Vi har en liknande situation som TS. Med en behaglig livsstil så gör vi av med knappt 20000:-/månad (inga barn, en bil) utöver boendet, så det har vi räknat som grund i vår kalkyl. Längre fram med barn och en bil till, så kommer familjekostnaderna att öka till bortåt 30000:-/månad (men vid behov kan vi minska kostnaderna rejält genom dra in på semestrar etc).

Det är förstås högst individuellt vilken levnadsstandard man vill ha, och jag tror det är viktigt att först ha det klart för sig och sen räkna på vad man kan ha råd med i boendeväg. Bor man för dyrt och inte har råd med sånt man vill göra så blir det ett jobbigt och tråkigt liv (eller så hamnar man i Lyxfällan...).
Viktigt att också tänka på att inkomsterna sjunker när man är föräldraledig eller om nån blir arbetslös/sjuk, så sånt måste man ha utrymme för i kalkylen.

Jag tycker 8% ränta är vettigt att räkna på. Räntan kommer inte bli så hög de närmsta åren, men det är bra att ha säkerhetsmarginal. Lägre ränta är en bonus, som ger möjlighet att amortera snabbare!

Jag tycker att ni har missat några saker i kalkylen. Först bil nr två - nästan alla som bor på landet har två bilar. Räkna med att ni behöver det. Och sedan har ni inte med något underhåll på huset. Räkna med minst 2000 kr/mån bara för att behålla huset i befintligt skick. Bara ett badrum som renoveras var 30:e år för 100000:- kostar 275 kr/mån i underhåll.

Ni pratar om barn - hur ser kalkylen ut när ni ska vara föräldralediga?
Vad händer om en av er blir långtidsarbetslös eller långtidssjukskriven?
Har ni något sparande vid sidan av amorteringen?

Noseone skrev:
Med 2 små barn, csnlån, bil, båt osv å nettoinkomster på över 50 tkr som vi har så tycker jag ändå att våra 12 tkr i ränta före avdrag är på gränsen. Vi äter inte hummer varje dag....
Tack. Den här typen av kommentarer är väldigt bra för mig. Du skriver 12kkr i ränta. Menar du ränta + amortering eller tillkommer amorteringen? 12kkr i ränta låter väldigt högt.

Med 2500 i amorteringar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.