Funderar på det här med hus köpta på toppen (hittills) prismässigt. Om du av någon av någon anledning vill sälja huset och gå vidare, hur stor förlust skulle du kunna ta?

Tänker här ett läge när det INTE är en framtvingad försäljning (skilsmässa, nytt jobb på ny ort etc) utan det är ett val som du har. Köpet blev feltajmat, läget känns fel i efterhand, beslutet blev inte helt genomtänkt eller om budgeten blev nog så snäv. Om du inte går till en hyresrätt så ska pengarna in i något annat boede köpt på samma marknad.

Går gränsen vid någon viss summa i kronor eller ett procenttal? Chat GPT säger att de flesta troligen har en smärtgräns vid en förlust på 10-15 procent, men skulle gärna ta emot resonemang från människor av kött och blod med känslor.

• Gilla
MeSp123
  • Laddar…
Att googla vad förlust som är acceptabel är väl ung som att gissa hur mycket någon har råd att lägga på sin semester.

Det finns inget svar och inget som är rätt eller fel.

Det är bara dem som hamnat i situationen som vet var gränsen går på riktigt. Det är stor skillnad på vilja och måste.

Vi blev tvungna att sälja med enorm förlust ekonomiskt men det var för att rädda oss själva och familjen. Där kan man inte sätta ett riktigt pris.

Men för oss blev det någonstans mellan 15-25 procent beroende på hur man räknar.

I dag har vi ett nytt hus som suger musten MEN vi mår bättre och det ser ljusare ut.
Vi börjar kunna landa.

Det är bara pengar även om det blev 6 kanske tom 7 siffrig förlust för några som inte har så speciella löner. Och det är sjukt tråkig pengar men dom går att få tillbaka (vet dock inte hur).

• Gilla
  • Ledsen
  • Älska
Frunihuset20 och 3 till
  • Laddar…
I en situation där jag själv kan bestämma skulle jag aldrig ta en förlust som innebär att jag inte kan lösa lånen.

Men man har tyvärr inte alltid möjligt att bestämma.
Vi köpte huset efter en separation 2009
Tidigare ägare lånat upp huset så mycket det gick.

Handpeningskravet som kom då innebar en dipp i huspriserna så sett till vårt slutpris hade dom en belåningsgrad på 125%....men dom hade inte råda att betala för dubbla boenden så försäljning var tvingad.

Så dom gick från huset med varsitt blancolån för att lösa restskuld och mäklarensarvode.

Jag tror inte det finns någon specifik siffra. Det beror väl framförallt på hur man tänker bo efter försäljningen. De flesta är beroende av att ha en kontantinsats för att skaffa nästa boende. Om en förlust äter upp för mycket av mitt kapital, så har jag kanske inte råd att köpa nästa boende.

Som exempel kan jag ta min son, han sålde sin första lägenhet precis under de första veckorna in i pandemin. Just då gick priserna ned,. Han förlorade ca 100 000 (på drygt 2 milj). Köpte ny bostadsrätt för drygt 3 milj. Som hade minskat mer än 100 000.

Men då hade han ägt den första i 5 år och amorterat, desutom sparat av sin lön liknande mycket. Så kontantinsatsen var inget problem i hans fall. Nu flyttar han snart ytterligare en gång. Nu sålde han med några 100 000 i vinst, och flyttar till en för drygt 5 milj.

• Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
C
S Svent skrev:
Om du inte går till en hyresrätt så ska pengarna in i något annat boede köpt på samma marknad.
Här är väl lite nyckeln till frågan... Köper man något annat för pengarna på samma marknad så är det ju ingen reell förlust.
Värre om huset tappat värde gentemot marknaden av någon anledning, eller om man gör en "exit" och flyttar till något väsentligt billigare, hyresrätt, "hemmet" eller nåt sånt.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Här är väl lite nyckeln till frågan... Köper man något annat för pengarna på samma marknad så är det ju ingen reell förlust.
Värre om huset tappat värde gentemot marknaden av någon anledning, eller om man gör en "exit" och flyttar till något väsentligt billigare, hyresrätt, "hemmet" eller nåt sånt.
Håller med.
På en vikande marknad är det lönsamt att sälja och köpa dyrare.
Vad förlusten är i kronor eller procent är inte så viktigt. Frågan är vart du flyttar när du sålt och vad det kostar.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Håller med.
På en vikande marknad är det lönsamt att sälja och köpa dyrare.
Vad förlusten är i kronor eller procent är inte så viktigt. Frågan är vart du flyttar när du sålt och vad det kostar.
Fast även då har man en begränsning i hur mycket kontantinsats man har råd att förlora.

Köper du för 2 milj. Och klarar precis att lägga 300 000 kontant. Och så kommer du på efter någon månad att detta var ju helt fel läge. Säljer och förlorar 100 000. Så har du inte råd att köpa för mer än 1,3 milj i det bättre läget.

