Köpa & Sälja hus
Ubbe55: Pacta sunt servanda, dvs avtal skall hållas vilket gäller UTOM vid ett fåtal avtalsrättsliga förhållande. Ett av dessa tillfällen är just köp av fastighet där avtalet skall vara skriftligt Hälsningar/Urban
Anonymiserad 618974: [citat] Ändå bättre i Stockholm än i Orsa, där bygger dom med organiskt material och sätter dessutom in luftfuktare och värme där nere.
lbgu: [citat] Fast samtidigt gör de sin produkt mycket dyrare om kunden måste lägga kanske 10000 på en besiktning för att köpa försäkringen. Ett lite smartare bolag kan ju sälja en försäkring som ligger lite billigare än det priset och ändå få betydligt mer betalt än det bolag som ger besiktningsbolaget en stor del av kostnaden. Sen lär det inte vara så ofta som dessa försäkringar
Anonymiserad 734732: [citat] Fast ändå inte. Fritidshus är dyrt i Sverige om det är trevligt. Ett trevligt hus nära havet vid österlen kostar mer än ett lyxhus med pool i Marbella eller på Mallorca. Men visst ruckel i skogen i Småland möjligen. Jo så kan det vara men det beror nog främst för att det ofta är rätt kassa brfer med höga lån och hög räntekänslighet. Står de dessutom på tomträtt är
Anonymiserad 734732: [citat] Boolis värdering är helt värdelös. Den kan du inte använda till någonting i princip. Den tar inte hänsyn till skick, husets läge, tomtens kvalitet, närhet till motorled, biytor etc etc etc. Vissa objekt är värderade alldeles för högt. De flesta alldeles för lågt
Anonymiserad 734732: [citat] För att 99% av alla husägare SNÅLAR SNÅLAR SNÅLAR med precis ALLT. Vet inte hur många hus jag kollat på där jag tar mig för pannan för hur mycket de snåljåparna snålat på småsaker som på 5-10 års sikt kan göra att de får riva upp allt. Nyckelfaktor 1 är att 99% aldrig gör NÅGONTING på ett hus preventivt utan alltid inväntar att det går åt helvete innan åtgärd.
Nanny Fine: [citat] Som budgivare/spekulant har man inga lagstadgade rättigheter att få del av nån information alls egentligen. Så inget av det du skriver är särskilt konstigt..
Kaptenz: [citat] Tror du rätt tyvärr.. mäklare är inte mina favoriter direkt,
Ubbe55: Det är du som tecknar 'dolda felförsäkringen' och det är till dig som säljare, köparen ska vända sig till vid ev reklamation så du kommer inte undan köparen i alla fall. Sen kan jag inte annat än hålla med Dilato. Det mesta som kan vara svårbesiktigat friskriver de sig från ansvar för. När jag sålde i Bromma var frågan till mäklaren om jag inte borde ha en 'dolda
star_daddy: [citat] Foton är ett bra sätt att ljuga. Med vidvinkelobjektiv ser allt dubbelt så stort ut. Möblerna är mäklarens, bostaden är stylad. Det som inte bör visas fotas inte. Osv. Ett personligt besök är ett måste, där alla sinnen bör vara påkopplade. Förr eller senare kommer ändå alla tillkortakommanden att avslöjas. Se bostaden som mat: fundera inte på vad som är nyttigt, utan
Baraba: [citat] Hej Vi kontaktade Byggskadeteknik i Helsingborg. Hade rekommenderat de alla dagar i veckan efter vår upplevelse. Supertrevliga, informativa, och lukten försvann redan dagen efter från de syllarna som lukten kom från, det tog kanske två säsonger tills lukten hade minskat helt från alla väggar mm för då hade husets vädrats med en förbättrad ventilation i huset. Jag lämnade
datja: [citat] Välkommen till Byggahus! Om du har vänner och bekanta som är duktiga, fråga dem och gå runt med dem. Annars, om du är ung, eller ovan, föreslår jag att du lägger lite pengar på en bra besiktningsman, helst ingen ansluten till Anticimex eller dylikt (för en sådan vill kanske sälja på dig onödiga lösningar). Du vill gå runt tillsammans med en kunnig person som granskar
Flöjten5: Sålde ett hus 2015, köparen var med på besiktningen tillsammans med besiktningsman där vi bland annat gick upp på taket och rotade runt. 9 år senare vill köparen ha ersättning för ett skorstensbeslag som jag hade klippt till själv. Icke sa Nicke, du var med på besiktningen och fick information om beslaget innan köp. Så där var jag glad att köparen var med.
hempularen: Det gäller att titta väldigt noga på hur en sådan kalusul är skriven. Det finns som sagt rä'tt många varianter. Det är väl klart att om du lyckas sälja ditt nuvarande boende inom den tidsfrist som ges av klausulen, så är att säkert bra. Det intressanta är vad som händer om du inte lyckas sälja inom tiden. Där finns klausuler som binder dig till köpet efter ex. max. 4 månader.
