Hej!
Det är så att vi har skrivit kontrakt på ett hus och betalat handpenning. Tillträde är den 1 Februari.
Förra veckan var vi i huset för att kolla städningen och det visar sig att det är väldigt slarvigt gjort. Smutsigt i ugn, kyl och frys, karmar, ovanför badrumsskåp, i köksskåp, ja alltså det är nog bara snabb städat.
Vi ber mäklaren att ta upp detta med säljaren och säger också att om det inte blir städat innan tillträdesdatumet så anlitar vi en städfirma och skickar räkningen till säljaren.
Idag fick vi svar från säljaren som skriver att han gjort sitt bästa och har inte ett öre kvar att lägga på bostaden och om vi inte vill acceptera detta så tänker han häva köpet.
Hur ser våra rättigheter ut nu?
Han bryter mot kontraktet när han inte städar.

/Cathrine

Om det bara gäller ugnen och skåpen som du säger, är mitt råd att inte bråka om saken. Du kan säkerligen få rätt efter mycket om och men. Men jag tror inte det kommer att vara värt det.
Dessutom är det bra om man kan hålla sams med säljaren. Det dyker nästan alltid upp frågor om huset senare.

• Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
Som det såg ut i huset så är ingenting städat mer än golven och knappt det.

Om säljaren reagerar så här så har jag svårt att tro att han skulle vara medgörlig för frågor ang huset.
Jag hade tagit in en firma och skickat räkningen till säljaren.

• Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
N
Läser ibland här att man skall skicka räkningen till säljaren. Tror inte att städföretaget (som i det här fallet)
hade ställt sig särskilt positivt till det scenariot. Det hade blivit beställaren som får betala räkningen.
Sen får man själv skicka räkningen till honom, kanske med ett litet hot om indrivning

• Gilla
mg765 och 3 till
  • Laddar…
Var lite otydlig där, ja man måste skapa en egen faktura, man är ju själv betalningsansvarig för tjänsten man beställer.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
D
Undrar vad säger mäklaren? Finns ju väldigt olika mäklare. Men tänker ju om man kunde göra avdrag på priset på huset antingen vad städfirma offerterar det kommer kosta eller ett belopp som är vettigt. Vet inte om det går att jämföra eller är till hjälp, men när jag sålde lägenheten för ett tag sen så var tillträdet för mig 3, tog då upp med mäklaren hur man skulle göra med avgiften till föreningen, gjordes då att jag betalade avgiften sedan las det på priset på lägenheten minus 3 dagar.

Det är skillnad på att köpa ett hus och hyra en lägenhet. Så länge det inte står i ert köpeavtal har säljaren ingen som helst skyldighet att städa. Därmed kan du knappast lasts denne ekonomiskt om du skulle välja att ta in en firma.

Mitt råd är att ta in en firma och gå vidare. En flyttstädning kostar kanske 3' efter RUT för ett stort hus.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Det står i vårt köpeavtal så här "säljaren är ansvarig för att bostadsbyggnaden senast på tillträdesdagen är utrymd och väl rengjord"

Mäklaren känns som han bara tycker vi är jobbiga och gnälliga och tycker att vi bara ska gå med på vad säljaren vill, oseriös som bara den.

Tycker att när man säljer ett hus så löser man väl kontraktet och borde veta vad som väljer?

Vi säljer vårt hus också och där kommer vi hyra in en flyttfirma, jag tycker bara inte det är okej att vi ska behöva stå för städning i båda husen när det står klart och tydligt att det är säljarens uppgift.

• Gilla
ltmrt
  • Laddar…
Kan du ta en smäll med städfaktura?
Isåfall var du väll inget direkt att förlora med att skicka en räkning till säljaren eftersom det finns två utgångar:
1. Han betalar, fine!
2. Han betalar inte, värt ett försök.

Ps. Att häva köp kostar honom maaaaaaaassa pengar då han får betala tillbaka handpenning (med ränta och ev. påslag?) samt att han får stå för erat boende i tre månader.

• Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
Om man är missnöjd med flyttstädningen så är rättsläget ganska klart - man måste ge säljaren chansen att rätta till det hela om man ska kunna få ekonomisk ersättning.

Sen är det frågan om hur mycket ni vill spetsa till det här. Säljaren verkar ju tveksam i och med att denne hotar med att häva köpet, trots att det kommer att bli betydligt mycket dyrare än att åtgärda städningen. Om säljaren skulle göra verklighet av sitt hot så blir det massor av besvär för er, och för att få skadestånd måste ni ge er in i en jobbig domstolsprocess och stämma säljaren.

Eftersom ni redan nu har påpekat brister i städningen, så bedömer jag att ni givit säljaren chansen att rätta städningen. Så jag tror att det enklaste för er är att ta in en städfirma på tillträdesdagen och sedan kräver ni säljaren på ersättning. Se till att dokumentera ostädningen ordentligt innan och att få ett skriftligt utlåtande från städfirman om hur skitigt det är. Går säljaren inte med på att betala så stämmer ni denne i tingsrätten, det blir då ett småmål med liten risk för merkostnader. På det sättet riskerar ni inte att förlora huset och de juridiska riskerna hålls nere.

• Gilla
fia_mstd och 9 till
  • Laddar…
rastlos skrev:
Ps. Att häva köp kostar honom maaaaaaaassa pengar då han får betala tillbaka handpenning (med ränta och ev. påslag?) samt att han får stå för erat boende i tre månader.
Nja nu blev det inte helt rätt tror jag.
Säljaren får väl stå för merkostnader som drabbar köparen.
Inte automatiskt handpenningen och boende i tre månader. Vad har du fått det ifrån?

• Gilla
Citrona
  • Laddar…
Dessutom, om ni väntar till efter tillträdet så har köpet redan gått igenom och säljaren har inga möjligheter att häva det.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
rastlos skrev:
Kan du ta en smäll med städfaktura?
Isåfall var du väll inget direkt att förlora med att skicka en räkning till säljaren eftersom det finns två utgångar:
1. Han betalar, fine!
2. Han betalar inte, värt ett försök.

Det finns ingen standardkostnad han får stå för. Bryter säljaren avtalet får han stå för de ekonomiska skador som TS lider p.g.a. detta.

Det är helt klart att säljaren inte riktigt är som alla andra. En sådan person kan kanske mycket väl tänka sig att bryta kontraktet för att denne helt enkelt inte vet bättre. Jag misstänker att ni kanske har mer att förlora på detta än säljaren. Därav är mitt råd att helt enkelt ta in en firma som städar och sedan skicka fakturan ni får till säljaren. Gör dock detta efter tillträdet när allting är färdigt med försäljningen.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Häva köp.

Vilken rätt har säljaren att häva köpet i detta läget? Påskrivet kontrakt antar jag, och väntan på tillträdesdatum. Ingen rätt alls gissar jag om kontrakten är normalt skrivna?

=> Tomma hot från säljaren sida. Detta borde mäklaren kunna bekräfta.

• Gilla
Citrona och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.