H hempularen skrev:
Fast även då har man en begränsning i hur mycket kontantinsats man har råd att förlora.

Köper du för 2 milj. Och klarar precis att lägga 300 000 kontant. Och så kommer du på efter någon månad att detta var ju helt fel läge. Säljer och förlorar 100 000. Så har du inte råd att köpa för mer än 1,3 milj i det bättre läget.
Jo förutsatt att du har minimal kontantinsats blir det så.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
En annan sak man måste ta med i beräkningen är ju kostnaden man får av att inte sälja……. Hus kostar i princip hela tiden och vilken kostnad får man av att avvakta en försäljning?

Nissens
S Svent skrev:
Funderar på det här med hus köpta på toppen (hittills) prismässigt. Om du av någon av någon anledning vill sälja huset och gå vidare, hur stor förlust skulle du kunna ta?

Tänker här ett läge när det INTE är en framtvingad försäljning (skilsmässa, nytt jobb på ny ort etc) utan det är ett val som du har. Köpet blev feltajmat, läget känns fel i efterhand, beslutet blev inte helt genomtänkt eller om budgeten blev nog så snäv. Om du inte går till en hyresrätt så ska pengarna in i något annat boede köpt på samma marknad.

Går gränsen vid någon viss summa i kronor eller ett procenttal? Chat GPT säger att de flesta troligen har en smärtgräns vid en förlust på 10-15 procent, men skulle gärna ta emot resonemang från människor av kött och blod med känslor.
Det beror väl på hur mycket det är värt för dig att bli av med huset. Att ligga kvar med ett blanco lån är inte billigt, det är helt andra räntor och amorteringskrav än på bolån.

Det bästa är om du kan invänta att huset stigit i värde igen, för det kommer att göra det, det är en tidsfråga.

Vi leker med tanken att ett hus inköpt på coronatoppen för 3 miljoner till 70 procents belåning har tappat 10 procent för lite enkla siffror. Då har 900.000 kr i egen insats blivit till 600.000 kr. Från dessa 600.000 kr ska sedan försäljningskostnader dras (besiktning + dolda fel-försäkring, mäklararvode, andra flyttkostnader) på låt säga 100.000 kr. Då får man ut 500.000 kr i handen av 900.000 kr i egen kontant insats när huset köptes.

Hade ni kunnat svälja den förlusten i kronor?

S Svent skrev:
Ja, det är bara ett par år på börsen för resten av kapitalet man har. Dessutom lär ju den bostad man då köper ha ett bra pris. Om man ska köpa större är väl det isåfall ganska bra att marknaden är kall?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
S Svent skrev:
Vi leker med tanken att ett hus inköpt på coronatoppen för 3 miljoner till 70 procents belåning har tappat 10 procent för lite enkla siffror. Då har 900.000 kr i egen insats blivit till 600.000 kr. Från dessa 600.000 kr ska sedan försäljningskostnader dras (besiktning + dolda fel-försäkring, mäklararvode, andra flyttkostnader) på låt säga 100.000 kr. Då får man ut 500.000 kr i handen av 900.000 kr i egen kontant insats när huset köptes.

Om man k<n svälja den förlusten beror ju enbart på hur förlusten påverkar det jag vill köpa istället. Om jag kan ta förlusten utan att det hindrar mig från att köpa det jag vill ha, så ser jag inget problem med det.

Självklart är det ju surt att ta en förlust om det beror på att man betalat för mycket, är det bara att marknaden gått ner så blir det bara ett problem den dag man säljer för att lämna marknaden.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
jag och min fru köpte en helt ny renoverad loft lägenhet på 79kvm med en golvyta på 122 kvm (snedtak) när marknaden var som högst 2022, och flyttade in 2023 på grund av renoveringen. Vi köpte för 3,7 + extra tillval på 100-150k max. Jag hade en mäklare här för någon dag sen som jag inte ville säga hur mycket vi köpte för, för att försvåra för vi honom, och hans ”plan” vid försäljning var att vi lägger ut den för 2,7mkr och får kanske upp den till 3 miljoner kronor .. när han sa det skrattade jag.

Min åsikt är att han var en dålig mäklare, han kom in i lägenheten, tittade på rum och satte sig ner. Undvek allt som har med detaljer och det unika med lägenheten eftersom det är en väldigt unik lägenhet i en storstad. Nu ska jag få hit 2 andra mäklare och se vad de säger. Uttrycker de att det blir svårt att få mer än 3,7 i dagens marknad, väntar jag med försäljning.

I en perfekt värld vill jag ha 4 minst och 4,2 hade jag gladeligen sålt.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Med andra ord, hade inte sålt och gått minus om jag inte måste.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.