SågspånPappspikEternit: Jag har inte sålt med Hemverket, men har köpt av en säljare som använde dem som mäklare. Överlag tyckte jag att det fungerade bra. Att boka visning och delta i budgivning fungerar på liknande sätt via mäklarsidan, som det brukar fungera hos andra mäklare. För min del är det snarast positivt att få träffa säljaren på visningen, kunna ställa frågor direkt till en som faktiskt
Snikholt: [citat] [citat] [/QUOTE] Att betala ett överpris ska man alltid undvika oavsett ålder på huset. Vad som räknas som ett överpris beror på var och ens ekonomiska situation. Ett hus är värt det någon är beredd att betala för det. Utgå från din egen ekonomiska situation, och betala inget överpris utifrån ditt perspektiv. My two cents
SågspånPappspikEternit: [citat] Det kan man göra, om det är kutym där TS letar hus. I mina bygder är det exempelvis inte så man gör, då gör säljare och köpare en muntlig överenskommelse innan kontraktsskrivningen, och köparen får besikta och gå vidare med kontraktsskrivning om hen är nöjd med utfallet. I övrigt tycker jag att en husspekulant ska dra nytta av sin bästa vän: den svenska
O: Det finns flera goda anledningar att du som köpare besiktar t.ex.: Du får kunskap om vad du köper och kan agera utifrån den. Kanske pruta på priset, kanske planera framtida underhåll lite klokare. Om du och besiktningsmannen missar något och det innebär kostnader kan besiktningsmannens försäkringar gå in och betala. Om besiktningen visar att huset är mycket sämre än du trodde och
Puttinuttan: [citat] Läget är drömmigt för oss, och huset är bra men inte drömmen. Ja, vi får se hur vi gör, men bra med uppmuntran att inte springa iväg. Men vi har kollat på en del nu och det är ju bäst hittills.
saltet: Alltid svår avvägning men börja med att säga upp avtalet så inte den tidsfristen löper ut. Även om ni startar en förhandling så blir ni fast om avtalet inte är uppsagt.
Hybro: Är redan från tidiga år snål av mig. Det enda jag anlitat folk till är omdragning av el, nyinstallation, jordfelsbrytare. Samt våtrumsmatta i våtrummets dusch. Har svårt att tänka mig att kommande renovering av stora o lilla toaletten i mitt hus kostar 200 000. Även om man på forumet sett priser på både 2 och 3 gånger detta. Och alla är nöjda med det. Som pensionär kan jag
Hybro: Mitt första hus var byggt 1922. Renoverade det mesta.... Men nej. Inga sådana projekt fler gånger. - 1995 köpte jag ett "färdigt" timmerhus byggt 1982. Allt i bra skick. Ligger i en skogskant. Brukar slå morgondrillen ute, i vart fall när det är barmark. Gick fint att bo i redan då. Och det tycker jag nog är viktigt. Genom åren har det blivit rent underhåll, ombyggnader, nytt
klaskarlsson: [citat] Det kändes som att dom säger typ "taket bör vara ok"
hempularen: Det tycker jag är en rimlig nivå på ersättning, under omständigheterna. Och troligen avsevärt mer än du skulle fått ut om du drivit det till domstol.
Farstatjej90: [citat] Jag har bott hyfsat nära tunnelbana och jag kan inte säga att jag brydde mig så mycket. Å andra sidan, hur mycket bryr man sig om något när man är liten (förutom kärlek och omtanke...)
Fairlane: [citat] Det går givetvis inte i praktiken att testa allt på en visning eller en besiktning, det inser alla, men de flesta inser också att man inte kan kräva att allt ska fungera felfritt på en begagnad vara (jag utgår från att ni inte köpt nyproduktion, då hamnar det i ett annat läge). Skulle besiktning och dolda-fel-försäkring ta varenda liten småsak, som att diskmaskinen inte
Maltavius: [citat] Kontrollera om diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare faktiskt fungerar för det ingår inte i några felförsäkringar. Fråga säljaren vilket program de använt och om diskmaskinen tvättar rent. Finns det bastu, slå igång den med timer när du kommer in för besiktningen, vid slutet gå och kolla om timern flyttat sig den tid ni varit där och om det blev varmt. Öppna och stäng
corba11: Tack för era svar. En avfuktare i källare bör göra jobbet då antar jag. Finns heller ingen frånluftdon i tvättrummet i källare. Sätter man dit en sådan också så bör man kanske inte vara orolig
Jocke_O: [citat] Skulle väl anse oss händiga och tanken till en start är att ha det som extra bostad då det ligger i norr och barnen tänkte vi låta gå klart den klass dom går i nu så flyttar inte in på heltid förens nästa sommar kanske. Färdigrenoverat och fint hus i området 800-1.3 miljoner kanske om man kollar i liknande storlek :)