M
-MH-: Lätt tröttsamt att det inte går att förtydluga juridiken utan att du alltid måste tillägga "det är ändå mäklarens fel"? Kag tog inte upp vems fel det var, ville förtydliga att sälja mark utan lagfart varekn är straffbart eller jättekonstigt.
13 svar · 4,8k läst
B
BMW fahrer: Taken... jag gillar inte platta tak... de samlar vatten... "vatten finner en väg" nedåt genom de flesta material... Finns det fotodokumentation på renoveringen? Det där är semi-soteräng... - Hur är dräneringen utförd? - Hur leder man bort plötsliga stora mängder ytvatten? På bild på köket mot tvättstugan ser man en list som när ned- och utbockad. Detta tyder på sättningar av
8 svar · 3,6k läst
L
lallemannen: Tack för svaret, Det låter bra, så få det bli. Tack
4 svar · 1,7k läst
S
steve5432: Precis, dolda fel är något som ni omöjligen hade kunnat upptäcka vid en normal besiktning, dvs sådant som är inbyggt i vägg, bjälklag där man hade behövt riva väggar och dylikt för att upptäcka. Som köpare har man sin chans att peka på saker som är bra/dåliga innan man köper. Tyvärr är många lata här och kommer i efterhand med "dolt fel". Som säljare hade jag inte brytt mig
6 svar · 3,5k läst
K
kindvall: OK, lite klarare. Jag måse säga att du är snäll som reglerar ägandet baserat på att hon haft med sig en större hyreslägenhet. Det innebär ju att man sätter en prislapp på hyreskontraktet, något som vanligen bara sker i svarta affärer. Du kan ju testa att mata in uppgifter i K2-blanketten:
8 svar · 7,4k läst
O
Odjuret: [citat] Jag var nog lite trött å snurrig... jag läste dig lite fel... men men... jag ska nog skippa forumet när jag är trött å snurrig :p
29 svar · 4,1k läst
F
fruröör: Tack för ett bra svar! vi har fått bekräftat av en tilläggsundersökning att det numera är helt torrt och ingen pågående fuktskada. Den är åtgärdad! Men besiktningsmannen sa att om vi inte tänkte ta ett gemensamt bad en gång i veckan så borde vi omedelbart byta ut hela badrummet eftersom brunnen är gammal, fuktspärren bruten och underarbetet väldigt gammalt. Vi hade tänkt oss att
2 svar · 2,4k läst
Globetrot
Globetrot: Det är en mycket bra inställning att undersöka väl. I rimlighetens namn kan du ju be ägaren ta upp för inspektion och om det visar sig felfritt så sätter du igen? Det är väl fair? Om det är så illa att du drar dig ur så får säljaren göra vad han vill sedan.....
7 svar · 2,4k läst
S
sblixten: Jag hade åkt förbi mäklaren och berättat precis som det är och bett om att få se nuvarande kontrakt. Dessa uppgifter har mäklaren redan förmedlat muntligen till er(om jag förstått rätt) så jag ser inte att det finns anledning att neka att du får se pappret det är skrivet på. Mäklaren och säljaren vill säkerligen ha er som backup. De har mest att vinna/förlora och ni har trumf
11 svar · 4,7k läst
K
Kromo: Hur har det gått TS???
27 svar · 10,1k läst
O
Odjuret: Det roliga med mäklare är att nu när det börjar bli kärvt... när man måste anstränga sig för att sälja och kanske inte alltid säljer då, börjar man prata om att ta betalt oavsett om det blir sålt eller inte... väldigt intressant.... Tror dom fått idén från program som fuskbyggarna.... Vi kommer å fixar lite sen kräver vi betalt sedan när du betalat en del vill vi ha resten
31 svar · 18,1k läst
K
Kromo: Hur gick det?
30 svar · 8,9k läst
K
B
beerfueled: Ja vi har köpt helt färdigt. Avtalet är förvisso uppdelat i ett köpeavtal för tomten och ett entreprenadavtal för uppförande av huset, men motpart i båda fallen är olika Skanska-bolag. Jag kan möjligen köpa att man vill ha en marknadsvärdering, men att det inte har kommit fram tidigare är synnerligen märkligt... Både banken och Skanska har varit övertydliga gentemot oss i det
7 svar · 6,7k läst
E
emde: Byt mäklare! Man hör ganska tydligt att du egentligen inte är nöjd. Högst troligt kommer slutresultatet inte bli lyckat då heller. Bilderna är en tydlig indikation på mäklaren bara är ute efter snabba pengar. En bra mäklare anlitar en bra fotograf såvida vi inte pratar om objekt för en halv miljon eller så, då får man ofta sämre bilder, att mäklaren själv tar bilder.
