Köpa & Sälja hus
Herr hatt: Oki tack för alla svar. Det stämmer när jag tänker efter att när jag köpte mitt hus så gick besiktningstiden ut samma dag som vi skrev kontraktet och då betalades handpenningen ut.
calle336: Ett mkt bra svar pelpet Klart jag inte trodde att de skulle ta det budet som de ser ut idag. Men som sagt vill ocksp att de ska veta att vi är intresserade och mäklarens sätt att uttrycka sig tyckte jag var helt fel. Vi har ju inte brått att få ett avslut på affären så vi kan vänta.
imported_AX: [citat] Nja, så enkelt är det iof inte. Du sitter inte säkert som köpare om du agerar svekfullt. Finansieringsklausuler, likt medlemskapsklausuler vid bostadsrätter, stipulerar att köparen ska fullgöra det som åligger honom för att få finansiering eller medlemskap. Det går lixom inte sabotera, eller sitta med armarna i kors och hävda att man inte får lån, eller inte blir godkänd
Hemmakatten: Jag har för mig att det för några år sedan var några trådar om jordade uttag vid stengolv och att slutsatsen var att det fanns någon gammal (el)förordning om huruvida det skulle vara jordade uttag eller inte och att den förodrningen/regeln inte längre praktiserades. Nuförtiden har ju alla jordat. Men om ni köper huset så är det väl en enkel sak att byta till jordat uttag när ni
Enk Projektet: Att spara golvet är bara problem om du tänkt gräva ur grunden också..... Skriv upp en plan på vad som ska göras och i vilken ordning....till det även en tidsplan med både hel och delmål....efter första eller andra momentet så kommer ni se hur bra tidsplanen är....sätt den på väggen så du ser den ofta...;)
hempularen: Som jag sagt tidigare. En mäklare är en försäljare, men folk missuppfattar vad det är mäklaren säljer. Mäklaren säljer TJÄNSTEN att sälja hus. Själva försäljningen av huset är ren produktion. Och precis som all annan produktion skall den utföras så snabbt och effektivt som möjligt.
MSjöström: Känns som att marknadsvärde är marknadsvärde? En byggfirma betalar väl knappast mer för att de får lägga anbud, än om huset legat ute på öppen marknad?
Enk Projektet: Ring annars till skatteverket....jag har fått många bra tips där....du kan vara anonym......
hempularen: Om brunnen sitter på fel ställe så har de troligen inte bytt ut den heller viod renoveringen. Skall man ändå byta den så är det inte så mycket mer jobb att dra fram den till rätt ställe. Och om brunnen är äldre än 1992 (osäker på exakt årtal) så måste den bytas enl. branschreglerna. Brunnar från före det året är inte typprovade enl. dagens regler, och försäkringsbolaget
Emroth: Man skattar ju bara en gång. Så länge man har uppskov betalar man ingen skatt. Det är ju först när man återför uppskovet man skattar 22%. Däremot utgår ju ränta varje år på uppskovet.
Foxpaint: För vår del; End of story, vi betalar nu så är det gjort. För övrigt så är väl e-deklaration det bästa som har uppfunnits sedan hjulet och microvågsugnen? :p Tack för era synpunkter
RWS: Hallå hallå! Vi har varit på husvisning i måndags, och ikväll ska vi se huset igen innan vi ev. lägger ett bud. Huset i fråga är ett Myresjöhus, byggt 1985. Är det några specifika problem/fel dessa hus är kända för? Här nedan kommer lite info om huset: Grundläggning: Betongplatta Grundmur: Betong Stomme: Trä Fasad: Trä Fönster: 3-glas Bjälklag: Trä Tak: Betongpannor
thomasx: [citat] Det vore korkat, då skulle byggahus.se förbjudas och det vill vi inte! Sent from my GT-I9300 using Byggahus
stefancrs: Och, öh, om någon känner till liknande hus som ska säljas, hojta hemskt gärna till... Främst Särö och Kullavik som lockar!
