Hemmakatten
"Kanske tvingas bo i hyresrätt" skriver du. Ja, det vore ju fruktansvärt... :banghead: . Tack och lov att det fortfarande finns hyresrätter för de som vill och de som inte har eller inte vill spendera pengar eller vill spara pengar till annat här i livet. Har själv bott i hyresrätt i många år och.det är en utmärkt boendeform.

O
tanken med acceptpris är att säljaren kan tänka sig att sälja till det priset. Varför går du med på att mäklaren sätter ett pris som du inte vill sälja för?

Oj vad synd vi tycker om TS om TS tvingas bo i hyresrätt.... Det vore nästan värre än döden....*ironi*

• Gilla
olomar
  • Laddar…
Hej!

Tråkigt att det inte har gått som du har tänkt dig!

Jag vill tillägga att mäklaren inte betalar någonting för att synas på Booli.se då tjänsten är helt gratis både för mäklare och privatpersoner.

Angående värderoboten så är träffsäkerheten på en större mängd objekt är mycket hög, men på enskilda objekt kan indikationen skilja sig mer från det faktiska slutpriset.

Indikationen är inte att jämställa med en värdering. Den bygger på en statistisk modell och tar inte hänsyn till ett flertal värdepåverkande faktorer som exempelvis renoveringar och utsikt. Detta innebär att på enskilda objekt kan indikationen skilja sig mer från det faktiska slutpriset än på andra.

Därför tycker jag du ska se indikationen på ditt hus som en vägledning men inte som någon sanning. Mitt råd är att du ska sälja när det känns bra. Lycka till och hoppas allt löser sig till det bästa!

/Josephine (som jobbar på Booli.se)

• Gilla
Modig
  • Laddar…
Tja, om mäklaren har gjort ett dåligt arbete så är det väl okay att byta.
Uppdragsavtalet styr vad det kan tänkas kosta (annonsering, fotografering, prospekt etc)
Idag är det svårsålt på hussidan då tiden från att objekten läggs ut till att det blir sålt har ökat från (i genomsnitt) 35-40 dagar till över 100 dagar. Mest beroende på att säljarna i tanken ligger kvar på de priser som fanns t.o.m. sommaren 2011. Sedan dess har priserna gått ned 10-12% om man tittar på andra områden än storstäderna.
Det innebär att många säljare tycker att mäklaren inte gör någonting men om det inte finns så många intressenter vad ska man då göra? Jag lämnar den frågan öppen till er deltagare.
När det gäller att vänta med försäljningen finns det inget som pekar på att priserna kommer att gå upp den närmaste tiden. Detta gäller dock endast småhus (samt i allra högsta grad fritidshus).
Bostadsrätter tycks däremot leva ett annat liv med högre priser (även i något mindre städer).
Alltså, om priset du fått är tillräckligt bra för att du ska kunna gå vidare och skaffa en annan bostad - sälj!

När man sätter ut ett objekt till acceptpris så är det det priset som säljaren är villig att acceptera.
Om du inte är villig att sälja för det priset så kan man undra varför du satte ett acceptpris du inte förväntade dig att sälja för, vad fyller det för funktion?

Troligtvis är du girig och förväntar dig mer än vad marknaden är villig och betala, annars hade fler budat eftersom de kom på visningen.
Jag har själv varit med om att det ej blivit affär pga säljaren "vill ha mer"
Jag brukar då informera mäklaren att han slösar med min och hans tid och gå vidare med andra objekt.

Du vill tvingas bo i "sunkig hyresrätt"
Du tycker inte det låter lite skallskadat, när det är helt upp till dig att välja skicket på hyresrätten eller ta dina pengar du fått av försäljningen och köpa en lägenhet i väntan på att rätt hus ska dyka upp.

Om du vill ha mer feedback på din annons, bifoga då gärna en länk till annonsen.

Som säljare måste man inte god ta budet bara för att någon lagt budet. Jag hade kollat vad det hade kostat mig att ta mig ur sedan vänt mig till en bra mäklare. Lite dyrare kan det ju bli men åh andra sidan kan du få en mäklare som gör det den ska göra.
Tänk på när du har sålt huset ska mäklaren hjälpa dig att deklarera året efter.

O
En produkt, tjänst eller fastighet kommer aldrig att få ett högre pris än vad någon är villig att betala.
Där har du värdet.....

Sedan är det en bra fråga om en annan mäklare automatiskt ger ett högre pris...
Hur avgör man om en mäklare är bra?

En bra mäklare är engagerad. Man får alltid feedback. Har haft både bra och dåliga mäklare. Man kan kolla med de olika mäklare. Visst du får kanske inte huset sålt för mycke mer men att få bra tider på visning samt bra bilder är viktigt. Folk kommer inte annars.

Snailman
alla förstår nog att säljaren inte är skyldig att sälja till acceptpris, minns några spekulanter till mina föräldrars hus, de hade en massa anmärkningar på huset när de var på visningen, att de inte hade bytt ut spisen osv. sådana kan/vill man ju inte sälja till oavsett , det är ju lätt att föreställa sig hur det blir även efter man sålt...

Så jag håller nog med om att acceptris är ett tomt ord.

Snailman skrev:
alla förstår nog att säljaren inte är skyldig att sälja till acceptpris, minns några spekulanter till mina föräldrars hus, de hade en massa anmärkningar på huset när de var på visningen, att de inte hade bytt ut spisen osv. sådana kan/vill man ju inte sälja till oavsett , det är ju lätt att föreställa sig hur det blir även efter man sålt...

Så jag håller nog med om att acceptris är ett tomt ord.

Nu är det ju inte ett sådant scenario det handlar om.
Utan att man vill ha mer betalt än acceptpris.

vill man har mer betalt sätt inte ut acceptpris, skriv det man vill ha istället.
Hur svårt ska det va?

Boolis värdering är mer eller mindre värdelös. Jag har sett två hus på samma gata, det ena 2% större. Det mindre huset hade fristående garage, bergvärme och större tomt, det större huset garage i källaren och direktverkande el. Det större huset hade allså egentligen mindre möblervar yta eftersom garaget tog upp en stor del av källaren. Det mindre huset hade ca 5% högre taxeringsvärde.

På Boolis värdering skiljde exakt 2%. Inte nån vidare invecklad algoritm vad det verkar? Rent kvadratmeterpris på boytan bara, eller?

Det kan även stå i mäklaravtalet att han har ensamrätt att sälja objektet under en viss tid.

Klart det är mäklarens fel att du inte får ut mer pengar vid din försäljning, alltid mäklarens fel!

O
Det här känns tufft.... för mig att erkänna... Ibland är det faktiskt inte mäklarens fel....
:)
Vissa saker rår inte mäklaren på.... Som vad folk är villiga att betala...

men förresten.... Nää.... Allt är mäklarens fel, även att huset är fallfärdigt!

• Gilla
olomar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.