En sak att ha ett försäkringsärende på sitt eget hus för sin egen skull. Men att blanda in ev. köpare i renoveringen och välja plattor och dylikt.

Men vill man knöla så kan man ju förståss, men jag hade inte gjort det.

Fixa det hjälpligt bara. Då är golvet i samma skick som förut förutom det estetiska.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Just nu med den info som finns, så skulle jag som potentiell köpare räkna med att få lägga om golvet. Man kan inte bara räkna med att allt annat är 100 procent korrekt och just denna plattan var otur.
Varför skulle man lägga om golvet för att en platta spruckit? Inte första gången någon tappar något som lyckas spräcka en platta. Jag tror ingen spekulant skulle påverkas av detta. Stör man sig på det så är väl det enklaste att ställa något skoställ där eller något annat som passar i en hall, inte lägger man om hela golvet för denna petitess.

Tack alla för råd.
Jag kommer absolut inte anmäla till försäkringen. Detta är inget våtutrymme eller liknande. Och egentligen inte farligare än att laminatgolv har gått i sär någon stans i huset.
Idag laga jag sprickan med svart lim och täta. Och jag kommer inte dölja detta på visningen. Men kommer heller inte gå runt och visa upp sprickan.

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Varför skulle man lägga om golvet för att en platta spruckit? Inte första gången någon tappar något som lyckas spräcka en platta. Jag tror ingen spekulant skulle påverkas av detta. Stör man sig på det så är väl det enklaste att ställa något skoställ där eller något annat som passar i en hall, inte lägger man om hela golvet för denna petitess.
Eller så kan det vara läge att ifrågasätta varför en platta spricker? Golvet kan ju vara undermåligt gjort.

En sprucken golvplatta skulle jag inte acceptera. Men det verkar var fler än man tror som tycker att man kan bara gömma bort det och glömma..

Sitter bara och väntar på nästa tråd från köparen där plattan är sprucken och det är bomljud under hela golvet för att det är felbyggt.

Hade TS varit händig av den kalibern så hade han gjort åtgärden utan att fråga här.

Att lägga golvet gick bra men inte att reparera det. Det kan man fundera över hur bra det är gjort från början.

Dr Benz Dr Benz skrev:
inte att reparera det.
Rätt svårt att reparera bra om man inte har några reservplattor.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S Snabelsvansen skrev:
En sak att ha ett försäkringsärende på sitt eget hus för sin egen skull. Men att blanda in ev. köpare i renoveringen och välja plattor och dylikt.

Men vill man knöla så kan man ju förståss, men jag hade inte gjort det.
Efter man gjort anmälan kan nya ägaren få bestämma själv, gamla försäkringbolaget tar fakturan, har själv både köpt hus och båt där det funnits en skada som skulle regleras mot gamla ägarens bolag var aldrig ett problem.
Men om man har en skada som försäkringsbolag ska ta och man väljer att inte anmäla så kan man ju fundera på anledningen

S Stefan Hallén skrev:
Efter man gjort anmälan kan nya ägaren få bestämma själv, gamla försäkringbolaget tar fakturan, har själv både köpt hus och båt där det funnits en skada som skulle regleras mot gamla ägarens bolag var aldrig ett problem.
Men om man har en skada som försäkringsbolag ska ta och man väljer att inte anmäla så kan man ju fundera på anledningen
Fast att anmäla en sprucken golvbit i en hall till försäkringsbolaget lär väl inte ha någon effekt. Det är i nivå med att anmäla till försäkringsbolaget ifall barnet har målat med en tuschpenna på tapeten. Finns säkert folk som anmäler det, men de lär inte få något för det och enda effekten blir att försäkringsbolaget lär göra en anteckning att det är en jobbig kund vilket lär göra att de kommer att vara misstänksamma ifall andra skadeanmälningar dyker upp senare..

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Stefan Hallén skrev:
Men om man har en skada som försäkringsbolag ska ta och man väljer att inte anmäla så kan man ju fundera på anledning
Självklart så får man ersättning, om man inte kan hitta en platta som funkar så lägger man om hela golvet, med avdrag för ålder visserligen, men arbetet får man utan avdrag.
Försäkringsbolagen älskar sådana som dig som struntar att anmäla.

