871 läst ·
4 svar
871 läst
4 svar
Bluffbud
Vi la bud på ett hus som legat ute över ett år, vi la budet när vi var utomlands och var på visningen ca 2 veckor senare. Ingen annan var där. Två dagar senare hade vi bestämt oss för att vi ville köpa och fått bolånelöfte. Vi avtalade tid med mäklaren när denne skulle ringa upp. Vi hade tidigare meddelat att vi ville göra en besiktning. Det första mäklaren säger när vi ringer upp är att det tidigare samma dag vart ett par på visning och de är beredda att skriva kontrakt med höjning på 25000kr Utan besiktning! Vi blir överrumplade och ber att få återkomma inom en timme. Innan vi lägger på får vi veta att vi måste skynda oss för de vill göra affär typ nu. Vi väljer att höja 25 tk och snart därpå får vi sms att de andra höjt med 50. Vi väljer att hoppa av, självklart väldigt besvikna efter att ha vart ensamma budgivare över två veckor. Efter detta dröjer det bara några timmar innan mäklaren ringer upp igen och säger att de andra har dragit tillbaka sitt bud men att vi kan få köpa huset om vi matchar deras bud utan besiktning. Detta luktar skumt tycker vi och tackar nej. Vi ville verkligen ha huset men vill inte köpa utan besiktning. Känns otroligt trist. Vad vi kunnat se är det fortfarande osålt. Känns inte helt OK att man kan använda besiktning som medel för att köpslå om pris. Vad tror ni? Ljög mäklaren? Någon som har samma erfarenhet?
Köp inte huset då om de har bluffbud.A Annanassen skrev:Vi la bud på ett hus som legat ute över ett år, vi la budet när vi var utomlands och var på visningen ca 2 veckor senare. Ingen annan var där. Två dagar senare hade vi bestämt oss för att vi ville köpa och fått bolånelöfte. Vi avtalade tid med mäklaren när denne skulle ringa upp. Vi hade tidigare meddelat att vi ville göra en besiktning. Det första mäklaren säger när vi ringer upp är att det tidigare samma dag vart ett par på visning och de är beredda att skriva kontrakt med höjning på 25000kr Utan besiktning! Vi blir överrumplade och ber att få återkomma inom en timme. Innan vi lägger på får vi veta att vi måste skynda oss för de vill göra affär typ nu. Vi väljer att höja 25 tk och snart därpå får vi sms att de andra höjt med 50. Vi väljer att hoppa av, självklart väldigt besvikna efter att ha vart ensamma budgivare över två veckor. Efter detta dröjer det bara några timmar innan mäklaren ringer upp igen och säger att de andra har dragit tillbaka sitt bud men att vi kan få köpa huset om vi matchar deras bud utan besiktning. Detta luktar skumt tycker vi och tackar nej. Vi ville verkligen ha huset men vill inte köpa utan besiktning. Känns otroligt trist. Vad vi kunnat se är det fortfarande osålt. Känns inte helt OK att man kan använda besiktning som medel för att köpslå om pris. Vad tror ni? Ljög mäklaren? Någon som har samma erfarenhet?
De lär ringa om ett par veckor och vilja säljs
Ha ha ha, ja det var ju generöst 😂A Annanassen skrev:
Men budnivån kanske fortfarande låg under utannonserat pris?
Trassliga och/eller oseriösa säljare förekommer ju, så klart, precis som trassliga/oserösa spekulanter.
Man kan ju inte annat att förhålla sig till läget och fundera på om det är meningsfullt med fortsatt förhandling eller om man skall släppa det. Fast ju mer det strular desto större risk att det börjar gå känslor i det vilket kan göra det svårt att komma i mål.
Personligen hade jag inte bränt några broar, utan vänligt tackat nej men samtidigt meddelat att ert ursprungliga bud kvarstår och att man är villig att ta en prisdiskussion utifrån gällande förutsättningar (dvs att ni nu återigen är ensam budgivare).
Ljög eller inte. Spelar väl ingen roll. Det är vad ni tycker huset är vart som spelar roll.
Jag har köpt två hus utan "besiktning". I det ena fallet hadr jag med en bekant och i det andra tittade jag själv. De var båda enkla femtiotalshus med källare och kallvind, så det fanns inte mycket som jag inte kunde se.
Är ni ovana och ohändiga köpare vore det oklokt att skippa en besiktning och man kan ju undra varför de eventuella andra köparna hoppade av och vad säljaren eventuellt vill dölja.
Jag har köpt två hus utan "besiktning". I det ena fallet hadr jag med en bekant och i det andra tittade jag själv. De var båda enkla femtiotalshus med källare och kallvind, så det fanns inte mycket som jag inte kunde se.
Är ni ovana och ohändiga köpare vore det oklokt att skippa en besiktning och man kan ju undra varför de eventuella andra köparna hoppade av och vad säljaren eventuellt vill dölja.
Klicka här för att svara