22 703 läst ·
129 svar
23k läst
129 svar
Intresserad av gammalt hus, friskrivningsklausul
Hej!
Jag och min fru har hållit koll på hus ganska länge (bor i bostadsrätt) nu och har till slut sett ett som vi bokat in en visning på.
Huset är byggt 1929 och säljs med friskrivningsklausul. Vi har aldrig köpt hus förut.
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?ObjektID=979003
Vad bör vi tänka på? Givetvis ska vi fråga vad anledningen till friskrivningsklausulen är, men det kan ju vara så enkelt att det t.ex. är ett dödsbo. Oerhört viktigt att fastställa att hussvamp inte finns, har jag förstått. Men i övrigt?
Som sagt, vi är nya på detta, så alla tips är välkomna.
Tack på förhand!
Jag och min fru har hållit koll på hus ganska länge (bor i bostadsrätt) nu och har till slut sett ett som vi bokat in en visning på.
Huset är byggt 1929 och säljs med friskrivningsklausul. Vi har aldrig köpt hus förut.
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?ObjektID=979003
Vad bör vi tänka på? Givetvis ska vi fråga vad anledningen till friskrivningsklausulen är, men det kan ju vara så enkelt att det t.ex. är ett dödsbo. Oerhört viktigt att fastställa att hussvamp inte finns, har jag förstått. Men i övrigt?
Som sagt, vi är nya på detta, så alla tips är välkomna.
Tack på förhand!
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Att inleda sin villakarriär med ett hus från 1929 är nog inte lämpligt om du inte kan fixa allting själv. Köp ett 80-tal eller nyare hus och var glad. Om du absolut måste köpa ett så gammalt hus, tja, lika bra att ha friskrivning så du tvingas fatta vad du ger dig in på. Om det inte är ett uppfixat (=dyrt) hus får du vara beredd på precis allting.
Hussvamp - tja antingen är huset i rimligt skick typ inget vatten på källargolvet eller också skall du går där ifrån. Svamp brukar föregås av mögel vilket föregås av allmänna tecken på fukt typ genomslag på insida källarvägg och dylikt. Besiktningsmannen brukar kunna se sådant. Ta en villaförsäkring med hussvampskydd om du är orolig, brukar kräva lite mer besiktning men kan vara värt det.
Kort sagt, är inte allt i åtminstone hyfsat skick med ett så gammalt hus så ge dig inte in på det som första objekt.
/Anders
Hussvamp - tja antingen är huset i rimligt skick typ inget vatten på källargolvet eller också skall du går där ifrån. Svamp brukar föregås av mögel vilket föregås av allmänna tecken på fukt typ genomslag på insida källarvägg och dylikt. Besiktningsmannen brukar kunna se sådant. Ta en villaförsäkring med hussvampskydd om du är orolig, brukar kräva lite mer besiktning men kan vara värt det.
Kort sagt, är inte allt i åtminstone hyfsat skick med ett så gammalt hus så ge dig inte in på det som första objekt.
/Anders
Ja du om du tror på vad den mäklaren påstår så får du nog räkna med stora problem. Första raden står att läsa i originalskick vad ända in i h....te menar de med det, fönstren är väl bytta även om det är 40 år sedan Köket är väl också bytt, el värmen var väl inte uppfunnen när det huset byggdes och därmed är även elen ändrad sedan dess. Badrummet??
Nej, är du intresserad så gör en mycket grundlig besiktning av denna fastighet med en riktig besiktningsman som du hittar på rek. från andra, för mäklarsnacket är inte värt någon ting. Snacket om avstyckningsbar tomt måste kollas om det är sant och kan man få bygglov på den.
Nej, är du intresserad så gör en mycket grundlig besiktning av denna fastighet med en riktig besiktningsman som du hittar på rek. från andra, för mäklarsnacket är inte värt någon ting. Snacket om avstyckningsbar tomt måste kollas om det är sant och kan man få bygglov på den.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Ohherrej--------vlar!
"Stor potential" och "renoveringsbehov". För NÄSTAN SEX MILL!!! Rost på skorstenens plåtinklädnad antyder att ägaren inte riktigt underhållit huset i premiumklass.
Gå därifrån. NU.
Finns hur mycket fina hus som helst på bra adresser för dom pengarna.
/Anders
"Stor potential" och "renoveringsbehov". För NÄSTAN SEX MILL!!! Rost på skorstenens plåtinklädnad antyder att ägaren inte riktigt underhållit huset i premiumklass.
Gå därifrån. NU.
Finns hur mycket fina hus som helst på bra adresser för dom pengarna.
/Anders
Hej, tack för kommentarer! Givetvis är inte allt i orginalskick, och en grundlig besiktning behövs (vi har kontakter vi kan ta hjälp av). Jag undrar mest vad man ska hålla extra utkik på. Jag räknar med att huset är ett livsprojekt.cecar33 skrev:Ja du om du tror på vad den mäklaren påstår så får du nog räkna med stora problem. Första raden står att läsa i originalskick vad ända in i h....te menar de med det, fönstren är väl bytta även om det är 40 år sedan Köket är väl också bytt, el värmen var väl inte uppfunnen när det huset byggdes och därmed är även elen ändrad sedan dess. Badrummet??
Engående just elvärmen så är det, så vitt jag förstår, fristående elvärmeelement de har kompletterat med vid behov.
Kök, badrum etc är uppenbarligen inte från 20-talet nej. Så mäklaren ska vi inte ta på ordet öht
Huset ser jätteläckert ut. Kolla tak, grund (källare om det finns - framgår inte) fönster, uppvärmning och rör. Det ser ju ut som om det är bara att flytta in, så kan man renovera efter hand. Ni bör ha ekonomisk marginal, dels för om något oförutsett inträffar och dessutom till det ni vill ändra på i huset. Med en miljon kan ni få detta till ert drömhus. ta bort all växtlighet som växer nära huset och klättrar på fasaden. Hussvampsförsäkring kanske är bra. Nödvändigt är en jordabalksbesiktning som kommer att besvara många av era frågor. Lycka till!
Nå, motsvarande hus i BRA skick skulle ju kosta närmare 10 milj. Ser ut som att det bott gamla människor i huset, nog en stor anledning till skicket. Vi var tidigare intresserade av ett betydligt dyrare hus i ett betydligt sämre skick... (fast i Långedrag)Anders_Nilsson skrev:
Men det ligger givetvis mycket i det du säger. Jag räknar dock med att det hus vi köper, oavsett vilket det blir, blir ett livslångt projekt.
En miljon utöver köpeskillingen är ungefär vad vi räknar med för att få ordning på det, ja (eller andra hus vi varit intresserade av). Det är ju källargrund, men då det inte ens är med i planlösningen antar jag att den är helt oinredd. Får se på visningen.Tbodin skrev:Huset ser jätteläckert ut. Kolla tak, grund (källare om det finns - framgår inte) fönster, uppvärmning och rör. Det ser ju ut som om det är bara att flytta in, så kan man renovera efter hand. Ni bör ha ekonomisk marginal, dels för om något oförutsett inträffar och dessutom till det ni vill ändra på i huset. Med en miljon kan ni få detta till ert drömhus. ta bort all växtlighet som växer nära huset och klättrar på fasaden. Hussvampsförsäkring kanske är bra. Nödvändigt är en jordabalksbesiktning som kommer att besvara många av era frågor. Lycka till!
Vad ger en hussvampsförsäkring egentligen? Bekostar det rivning och att bygga nytt om det skulle bli så illa trots besiktning?