14 svar · 8,0k läst
Nyfniken
Nyfniken: Glöm inte att göra rent filter till spisfläkt/värmepump etc.
7 svar · 4,2k läst
Lolle
Lolle: [citat] Om inga indikationer på inbrott finns så kan försäkringsbolaget välja att neka ersättning så är det upp till försäkringstagaren att som klagande part bevisa att det är just ett inbrott. Blir en form av omvänd bevisbörda. Försäkringsbolaget har tex rätt att neka om tonåringen har släppt in folk som stjäl under en fest eller husvakten tömmer huset alternativt en
14 svar · 4,1k läst
H
hempularen: Det är väl ingen som har sagt att det är "olagligt", frågan gäller om mäklaren inom ramen för god mäklarsed (som är en form av lag, den styr mäklarens rätt att vara mäklare) måste agera när mäklaren VET att en budgivare är bulvan/ säljaren själv eller på annat sätt kan ses som oseriös. Oseriös definierar jag då som en budgivare som inte kommer att stå för sitt bud.
139 svar · 45,1k läst
Fruppe
Fruppe: Oj då :)
11 svar · 7,9k läst
·
Fruppe
11 svar · 7,9k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: när mäklaren värderade vårt hus så hade vi utskrift från lantmäteriet på tomten, typ det.
1 svar · 2,2k läst
TeroM
TeroM: Jag skulle kollat datumen på inläggen i början ...
8 svar · 2,5k läst
H
hempularen: Det är relativt ovanligt med lokaler som bostadsrätt. Det är också en liten gråzon juridiskt eftersom en brf skall ha en ändamålsparagraf i sina stadgar som ungefär lyder: "Föreningens ändamål är att tillhandahålla bostäder till sina medlemmar". Det är den formuleringen som definierar att det är en bostadsrättförening, och som dels ger en förmånlig beskattning av föreningen,
3 svar · 2,2k läst
Ramnemark
Ramnemark: Tack för svaret :)
5 svar · 5,2k läst
Thomas59
Thomas59: [citat] 30 000 Why? Att betala nån sorts skadestånd om man drar sig ur efter besiktning är absolut inte normalt. Varför gick ni med på det? Mäklarens förslag?
15 svar · 4,7k läst
pelpet
pelpet: Rent formellt behöver du inte säga något alls. Lagningen är lätt synlig och hade ingått i köparens undersökningsplikt om det varit en villa. Jag tror att reglerna är ungefär desamma för bostadsrätter. Jag tycker inte heller att det är moraliskt fel - du har ju kontrollerat skadan och tätat den, och som Beltis säger är risken för att det ska komma in vatten i det närmaste noll.
7 svar · 2,8k läst
·
M
Macarus: [citat] Fortsätter väl med några fler saker. Detta med sprickor i grundmuren kan ju betyda lite vad som. Är det bara putsen som spruckit på en naturstensgrund eller är det rejäla sättningar? Det första är en mindre sak, det andra värre. Att en del av fasaden ligger under marken är en rätt rejäl varningsklocka. Svårt att veta hur illa det är men är ganska vanligt att marknivån
9 svar · 5,2k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Nu har jag haft en konversation med TS via PM och måttet är rågat. Jag stänger tråden.
284 svar · 65,6k läst
·
H
Hubbe2: Den läggs på inköpspriset såtillvida att du inte sålde huset utan tomt. Fastigheten består ju av marken, sedan finns det ibland byggnader på en fastighet. Du har köpt en fastighet (tomt) vilken du sen byggt ett hus på. Vid försäljning redovisar du tomtpris + byggkostnader som inköpspris.
1 svar · 2,1k läst
SSSS
SSSS: Tack så mycket för bra svar. Jag har mailat mäklaren och frågat om besiktningsprotokoll, energideklaration, vattenprov, och vad driftkostnaden ligger på. Sen har ju huset timmerstomme/fasad, är det något speciellt man ska tänka på när man kollar på ett sådant?
4 svar · 5,0k läst
D
dareallinkan: [citat] Ja halv färdigt är väl att ta i lite ;) det finns 4 väggar ett golv och tak ;) det behöver total fixas med flytspackel tätskick kakel m,m sen beroende på hur man vill ha det så kanske man vill dra om rören lite. så när det gäller badrummet är jag inte orolig men när det gäller grunden (torpargrund) för av någon anledning finns det inga inspektionsluckor dit så jag var
7 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.