Vad kommer hända om man säger till sin mäklare att man inte är intresserad av att betala någon Hemnetavgift?

Den naturliga följden blir ju att annonsen på Hemnet helt enkelt uteblir. Följden av det borde bli att mäklaren får jobba betydligt hårdare för att sälja. Tror ni den extra arbetsbördan är värd 600 kr?

Mikael_L
Nyfniken skrev:
Vad kommer hända om man säger till sin mäklare att man inte är intresserad av att betala någon Hemnetavgift?

Den naturliga följden blir ju att annonsen på Hemnet helt enkelt uteblir. Följden av det borde bli att mäklaren får jobba betydligt hårdare för att sälja. Tror ni den extra arbetsbördan är värd 600 kr?
Ja man kan ju be h*n annonsera på booli endast. :D

Om jag anlitar en mäklare, vill jag att det inte skall tillkomma några extra kostnader för att få fastigheten såld.
Annars skulle det i framtiden kunna dimpa in räkningar för tidningsannonser, fotografering, bränsle till mäklarens bil, tryckkostnad för broschyrer och kanske också kläder till mäklaren, som används vid visningen...

Man får väl skicka tillbaka en faktura på 600 kr för kaffet han fick vid fotograferingen.

• Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
En mäklare får betalt när kontrakt är påskrivet.
Eftersom de säger att annonskostnaden på 600:- ska tas ut direkt av säljaren antar jag att det inte spelar någon roll om bostaden blir såld eller inte. Det är ju perfekt för Hemnet och mäklarna när marknaden är trög.
Dessutom har jag hört att trögsålda hus inte ligger ute för länge, utan de plockas bort från Hemnet och läggs ut igen vid ett senare tillfället. Det blir förmodligen 600:- för varje vända, även om huset inte blir sålt.

Eftersom mäklarna äger Hemnet och dessutom är de enda som får annonsera, så verkar grunden för beslutet enbart vara girighet. Det ser ut som de skjuter sig själva i foten.
Jag hoppas att konkurrenterna utnyttjar tillfället.

Ja, det är en intressant tanke det där med begränsningen till vem som får annonsera och vem som ska betala. Du får inte själv ingå avtal med och annonsera på hemnet, däremot ska du betala för det när en mäklare gör det. Det går antagligen att styra med avtal, men frågan är hur skäligt det blir och vad de olika lagstiftningarna säger som kan tänkas komma ifråga. Avtalet mellan mäklare och säljare blir nog aningen krystat, annoneringskostander ska mäklaren stå för, undantaget just hemnet, som mäklarna råkar äga gemensamt. Känns som att det kan falla just där på det orimliga och oskäliga i just den avvikande detaljlen.

Man vill förmodligen komma åt "oskicket" med säljare som drar tillbaka sina annonser för att "prova i vår i stället".

Efter att läst alla kloka tankegångar kan man ju konstatera att styrelsen för Hemnet inte tänkt igenom den här förändringen helt och hållet. :)

Ytterligare ett exempel på den rent av äckliga mäcklarbranschen.

De tar tiotusentals kronor för en medioker tjänst som främst motiveras med att "så ska det va", och har därutöver mage att ta extra betalt för annonsering på ett specifikt ställe, när just annonseringskostnader är det som förväntas ingå i det vidrigt höga arvode de får.

Hemnet skjuter sig själv i foten. Annonserna kommer leta sig till andra ställen istället.

Blocket är iofs också väldigt konstigt. "På nätet är allt gratis" sägs det - hur kommer det sig då att folk frivilligt går på Blockets överpriser och löjliga regler som bara syftar till att maximera antalet annonser från varje kund som vill sälja mer än en grej åt gången?

När Sverige är tillräckligt nätmoget för en stor gratisannonssajt så kommer Hemnet, Blocket och alla andra att dö sotdöden illa kvickt. Kan det vara så svårt? Google skulle kunna göra det på en månad om de ville.

O
Det som gör att sajter som blocket och hemnet fortsätter lyckas är att folk gärna letar på dessa sidor.
Eftersom de flesta som vill köpa nånting kollar på blocket så kommer alla som vill sälja något annonsera på blocket.
Det blir en "ond spiral" Det är svårt att lyckas med andra sajter även om dessa är gratis.Tyvärr...
Samma sak med hemnet... Vi som vill köpa kollar på hemnet... Förhoppningsvis har de lyckats skjuta sig själva i foten nu....
Men risken år tyvärr stor att det inte stoppar folk från att få sina hem annonserade på hemnet.

Själv måste jag erkänna, jag är åxå en Blocketknarkare. Jag hänger där, jag shoppar där, och jag säljer där.... eftersom "alla andra" gör det.
Senare blir jag nog tyvärr en hemnet knarkare....

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Otäckt att det finns människor som skapar siter som är eftertraktade. Borde förbjudas! :)

-MH- skrev:
Otäckt att det finns människor som skapar siter som är eftertraktade. Borde förbjudas! :)
Det vore korkat, då skulle byggahus.se förbjudas och det vill vi inte!

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.