Nerre skrev:
Vilken lag? Vi pratar om ett kontraktsbrott, inte ett lagbrott.

Köparen påstår att säljaren inte har fullgjort sin skyldighet att städa enligt kontraktet.

Säljaren anser sig ha städat enligt kontraktet.
Jag är inte så säker på att det där tolkas som ett kontraktsbrott eftersom formuleringen "väl rengjort" helt blir en tolkningsfråga där ord står mot ord. Vill man "garantera" att städningen blir ordentligt gjort så bör man nog definiera mera ingående i kontraktet vad "väl rengjort" innebär.
Man kan ha åsikter vem som har rätt och fel, men i en juridisk prövning testas fallet efter hur kontraktet är formulerat.

Finndjävel skrev:
Jag är inte så säker på att det där tolkas som ett kontraktsbrott eftersom formuleringen "väl rengjort" helt blir en tolkningsfråga där ord står mot ord.
Och det är därför det hamnar i tingsrätten.

Om köparen anser att det inte är "väl rengjort" men säljaren anser att det är det, då finns det bara ett sätt att lösa frågan: köparen får stämma säljaren i tingsrätten.

• Gilla
cyb och 1 till
  • Laddar…
Frankesson skrev:
Följt tråden med intresse, och det är ganska talande hur många det är som faktiskt vill vika ner sig. I Sverige har vi en mycket lång tradition av avtal, och vi säger ofta att avtal skall hedras. Jag anser att det i stort sett alltid är värt att ta en sådan konflikt, och har man rätt så står samhället på din sida, det kan man lita på. Den normala konflikträdslan måste man sätta åt sidan. Visst, det finns en gråskala, men dipsås och husköp haltar betänkligt.

I övrigt är det intressant att så många ber om prejudicerande exempel, lagrum mm samtidigt som man bara kan överse med vissa andra saker som dessutom är avtalat, och kontrakt är juridiskt bindande, extra viktigt är det vid affärer med fast egendom. Har själv köpt hus i närtid och det är mycket att tänka på, självklart. Själv skulle jag nog bli lite stressad av att ha med en sådan person att göra, man har ju anledning att misstänka att huset inte fått den bästa skötsel;vad kan mer ha gått fel?

Ang. städningen så är det väll antagligen så att utflyttad hyresgäst gjort en avstädning i samband med utflyttning, en sådan städning är ju inte lika omfattande som en försäljningsstädning. Där kanske det blivit ett litet glapp. För mig är det självklart att det skall vara riktigt gjort.

Jag funderar rent ekonomiskt på affären. Att köpa ett hus till det pris som anges (enligt uppgift i tråden) som max i ett område och samtidigt räkna med att renovera verkar inte vara någon bra idé, särskilt inte som att priserna är på väg ner. Om man tänkt sig att finansiera renoveringen med lån kan det möjligen bli vissa frågetecken från bankens sida.

Även om priset är relativt lågt satt, så skulle jag bekosta en jordabalksbesiktning av huset, det kan vara väl värt investeringen. Om det framkommer brister där så skulle jag oxå överväga att avsluta husköpet, även det kan vara det vettiga, istället för att köpa på sig problem. Regeln att man aldrig får bli köptorsk gäller alltid, i synnerhet vid husköp.

Det är såklart omöjligt att uttala sig när man bara hört ena parten, men intressant är det!
Vi har gjort en grundlig besiktning på huset och där är en del som behöver göras vid men vi går med en hel del plus i vårt eget hussälj så där är pengar till det, så inga pengar behöver lånas :) Annars hade vi inte köpt detta huset om vi inte hade fått pengar över till en renovering :)

Tack för tipsen annars!

Är nyfiken på hur det slutade; betalade säljaren för värmen i januari eller blev ni tvungna att betala både värme och flyttstädning?

Mvh Robert

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.