Det är lite riskabelt för hemnet att göra såhär. För Booli var redan för ett år sedan en bättre site än hemnet. Blocket växer också.

Bostadsköpare kommer nu inte att vara säkra på att alla objekt verkligen finns på Hemnet och därmed tappar man per automatik. Själv skulle jag nog välja bort det. Förvisso är 600 kronor en struntsumma men jag skulle nog tycka att det skulle kunna räcka med Booli när jag sålde mitt hus.

Dom inför ju inte avgiften för att dom har problem att få verksamheten att gå runt heller, det låter bara som att dom är giriga och vill roffa åt sig mer pengar i ett sammanhang där 600kr känns lite.

2011 hade hemnet en vinstmarginal på 26%, det är verkligen synd om hemnet och dess ägare, mäklarna.
Nej, något företag med ekonomiska problem är det verkligen inte.

Ren girighet är vad det är ingenting annat.

jag är så glad att jag sålde min förra bostad på egen hand, och inte en krona förlorade jag på det, istället sparade jag in hela mäklarkostnaden. Det är jag tämligen säker på eftersom en i stort sett identisk bostad såldes 1 mån senare via svensk fastighetsförmedling, till exakt samma pris.

Nästa gång kommer jag spara ytterliggare 600:-, ska nog unna mig nåt för de pengarna redan nu :)

Mikael_L
Det räcker till en ganska fin whisky ... :)

Fast lönsamheten kommer ju att gröpas ur i och med mobilerna. Men de får ju komma på något sätt att få in annonser i mobilerna också istället för att höja priserna bara. Alla vet att man kommer att bli blåst med nuvarande setup.

Men det borde ju öppna upp för konkurrens kan man tycka.

O
Jag tror att telefonerna är en ursäkt för att kunna få in mer pengar...
De flesta tror jag fortfarande sitter med en dator och kollar.... känns inte så där jättespännande att sitta med en telefon och kolla efter hus....

Sitter man med surfplatta så borde man se reklamen..
Få väl börja visa mer reklam i hemnet appen....
Men det är förstås det är enklare att helt enkelt ta betalt....
Slipper vi reklamen helt då? Nix

Intressant att man inte verkar fundera över att ta mer betalt av annonsörerna. Deras bristningsgräns anses nådd... men i konsumentens ficka verkar finnas lite pengar att fiska efter.

Grejen är ju att det är mäklarna själva som äger hemmnet. Som det fungerar idag ingår hemnet annonserigen i tjänsten som husägaren köper av mäklaren och mäklarna är självklart då inte intresserade av att betala mer än nödvändigt. Nu skall hemnet fakturera husägarna direkt. Antagligen hoppas dom på att inga konsumenter kommer kräva att mäklaren skall dra av 600 på mäklararvodet, det är ju bara 600 jämfört med 2 miljoner i vinst....

O
Risken finns att folk inte kommer att vilja annonsera på hemnet. Men det är bra om några drar sig ur.... För då kanske de förstår det orimliga i det hela...
Om dom fortsätter envisas med att ta betalt för annonsering så kanske dom ändrar det så att det blir mäklarna som får betala vilket jag tycker är mer rimligt....
Dessutom slipper hemnet stå med fakturor som inte blir betalda.... Även om man kan sälja fakturorna helt så blir det ända massa bök...

men avgiften kan säkert få andra sajter att sticka upp och ta marknadsandelar!

O
mariatherese skrev:
Intressant att man inte verkar fundera över att ta mer betalt av annonsörerna. Deras bristningsgräns anses nådd... men i konsumentens ficka verkar finnas lite pengar att fiska efter.
Nej men det förstår du...:D man kan inte ta mer betalt av de stackars annonsörerna det är så synd om dessa.... och tänk då kanske de lämnar hemnet :p Å de vill man inte riskera.... :p

Odjuret skrev:
Jag tror att telefonerna är en ursäkt för att kunna få in mer pengar...
De flesta tror jag fortfarande sitter med en dator och kollar.... känns inte så där jättespännande att sitta med en telefon och kolla efter hus....
Vi är nog en del som kollar i telefonen ändå, andelen som har köpt ett objekt och bara kollat på beskrivningen via telefon är nog försvinnande liten men på vissa marknader som är väldigt heta tex bostadsrätter i vissa innestäder är det perfekt - först en avisering om att ett intressant objekt dykt upp, in på telefonen och kolla och sedan kan man snabbt se om det är något av intresse eller helt fel.

Exakt. Jag använder också telefonen.
Men de måste ju kunna ta betalt den vägen också.

Jag både förstår och inte förstår varför folk är så upprörda över detta. Mäklarna anses nog utav många vara relativt överkompenserade (även om detta inte stämmer med verkligheten), giriga, och inkompetenta. Så visst är det irriterande att de skall tjäna ännu mer på hussäljare. Men å andra sidan är Hemnet en fantastisk resurs och i sammanhanget är 600 kr lite pengar. Den enda anledningen att jag inte skulle annonsera via hemnet för 600 kr vore om jag visste att mitt hus rimligtvis aldrig kommer begära mer än utgångspriset. Däremot om jag sålde på en attraktiv address skulle jag alla gånger betala de extra 600 kr då det är mycket möjligt att den där spekulanten som trissar upp priset i en budgivning aldrig skulle få vetskap om mitt försäljningsobjekt utan Hemnetannons. I det sammanhanget är 600 kr ingenting.

Om mäklaren tror att han hans arvode stiger minst 600:- på att annonsera på hemnet, så får han väl göra det... .... ;)
Det är ju han som ska säljar huset, inte hans klient.

Hemnet kan inte fakturera någon privatperson för något så länge privatpersonen inte beställt något. Men man får väl helt enkelt anta att de flesta kommer att luras att betala detta via lite finstilt text i ett hörn någonstans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.