Så som TS beskriver situationen tycker jag Hemverket vore ett bra val. Jag har sålt med dem och det gick bra. De beskriver sig som en fullständig mäklartjänst, det är de INTE, det är en självsäljtjänst där de hjälper till med fotografering, kontrakt, budgivningswebb samt inte minst att komma in på Hemnet. Det är värt 10 000 kr även om man väsentligen vill sälja själv. Men läs alla dokument noga och håll stenkoll på processen, för så fort något avviker det minsta från standard tappar Hemverkets oerfarna kundservicepersonal bort sig.
Körde en chansning med en mäklare idag som sålde ett hus som liknar vårat fast vårat är lite större och i mkt bättre skick. Bad han kontakta den budgivaren som förlorade det huset och kolla om dom var intresserade av vårt hus istället, vilket dom var
mäklaren får en liten slant för förmedlingen och dom får ett bättre hus och vi får bra betalt, underbart. Återstår bara att allt går i lås.
Dem som startade ämnat beskriver en arvodesnivå som inte är gängse idag.
Rent generellt så har arvodena minskat under de senaste 8-10 åren beroende på konkurrenssituationen.
Om det gäller "vanliga" fastigheter så brukar arvodena ligga på 40-70 tusen kr.
Vi kan ju också göra en liten beskrivning av hur mycket mäklaren då får:
Säg att arvodet är 60.000 kr. 12.000 går bort i moms.
En grov uppskattning på omkostnader (Hemnet, ev annons i tidningen, fotografering m.m.) blir ca 5.000-6.000 kr.
Sedan kan det skilja litet beroende på om kontoret tar in arvodet och ger mäklaren en provision på resterande belopp eller om mäklaren driver sitt eget bolag under mäklarbolagets paraply (dvs själv står för alla kostnader, betalar en månadskostnad till mäklarbolaget för sin plats där, betalar sin egen skatt samt egenavgift/arbetsgivaravgift).
Resultatet för mäklaren blir ganska likartat. Kvar som lönedel blir då något mellan 8.000-10.000 kr.
Sedan finns det ju även årskostnader för en mäklare som ska betalas av arvodet som inte här är avräknat.
För ett arvode på 40.000 kr och med samma resonemang blir det ca 5.000-7.000 kr kvar som lönedel.
Rent generellt så har arvodena minskat under de senaste 8-10 åren beroende på konkurrenssituationen.
Om det gäller "vanliga" fastigheter så brukar arvodena ligga på 40-70 tusen kr.
Vi kan ju också göra en liten beskrivning av hur mycket mäklaren då får:
Säg att arvodet är 60.000 kr. 12.000 går bort i moms.
En grov uppskattning på omkostnader (Hemnet, ev annons i tidningen, fotografering m.m.) blir ca 5.000-6.000 kr.
Sedan kan det skilja litet beroende på om kontoret tar in arvodet och ger mäklaren en provision på resterande belopp eller om mäklaren driver sitt eget bolag under mäklarbolagets paraply (dvs själv står för alla kostnader, betalar en månadskostnad till mäklarbolaget för sin plats där, betalar sin egen skatt samt egenavgift/arbetsgivaravgift).
Resultatet för mäklaren blir ganska likartat. Kvar som lönedel blir då något mellan 8.000-10.000 kr.
Sedan finns det ju även årskostnader för en mäklare som ska betalas av arvodet som inte här är avräknat.
För ett arvode på 40.000 kr och med samma resonemang blir det ca 5.000-7.000 kr kvar som lönedel.
Redigerat:
Verkar som att alla mäklare i Göteborgsregionen tar antingen 3% eller fast + bonus typ 50-75000:- och 5-10% på allt överstigande utgångspriset. Slutsatsen är att alla drar in cirka 85-170 000:- per försäljning och dessutom så tillkommer kostnaden för Hemnet och besiktningen och försäkring
Men får du tillräckligt betalt av den köparen då? Jag tänker om de slutade bjuda och blev tvåa på det andra huset, och ditt hus är större och fräschare? Då antar jag att ditt hus är värt ännu mer pengar? Eller var det bara deras maxgräns just för det andra huset, och inte nödvändigtvis för ditt?Marre666 skrev:Körde en chansning med en mäklare idag som sålde ett hus som liknar vårat fast vårat är lite större och i mkt bättre skick. Bad han kontakta den budgivaren som förlorade det huset och kolla om dom var intresserade av vårt hus istället, vilket dom varmäklaren får en liten slant för förmedlingen och dom får ett bättre hus och vi får bra betalt, underbart. Återstår bara att allt går i lås.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 464 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 464 inlägg
10% på allt över startbudet låter helt vansinnigt.
