Hallåja!! 😁

Vi har en tidigare grusväg upp till vårt hus om ca 3x40m.

Vi använder inte vägen längre eftersom vi byggt uppfart på andra sidan huset där vi även har brevlåda och adress.

Vi tänkte byta bort den tomtbiten till grannen eftersom den endast år är underhåll för oss.

Vad jag förstår från Lantmäteriet är det gansla dyrt att stycka av tomten och "sälja" den till grannen.

Finns det några andra alternativ. Kan man arrendera ut biten i 100 år istället

Har ni några idéer?

Vet inte om tråden hamnade rätt 🙈

Man kan ju skriva ett servitut. Men då är det permanent. Om ni bara låter grannen göra vad de vill med ytan så finns den ju kvar i registret. Det kan nog vara en fördel vid en eventuell försäljning.

Äger ni marken, eller har ni bara ett servitut? För jag gissar att vägen går längs (eller tvärs över) grannens mark och ni har er mark innanför denna likt en skafttomt.

Beroende på lutningar, om ni behöver den vägen för att komma in med lastbil eller annat smått och gott kan ju vägytan vara bra att äga, annars är det väl bara att erbjuda grannen att köpa marken för förrättningskostnad plus något skäligt. Om nu grannen vill utöka sin mark.

harry73
Du skriver byta bort. Menar du att ni får lika mycket mark av grannen? Eller hur vill du byta.
Om du bara vill ge bort räcker det att ni säger till grannen att han får använda det som Daniel redan sa.
Tänker ni och grannen att bygga på er resp nya tomtytor kan det vara bra att göra det med en förrättning i alla fall.

Vi äger tomten och bytet blir väl diverse tjänster eftersom han har ett väletablerat byggföretag och vi behöver byta tak bl.a. Vägen var den ända vägen in när huset byggdes. Numera finns det en annan väg på andra sidan som vi använder. Vi är inte intresserade av att betala flera tiotusentals kronor på att "bli av med" tomtbiten. Och jag misstänker att han inte heller vill betala.

Jag är med på att ni har en annan väg nu. Det jag spekulerade i var om den var lika bra och gav samma tillgänglighet som den gamla vägen. Annars kunde ju behovet att exempelvis komma fram med lastbil vara skäl till att behålla även drn gamla vägen.

Men finns ingen nytta med detta och området ser trevligare ut om vägområdet inkorporeras med grannens tomt, så visst kan ni skriva ett arrendeavtal på en krona om året.

Vägen som vår väg mynnar ut till är för smal för att en lastbil ska kunna svänga upp. Och den nya vägen är mycket bättre.

Var skriver man arrendeavtal? Eller kanske med vem?

Köksbordet respektive grannen. :-)

• Gilla
Micc
  • Laddar…
Haha 😂 man behöver alltså inget godkännande av kommunen eller det är några papper som ska skickas in till någon annan organisation?

Man kan regisrera det hos Lantmäteriet om man vill säkra att det även ska gälla mot framtida ägare, men så länge ni har ett avtal med varandra så gäller det.

Men ett enkelt avtal om vad som atrenderas ut, till vilket pris och med en klausul om hur avtalet kan sägas upp (framförallt uppsägningstid) borde räcka bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.