hahalj: Blev lite fundersam på om jag tolkat reglerna för uppskov rätt, jag läser i Skatteverkets info-broschyr "Försäljning av småhus" sidan 8 om uppskovsbelopp att mitt slutliga uppskovsbelopp ska vara större än lägsta avdragsbelopp som är 50.000:-. Har jag då förstått det rätt om man gör en mindre vinst än dessa 50.000 i ruta K5.B.9 då kan man inte begära uppskov och måste alltså
noone70: Ni kan ju alltid värdera om huset efter ni renoverat och lägga om blancolånen till bostadslån
MattiasT: Jag har precis sålt ett liknande objekt i en förort till Stockholm. Jag började med att bjuda hem fem mäklare från olika firmor som fick presentera sig och sin produkt, prisspannet var mellan 25 000 - 45 000 kr, en del ville jobba med fast pris, en del med olika varianter av stege. Det slutade med att jag valde den mäklare jag tyckte kändes vettigast, varken billigast eller dyrast. I
stefancrs: Ah ok! Gôtt att du hittade hem till slut!
klaskarlsson: [citat] Så då har er köpare lagt ned ev krav på prissänkning pga detta uppfattar jag det som ? Skönt att ni slapp dra mer i detta isf... /K
kindvall: Säljaren är säkert underrättad, och budet registrerat, bara inte visat offentligt. Nu när det kommit in ett bud till är de mer intresserade av att visa upp det, då det påvisar budgivning. Om jag inte fått svar på så lång tid hade jag meddelat mäklaren att mitt bud inte är aktuellt längre, men att han kan höra av sig om det händer något.
Nanny Fine: Tveksamt om det räcker för att räknas som ombyggnad, så ta med det :-) Är man tveksam är det ju bättre att yrka o låta SKV avgöra, tycker jag.... Eget arbete får du ju inte göra avdrag för Bara materialkostnaden isf.
Anders_Nilsson: Jag tycker det är bra med topplån. Väldigt lätt att låna lite extra och sedan inte amortera. Med topplån har du piskan att betala tillbaka. Du får lättare en känsla för vad som är investering (hus) och konsumtion (renovering). Ok, gäller kanske inte stomrenoveringar som dränering och tak men gäller det sådana renoveringar kan ni väl tala med banken. Det gjorde jag i höstas när
NinjaSatan: Ärligt talat, vänd dig om och gå därifrån. Det kommer aldrig sluta bra!
oobum: Låter bra det, en bekant var i samma sits. De hade en värdering på ett hus på summan X. Dock var den 2 år gammal, och köpesumman skulle hamna på ca 70% av värdet X. Dock löstes det med att en helt ny värdering gjordes och med denna i bagaget så skrevs hela lånen direkt som "bottenlån".
Södraskåne: Villaägarna i Malmö anordnade en medlemsdag för 2 år sedan som jag var på och då var en besiktningsman inbjuden vilken gav seriöst intryck. Det var Per Jensen (sökte på villaägarna katrinetorp i sökmotor för att hitta namnet på honom).
Odjuret: Man brukar säga att stora fastighetsägare lever fattigt och dör rikt....
Odjuret: Det här känns tufft.... för mig att erkänna... Ibland är det faktiskt inte mäklarens fel.... :) Vissa saker rår inte mäklaren på.... Som vad folk är villiga att betala... men förresten.... Nää.... Allt är mäklarens fel, även att huset är fallfärdigt!
Lolle: [citat] Den egna hemförsäkringen gäller på den ort man är skriven alternativt på försäkringsställe. Förutom detta finns bortaskydd eller lösöresskydd utanför hemmet oftast med ett maxbelopp på 50-100 000kr. Däremot finns inga hinder för köparen att försäkra nya fastigheten från inflyttningsdatum vilket då ger ett fullgott skydd förutom att byggnaden inte omfattas i laglig
fusion: Besittningrätt går att förhandla bort så det är inget problem. Gjorde det själv 2000 då jag hade svårt att bli av med förra kåken. De som hyrde hade för avsikt att köpa huset när de fått fast jobb, vilket krävdes av banken för att ge ok till lån. I mitt fall hjälpte mäklaren (Helt gratis faktiskt!) till med friskrivning av besittningsrätt och jag har för mig att det måste