När jag sålde min lägenhet för 3 år sedan i Stockholm var det föreslagna upplägget från flera mäklarbyråer en fast summa plus 10% på ett överenskommet belopp. Det överenskomna beloppet var inte samma som utgångspris som vi inte ens diskuterade då. Utgångspris sätter vi tillsammans när vi närmar oss publicering sa man. Då kan man ta hänsyn till vilka andra som ligger ute etc. Att sätta utgångspris nu och sen köra försäljning om 3 månader innebär att utgångspriset kan bli väldigt tokigt.
Dock får man vara lite uppmärksam. Alla mäklare sa att 1,7 får du mer eller mindre garanterat, kanske 1,9, men troligen inte mer än 2,0. De skulle sen få 10% extra på det som översteg mitt "drömpris". Sen föreslog man 10% på allt över 1,7. Jag ansåg inte 1,7 var mitt drömpris om det var något jag vara garanterad.
Hemverket eller liknande är ett alternativ om man vill göra lite mer jobb själv. De verkar ta hand om rätt stora delar ändå och de har ju klientmedelskonto för handpenningen vilket jag ser som rätt viktigt. Jag har ingen större lust att betala 10% som handpenning till säljaren. Särskilt inte som man läser att många anser att säljaren borde få behålla handpenningen om köparen avbryter ett köp med öppen besiktningsklausul...
När jag sålde min lägenhet för 3 år sedan i Stockholm var det föreslagna upplägget från flera mäklarbyråer en fast summa plus 10% på ett överenskommet belopp. Det överenskomna beloppet var inte samma som utgångspris som vi inte ens diskuterade då. Utgångspris sätter vi tillsammans när vi närmar oss publicering sa man. Då kan man ta hänsyn till vilka andra som ligger ute etc. Att sätta utgångspris nu och sen köra försäljning om 3 månader innebär att utgångspriset kan bli väldigt tokigt.
Dock får man vara lite uppmärksam. Alla mäklare sa att 1,7 får du mer eller mindre garanterat, kanske 1,9, men troligen inte mer än 2,0. De skulle sen få 10% extra på det som översteg mitt "drömpris". Sen föreslog man 10% på allt över 1,7. Jag ansåg inte 1,7 var mitt drömpris om det var något jag vara garanterad.
Hemverket eller liknande är ett alternativ om man vill göra lite mer jobb själv. De verkar ta hand om rätt stora delar ändå och de har ju klientmedelskonto för handpenningen vilket jag ser som rätt viktigt. Jag har ingen större lust att betala 10% som handpenning till säljaren. Särskilt inte som man läser att många anser att säljaren borde få behålla handpenningen om köparen avbryter ett köp med öppen besiktningsklausul...
Jag tycker att arvodena idag i min region(Strax söder om Göteborg) är hutlösa. Mycket säljs på förhandsvisning eller på visning nummer ett. Det är väldigt lite arbete för att sälja i en marknad när knappt något kommer ut.
Enda anledningen att de kan ta så bra betalt är att vi godkänner det med argumentet att vi ändå gör vinst. Låt säga att man köpt för några år sedan för 3 miljoner, renoverat för 500 tusen och sedan lyckas sälja för 4 miljoner. Då tycker folk att 50 tusen i arvode (räknar lågt) är okej när man ändå gör så bra vinst. Jag tycker att det är på tok för mycket när mäklaren skall ta 10% av min vinst för någon dags jobb.
