade nog mäklaren sagt att det är säljarens uppgifter. Det stora kruxet är nog att ni skrivit under ett kontrakt med felaktiga uppgifter i. Ni borde läst igenom kontraktet mycket noggrannare.

Samtidigt har köparna haft möjlighet att titta på förrådet och sett exakt hur stort det är.

Jadu inte mycket till hjälp här, två fel blir ju tyvärr inte ett rätt.
Men kan nog tycka att det är värt att försöka få mäklaren att ta denna smällen.

Mäklarens ansvar är att upprätta köpehandlingar som överensstämmer med vad ni uppgivit. Om han har så dålig koll, måste det vara hans ansvar. Betänk att ni har givit någon fullmakt till att genomföra affären för eran räkning för att ni inte kan närvara. Vem skall då kolla att mäklaren har rätt kontraktsuppgifter om ni nu har lämnat de till denne. Det åligger honom att kunna skriva rätt på sina egna upprättade handlingar. Det låter dessutom som köparna letar orsak till att få ner priset. Hota med att häva hela affären om den nu inte gått för långt för det kan bli dyrt i så fall.

Jag tycker ni ska meddela köparen/mäklaren att ni anser det vara en mindre avvikelse. Alternativt om de bråkar som miffon om storleken på ett källarförråd så svarar ni som Nyfniken föreslog. Om mäklaren vidhåller att ni bör ersätta köparen så kan ni föreslå honom att ni drar av ersättningen från hans arvode.

Men i grund och botten skulle jag bara skita i det fullständigt.

goerana skrev:
Hej! men det finns väl ingen undersökningsplikt när det gäller bostadsrätter,
gäller inte detta endast villa o hus, jordabalken?
mvh// Goerana
Njo.. Det finns inte undersökningsplikt i enlighet med jordabalken (efterssom en bostadsrätt inte faller under jordabalken). Men en bostadsrätt är rent juridiskt lösöre. Då gäller "köplagen" (tror jag den heter). Den lagen har snarlika regler om dolda fel som jordabalken. Och där finns också en formulering om att köparen kan inte få ersättning för fel som köparen borde upptäckt vid en nogrann undersökning,

Så i praktiken finns det undersökningsplikt även vid köp av en bostadsrätt.

Här kommer en liten uppföljning på vad som har hänt. Köparen har varit minst sagt påstridig och hotfull. Krävde oss på 65 000 kr. Vi erbjöd honom att häva köpet men det ville han inte. Vi sa att han kunde få 10 000 kr och han konstaterade att vi då skulle ses i tingsrätten istället. Efter några dagar så informeras vi om att han har en hel stab av advokater som garanterade honom att han skulle vinna mot oss (han är VD på en stor svensk bank). Så det blev för obehagligt för en småbarns familj som oss. Vi får betala 25 000 kr till slut och mäklaren 10 000 kr. Är ändå nöjd att mäklaren tog en del till slut och att detta snart är över...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.