Hemmakatten
Funderar på var man får bäst betalt om man säljer sitt hus. Hos en high end-mäklare som Eklund New York Stockholm som har kunder som kan betala mer eller hos en "vanlig" mäklare som har många kunder? Kanske många blir avskräckta pga namnet och det därför inte blir så många spekulanter? Vad tror ni?

Det beror nog mycket på vad man säljer. Är det ett väldigt dyrt/exklusivt objekt kan det säkert löna sig med en mäklare som är nischad mot sådant.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
O
Jag är av den övertygelsen att det inte spelar någon roll. Inte heller bonus stege för mäklaren... Folk har för stor tilltro till mäklaren. De flesta som jagar bostad knarkar hemnet. Så att Skryta om andra ställen är inget som lockar mig. Många mäklare brukar skryta om sitt kundregister men jag är skeptisk även till betydelsen av detta. Kanske om man vill ha snabb affär utan visningar då är det kanske av intresse

Jag har sålt två bostäder och då valt normaldyra mäklare sen gett dom lite provision och har båda gångerna slagit rekord i området. Om det beror mäklarna eller mina renovering låter jag vara osagt.
Men om jag skulle sälja ett väldigt specifikt hus, ex nåt udda eller exklusivt så skulle nog iaf jag försöka lite mer att hitta rätt mäklare för just det.

harry73
Jag skulle välja den mäklaren som säljer mycket i mitt område. Bra om han redan har kontakt med potentiella spekulanter i mitt område. Register är jag inte imponerad av men direktkontakt med spekulanter vid andra budgivningar vätderar jag högt

Hemmakatten
Problemet för oss är att vi ligger vid sida om ett fritidshusområde. Enbart några permanentfastigheter, mao finns inga priser att luta sig mot. En mäklare måste verkligen anstränga sig eller ha en optimal strategi. Och frågan då är om några få kapitalstarka kunder väger upp många vanliga kunder?

D
Jag tycker är viktigt med en seriös mäklare som gör sitt jobb. Har tidigare haft rätt bra koll på lägenheterna som sålts i området när man var intresserad av större. Kändes väl som de mesta mäklare var vanliga mäklare om man får säga så.
Men av flera års erfarenhet av kolla och vara på visningar och budat på många. Den erfarenheten jag fått är det är väldigt stor skillnad på mäklare som mäklare. Hur de beter sig värsta exemplet mäklare som skriker på köpare för man vill diskutera tillträdet medans säljaren är helt ok med det. Har ju också sett hur viktigt det är att välja rätt utgångspris för att få ett så bra pris i slutändan. Jag hade valt en mäklare som ger ett bra seriöst intryck man har sett fått ut bra priser för området. Tänker då även om svårt i ditt området kolla på andra områden den sålt och kolla så den fått försäljningspriser som legat i den högre delen av det som sålts. Själv valde jag att ge mäklaren bonus om den kommer över mitt dröm pris vilket den lyckades i både min försäljning som min mors lägenhet.

Hemmakatten
Jag tänker att man vill göra nån slags analys, dels vilken typ av mäklare och dels vilken mäklare som säljer bäst i området.

Alla mäklare kör spekulantregister-snacket, har själv varit med om det, registret kunde räknas på ett par fingrar.
När jag säljer så kommer jag inte välja den mäklaren som sålt till högst pris utan den som sålt mest i området.

Tänk på att lyxmäklare är lyxiga för att de enbart tar på sig lyxuppdrag. De är förmodligen inte intresserade av annat än toppskicktet av objekten.

Appropå mäklare så har jag en anekdot: vi köpte en sommarstuga och på grund av husköp behövde vi sälja den bara något år senare och tog då kontakt med mäklaren som vi köpte stugan av. Hon pratade gärna om att hon kunde området och spelulantergister och annat. Sommarstugorna var billiga, vilket gjorde att hennes miniarvode var nästa 10% av köpeskillingen. Vi tackade för oss och tog Hemverket för 10000:-, sålde med en liten vinst. De som hade en identisk stuga som vår, fast med bättre läge och i finare skick sålde någon vecka efter oss, med mäklaren. När deras affär var klar och mäklaren tagit sitt hade de fått 80tkr mindre i handen än vad vi fick. Den blev dyrt med spekulantregistret! ;)

Jag tror personligen inte att man som köpare bryr sig om vilken mäklare huset säljs med. Jag blir inte mer imponerad av ett hus för att det är esny som säljer det, även om jag ju har tittat på esny i Toppmäklarna och tycker att de verkar skickliga. Det där med att de har ett fantastiskt spekulantregister är nog mest värdefullt när det gäller slott och herrgårdar och man vill ha en snabb affär.

Med alla hus till salu idag, lätt sökbara via internet, så borde det viktigaste vara att huset presenteras på ett attraktivt sätt i annonsen, att man tar riktigt bra bilder och att ni får dit många på visning. En ordentlig budgivning borde vara det som maxar priset på ditt hus, för visst är det inom pendelavstånd till Stockholm och passande att bo i både för barnfamiljer och som lyxigt fritidshus?

Jag vet ju precis hur läckert ditt hus är, så jag hade istället tagit in offerter från många mäklare. Sett till att ta någon som förstår sig på ditt hus och åtar sig att sälja till en rimlig provision. Sedan att du själv får möjlighet att påverka hur huset presenteras i annonserningen.

Jag tror att lokalkännedom är det viktigaste hos mäklaren. När vi sålde via lokala mäklaren hade vi två spekulanter innan vi hade visning. De budade mot varandra redan innan visning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.