Enda anledningen att de kan ta så bra betalt är att vi godkänner det med argumentet att vi ändå gör vinst. Låt säga att man köpt för några år sedan för 3 miljoner, renoverat för 500 tusen och sedan lyckas sälja för 4 miljoner. Då tycker folk att 50 tusen i arvode (räknar lågt) är okej när man ändå gör så bra vinst. Jag tycker att det är på tok för mycket när mäklaren skall ta 10% av min vinst för någon dags jobb.
Sälja själv , använd din banks jurist 2.000 kr , eller använd vanlig jurist i fastighetsrätt 2.500 -3.500 kr . Fotograf 4-5000 kr eller blanda in hemverket .
Köp boken -Fastighetsöverlåtelse i praktiken- och boken -Fastighetsköpet. Googla vad som är fastighetstillbehör och
byggnadstillbehör så får du reda på vad som skall följa med i köpet.
Se till att fastigheten är snygg och inbjudande , låna ihop snygga saker , lösöre ingår inte.
Du har ingen upplysningsplikt , men allt som du säger kan ev. anses ingå i avtalet . Köparen har en allomfattande undersökningsplikt . Använd en egen besiktningsman i god tid före köpet , behåll utlåtandet för dig själv . Om det upptäcks några dolda fel eller allvarliga fel, kan du med köparen träffa en särskild friskrivning mot en nedsättning av köpesumman . Var noga med att specificera allt vad ni kommer överens om .Använd besiktningsmannen och juristen.
En generell dolda fel friskrivning tål troligtvis inte en domstolsprövning . Alla kostnader är avdragsgilla.
Nyttan med Mäklarnas kundregister är överdrivna . Den riktiga köparen följer marknaden noga.
Köp boken -Fastighetsöverlåtelse i praktiken- och boken -Fastighetsköpet. Googla vad som är fastighetstillbehör och
byggnadstillbehör så får du reda på vad som skall följa med i köpet.
Se till att fastigheten är snygg och inbjudande , låna ihop snygga saker , lösöre ingår inte.
Du har ingen upplysningsplikt , men allt som du säger kan ev. anses ingå i avtalet . Köparen har en allomfattande undersökningsplikt . Använd en egen besiktningsman i god tid före köpet , behåll utlåtandet för dig själv . Om det upptäcks några dolda fel eller allvarliga fel, kan du med köparen träffa en särskild friskrivning mot en nedsättning av köpesumman . Var noga med att specificera allt vad ni kommer överens om .Använd besiktningsmannen och juristen.
En generell dolda fel friskrivning tål troligtvis inte en domstolsprövning . Alla kostnader är avdragsgilla.
Nyttan med Mäklarnas kundregister är överdrivna . Den riktiga köparen följer marknaden noga.
Mäklare säljer även tjänsten endast kontraktsskrivning brukar kosta från 1000kr och uppåt.
Skulle jag sälja själv så skulle jag nog använda mig av hemverket då ingår annons på hemnet, fotografering, verktyg för smidig budgivning, mallar, kontraktskrivning bla.
Skulle jag sälja själv så skulle jag nog använda mig av hemverket då ingår annons på hemnet, fotografering, verktyg för smidig budgivning, mallar, kontraktskrivning bla.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Vet inte om vi har nån tråd här som jämför mäklarnas arvode och villkor.
Men känns som det nog hade behövts. När jag läser så känns priserna på arvodena väldigt skilda.
Sedan så har de flesta pris förslag jag fått från olika mäklare varit väldigt låga jämfört med de som nämnts i tråden. Sedan vet jag inte om det har med att många av de uppgifterna är från när jag satt i styrelse och därför de ger lägre för att oftast säljer föreningen flera lägenheter. Men fick också ungefär samma när jag kollade runt när jag skulle sälja min egen.
Men känns som det nog hade behövts. När jag läser så känns priserna på arvodena väldigt skilda.
Sedan så har de flesta pris förslag jag fått från olika mäklare varit väldigt låga jämfört med de som nämnts i tråden. Sedan vet jag inte om det har med att många av de uppgifterna är från när jag satt i styrelse och därför de ger lägre för att oftast säljer föreningen flera lägenheter. Men fick också ungefär samma när jag kollade runt när jag skulle sälja min egen.
