Nu var nog inte tanken med inlägget att ett kassabiträde ska sälja lägenheter utan ett exempel på hur en arbetsuppgift som var något annat än fastighetsmmäkleri har utvecklats inom området.
Och lite så är det med hemverket, man säljer via mäklare men på annat sätt, även försäljning av lägenheter når andra nivåer.
Dock tror jag det är ett komplement och kommer självklart inte ersätta den hela traditionella mäklarkåren.

Jag har erfarenhet av att sälja både med och utan Hemverket.

Den jag sålde med Hemverket var en mindre gård, i ett område som inte är så attraktivt.
Man får vad man betalar för, ibland inte ens det.
Min Hemverketmäklare kom i högklackade skor och finkläder, när det regnade. Till en 1800talsgård!
Hon vågade knappt öppna ladugårdsdörrarna eller sätta sig på en vanlig pinnstol. Hon gick inte bort till ladugården som låg längst bort och tittade ens, det var 100 meter för långt att gå genom gräset.
Fick till och med en halvsur hint om att hon hade åkt ganska långt och inte kunde lägga för mycket tid, för det priset jag betalade.
Skyltarna som de skulle sätta upp, sattes aldrig upp, de skickades och kom en vecka efter visningen....
Om skillnaden är 20000-30000 kronor, så tror jag nog att mäklaren tar igen det, om du tar en "vanlig" mäklare.
Jag sa att jag hade tagit lite kort, och det var väl tur det för hon tog inte mer än kanske 3 kort. Inget av dem var i annonsen.
Fick till slut sålt stället. Själva den delen där kunden kontaktar mäklare mm inom hemverket har jag dock ingen erfarenhet av, det kanske är bättre.
Visst, själva säljaren har troligen mera kunskap om fastigheten när det gäller försäljning, men det är nog inte detta som en köpare efterfrågar.
Man frågar eller vill veta om pantbrev, taxeringsvärde, yta/storlek, renoverat och när samt avlopp mm.
Detta är frågor som egentligen vilken mäklare som helst skall kunna svara på.

Sedan när det gäller exakt hur väggar eller grund är uppbyggda, precis var vatten avlopp och elledningar går så är det klart att detta vet säljaren bättre.

• Gilla
falkn
  • Laddar…
fastighetsskötaren skrev:
Sedan när det gäller exakt hur väggar eller grund är uppbyggda, precis var vatten avlopp och elledningar går så är det klart att detta vet säljaren bättre.
Möjligtvis säljare som hänger här men nog inte gemene man ;)

Vår mäklare nu senast (tjej! :thumbup:) bad att få all teknisk info och ritningar/dokumentation om huset och kunde svara på alla spekulanternas frågor. De som till slut köpte var förstagångsköpare och hade mycket frågor om huset, då var det väldigt bra med en oberoende part som kunde svara. Människan är skeptisk till sin natur, samma svar från en mäklare låter betydligt mer trovärdigt än från säljaren/ägaren själv.

fastighetsskötaren skrev:
Jag har erfarenhet av att sälja både med och utan Hemverket.

Den jag sålde med Hemverket var en mindre gård, i ett område som inte är så attraktivt.
Man får vad man betalar för, ibland inte ens det.
Min Hemverketmäklare kom i högklackade skor och finkläder, när det regnade. Till en 1800talsgård!
Hon vågade knappt öppna ladugårdsdörrarna eller sätta sig på en vanlig pinnstol. Hon gick inte bort till ladugården som låg längst bort och tittade ens, det var 100 meter för långt att gå genom gräset.
Fick till och med en halvsur hint om att hon hade åkt ganska långt och inte kunde lägga för mycket tid, för det priset jag betalade.
Skyltarna som de skulle sätta upp, sattes aldrig upp, de skickades och kom en vecka efter visningen....
Om skillnaden är 20000-30000 kronor, så tror jag nog att mäklaren tar igen det, om du tar en "vanlig" mäklare.
Jag sa att jag hade tagit lite kort, och det var väl tur det för hon tog inte mer än kanske 3 kort. Inget av dem var i annonsen.
Fick till slut sålt stället. Själva den delen där kunden kontaktar mäklare mm inom hemverket har jag dock ingen erfarenhet av, det kanske är bättre.
Visst, själva säljaren har troligen mera kunskap om fastigheten när det gäller försäljning, men det är nog inte detta som en köpare efterfrågar.
Man frågar eller vill veta om pantbrev, taxeringsvärde, yta/storlek, renoverat och när samt avlopp mm.
Detta är frågor som egentligen vilken mäklare som helst skall kunna svara på.

Vilken historia !
En riktig mäklare ska krypa i kaminen och stiga upp på taket genom skorsten, tycker jag.
Högklackor skulle inte passa en mäklare varken inom eller utomhus.

Hemmakatten
Haha, det var tack vare en sådan mäklare i högklackat som vi fick tillfälle att köpa vår tomt. Säljaren blev förbannad på mäklarens oförmåga att sälja tomten, sparkade mäklaren och satte in en intresseanmälan in en annons på blocket.se istället där vi hittade tomten.

Vårt senaste hus köpte vi genom traditionell mäklare (Kanske största i stan).

Jag upplever informationen på lite speciella objekt som bristfälliga genom mäklare. Det skall kollas , ringas, väntas på svar och så vidare som man bara direkt kunnat fråga säljaren närsomhelst. Att all kontakt skall gå genom mäklaren är för mig bara nackdelar.

Jag hade massor av frågor som jag hellre hade velat ta direkt med säljaren och höra deras syn på just objektet, dess fördelar etc, det är information som jag upplevde inte kom fram genom mäklaren som i farten säljer ett objekt som alla andra.

För mig som köpare så gör jag hellre affären genom säljaren direkt, och har dessutom visningarna med dem direkt då jag anser det ärligare och mer direkt.

Om/När huset skall säljas ser jag inga nackdelar med Hemverket förutom att de traditionella Mäklarna på ren kohandlar-psykologi kan driva upp priserna (framförallt om det ligger bonusavtal i grund), vilket borde göra Hemverket mer attraktiv för köparna.

Att traditionella mäklare skulle ha "kundregister" låter jag som absurt då intressanta projekt kanske bara kommer ett per år av viss sort och vad gör du då som spekulant om någon av de andra 25 mäklarfirmorna har det objektet?.
(Du missar det givetvis om du inte själv håller koll på Hemnet eller ev då Blocket också).

Om det skiljer 50-80k i arvode så tror jag dessa pengar är bättre investerade i renoveringar i fastigheten, men det är mina egna åsikter då jag själv är byggkunnig och med en stor nypa sunt förnuft så jag känner mig inte mer övertygad av en säljare i snygg kostym eller tajt kjol för att göra en trygg affär och där skiljer väl enligt mig inget heller?.

Redigerat:
  • Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.