3 564 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Fråga om lånesumma vid köp till underpris
Jag kommer köpa ett hus av en nära släkting för 1,4 miljoner och vi har en skriftlig värdering på 2,2 miljoner.
Bankkontakten jag har hävdar att vi endast kan låna 85% av 1,4 för att om sex månader kunna lägga om lånet till 85% av värderingen. Vad gäller egentligen? Har försökt googla efter den där sexmånadersgränsen men kan inte hitta något sånt.
Bankkontakten jag har hävdar att vi endast kan låna 85% av 1,4 för att om sex månader kunna lägga om lånet till 85% av värderingen. Vad gäller egentligen? Har försökt googla efter den där sexmånadersgränsen men kan inte hitta något sånt.
Jag tror tyvärr att det din bankkontakt säger är praxis. Om man ser det i ett lite större perspektiv och inte i ditt enskilda fall så anser man att köpesumman är fastighetens värde vid det tillfället.
Vi var i en liknande situation förra hösten och kommer snart att få vårat hus omvärderat.
Eventuellt kan de 6 månaderna diskuteras och sedan hade jag argumenterat för att de 6 månaderna började räknas vid kontraktskrivning och inte när köpet görs.
Vi var i en liknande situation förra hösten och kommer snart att få vårat hus omvärderat.
Eventuellt kan de 6 månaderna diskuteras och sedan hade jag argumenterat för att de 6 månaderna började räknas vid kontraktskrivning och inte när köpet görs.
Byt bank....är huset värderat till 2,2 så är det ju det.....
iofs 2004, så reglerna kan ju ha ändrats. Men vi omvärderade vårt hus en minut efter köp, och blev av med i stort sett hela topplånet.
Jag har väldigt svårt och tro att banken inte kan fixa det åt er om de anstränger sig lite. Be om en ny bankman, eller en ny bank.
Jag har väldigt svårt och tro att banken inte kan fixa det åt er om de anstränger sig lite. Be om en ny bankman, eller en ny bank.
Banker kan göra vad som helst bara de tror på dig som kund.
Vi har t.ex belånat vårt hus mycket mer än vad reglerna tillåter. Självklart hamnar en stor klump som blanco men eftersom banken tror på att vi kommer kunna renovera upp huset och höja värderingen ganska snart var det inget större problem.
Vi har t.ex belånat vårt hus mycket mer än vad reglerna tillåter. Självklart hamnar en stor klump som blanco men eftersom banken tror på att vi kommer kunna renovera upp huset och höja värderingen ganska snart var det inget större problem.
Handlar till stor del om vilken kontakt man har med banken, har man bra kontakt med en bankman/bankkvinna så brukar de kunna vara flexibla, om de nu inte får lägga om lånen förrän efter 6 månader så borde de ju kunna fixa en blancoränta som motsvarar vanligt bolån t.ex...
Har haft problem att logga in här på forumet så jag har inte kunnat svara på era inlägg. Mailade vår bankkontakt lite mer barskt efter att jag läst era inlägg och mycket riktigt så var det den speciella bankens egna restriktioner. Efter att bankkontakten fått tillstånd från huvudkontoret så får vi nu låna summan som baseras på värderingen istället. 
Låter bra det, en bekant var i samma sits. De hade en värdering på ett hus på summan X. Dock var den 2 år gammal, och köpesumman skulle hamna på ca 70% av värdet X.
Dock löstes det med att en helt ny värdering gjordes och med denna i bagaget så skrevs hela lånen direkt som "bottenlån".
Dock löstes det med att en helt ny värdering gjordes och med denna i bagaget så skrevs hela lånen direkt som "bottenlån".
Klicka här för att svara