Det blir väldigt sjuka procentsatser när mäklare ska sälja hus i lågprisområden.
Skulle sälja mors hus som ligger i en mindre bruksort. Mäklaren, som inte verkade ha någon större lust, utan fick tjatas dit, värderade det till 150000. För försäljningen skulle de ha 45000 ! Blir ganska många procent det. Den andra mäklaren fick vi inte ens dit. Båda var stora välkända firmor.
Vi sålde själva för 170000 via Blocket. Fixade pappersarbetet själv, ganska enkelt då det inte fanns några skulder eller annat krångel på huset.
Skulle sälja mors hus som ligger i en mindre bruksort. Mäklaren, som inte verkade ha någon större lust, utan fick tjatas dit, värderade det till 150000. För försäljningen skulle de ha 45000 ! Blir ganska många procent det. Den andra mäklaren fick vi inte ens dit. Båda var stora välkända firmor.
Vi sålde själva för 170000 via Blocket. Fixade pappersarbetet själv, ganska enkelt då det inte fanns några skulder eller annat krångel på huset.
Medlem
· Stockholms län
· 192 inlägg
Möjligheterna att prisförhandla tycks variera med konkurrenstrycket på den lokala/regionala mäklarmarknaden. Jag sålde förra året ett småhus i en Stockholmsförort för 6,1 mkr. Förmedlingsavtalet innebar fast pris om 60 000 kr. I detta pris ingick både överlåtelsebesiktning och energideklaration, ytterst professionell fotografering och ett snyggt prospekt, två visningar varav en med mäklare och assistent och ett stort engagemang från ansvarig mäklare. Detta pris kom vi fram till efter förhandling. Inledningsvis hade alla som fått bjuda på uppdraget föreslagit lösningar med någon typ av trappa för arvode och/eller provision. Omkring en procent i förväntad provision, utan trappa, tycks vara fullt möjligt i Stockholm att döma av andra inkomna förslag.Marre666 skrev:Hej
Har kollat runt lite bland mäklarna i vårt område eftersom vi skall sälja snart, dom flesta skall ha 50-75 000:- i fast avgift + 10% för summan som överstiger utgångspriset.
Problemet som jag ser det är att alla vill lägga sig runt 2,6-2,8 mille när jag vet att liknande hus i lika bra eller sämre skick sålts för 3,4-3,9 mille, dom säger att man drar mer kunder på att lägga ett lägre utgångspris ( vilket jag trodde var förbjudet numera ? )
Så säg att vårt hus går för 3,7 mille då har mäklaren tjänat totalt 150 -200 000:- i arvode. Och på detta tillkommer besiktning och försäkring på cirka 15 000:-
Känns ju helt jävla orimligt att ge dom dessa pengar, det är ju inte mkt svårare att sälja ett hus än en bil eller soffa, visst lite visningar och att dom kan lagboken och kontrakts exercisen och det kan ju vara värt en del men inte fan är det värt 200 000:- !!!
Vad skall man göra, finns det ingen vanlig mäklare som har vettiga priser ?
Å andra sidan hörde jag nyligen talas om en försäljning i Ulricehamn där det varit totalt omöjligt att få någon av de få tillgängliga mäklarna att förhandla en millimeter från de först föreslagna, mycket höga, ersättningarna. De låg dessutom misstänkt nära varandra i pris.
Om möjligt bör du fråga mäklare från andra närliggande orter. Ju fler som konkurrerar desto bättre, förutsatt att de inte sinsemellan kommit överens om principerna för prissättning. I så fall luktar det kartell, som ska anmälas till Konkurrensverket.
En slutsats är att oavsett var i landet man befinner sig bör en mäklare inte ta mer än 50 000- 60 000, fast pris, för försäljning av en normal villa. Det ska då, som sagt, inkludera överlåtelsebesiktning, energideklaration, proffsigt foto och prospekt samt minst två öppna visningar, varav den ena med assistent. Min erfarenhet är att de första prisförslagen innehåller väldigt mycket prutmån. Min kompis i Ulricehamn har dock en annan erfarenhet.
Redigerat:
Klicka här för att svara