S Stefan Hallén skrev:
Självklart så får man ersättning, om man inte kan hitta en platta som funkar så lägger man om hela golvet, med avdrag för ålder visserligen, men arbetet får man utan avdrag.
Försäkringsbolagen älskar sådana som dig som struntar att anmäla.
Och med åldersavdrag och annat de inte ersätter så lär den lagade plattan som man lika gärna kunde ställt några skor på ifall man retade sig på den kosta väldigt många tusenlappar. Man ska ha väldigt gott om pengar och samtidigt vara lite prinsessan på ärten för att tycka det är en bra idé. Sen tror jag inte försäkringsbolaget gör allt detta för en sprucken platta närmast väggen i en hall, men som sagt även om de gör det så lär det bli en rejäl kostnad för ägaren för att slippa se sprickan.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Och med åldersavdrag och annat de inte ersätter så lär den lagade plattan som man lika gärna kunde ställt några skor på ifall man retade sig på den kosta väldigt många tusenlappar. Man ska ha väldigt gott om pengar och samtidigt vara lite prinsessan på ärten för att tycka det är en bra idé. Sen tror jag inte försäkringsbolaget gör allt detta för en sprucken platta närmast väggen i en hall, men som sagt även om de gör det så lär det bli en rejäl kostnad för ägaren för att slippa se sprickan.
Det vet man först efter man anmält och man behöver inte sen göra arbetet om man inte önskar, och i många fall så kan du få pengar att lösa det själv, om man sen inte väljer o laga så har man fått någon tusenlapp in på kontot. Men som sagt man väljer själv, skadan är reglerbar och vill man inte laga den så kan man få några tusen o köpa en kruka och ställa över skadan.

S Stefan Hallén skrev:
Det vet man först efter man anmält och man behöver inte sen göra arbetet om man inte önskar, och i många fall så kan du få pengar att lösa det själv, om man sen inte väljer o laga så har man fått någon tusenlapp in på kontot. Men som sagt man väljer själv, skadan är reglerbar och vill man inte laga den så kan man få några tusen o köpa en kruka och ställa över skadan.
Skulle det vara så enkelt som du tror så skulle försäkringsbolagen bli nedringda av folk som vill tjäna en tusenlapp eller två. Bara att slå lite med hammaren på en platta som ändå inte syns så får man en tusenlapp av försäkringsbolaget.Har man inget lämpligt golv att leka med så räcker det väl med en liten skada på en tapet. En träflisa från en tröskel kanske också duger eller en repa på en kökslucka.

L lbgu skrev:
Skulle det vara så enkelt som du tror så skulle försäkringsbolagen bli nedringda av folk som vill tjäna en tusenlapp eller två. Bara att slå lite med hammaren på en platta som ändå inte syns så får man en tusenlapp av försäkringsbolaget.Har man inget lämpligt golv att leka med så räcker det väl med en liten skada på en tapet. En träflisa från en tröskel kanske också duger eller en repa på en kökslucka.
Nej det kallas slitage och att tappa något på en klinkerplatta är en olycka men vi lägger ner detta du får tro vad du vill

S Stefan Hallén skrev:
Nej det kallas slitage och att tappa något på en klinkerplatta är en olycka men vi lägger ner detta du får tro vad du vill
Ok så tappar jag hammaren på golvet så är det en olycka, men tappar jag samma hammare så köksluckan eller tapeterna skadas så är det slitage. Jag tror jag förstår :)

• Gilla
jonaslatt
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ok så tappar jag hammaren på golvet så är det en olycka, men tappar jag samma hammare så köksluckan eller tapeterna skadas så är det slitage. Jag tror jag förstår :)
Läs vad du skrev en liten flisa på en tröskel är slitage om du tappar något som gör en skada är en olycka även på en tapet eller lucka om skadan överstiger kostnaderna för självrisk även då reglerbar, men om man gör som du skriver att medvetet skada något för att sen anmäla det till försäkringsbolaget är bedrägeri.
Men lägg ner nu du verkar vara för dum att förstå.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.