Fruktsallad
Vi letar ju nytt boende nu och jag pratade med en mäklare idag om ett hus där det fanns bud. Men budet hade förbehållet att sista budgivaren var tvungen att få sitt hus sålt för att kunna köpa nytt hus. Så budet var villkorat. "Om jag får sålt min nuvarande bostad" :what:

Är det inte så gången är normalt?
Du äger en bostad och får lånelöfte av banken där din bostad är värderad av banken, sen är du med på budgivning och vinner ditt nya hem. SEN lägger du ut din egen gamla bostad till försäljning och så försöker man pussla ihop tillträdesdatum och dubbla boenden på bästa sätt.

Har jag missat något? Varför kan en budgivare lägga ett bud med villkoret "Om jag får mitt eget boende sålt så kan jag betala detta". Är det inte så för alla? Får man inte sin gamla bostad såld och den ska vara del av betalningen av nya bostaden så kan ju inte affären gå igenom?

Sitter verkligen folk med kontanta pengar när de budar?! Eller kan låna upp så pass mycket att den gamla bostaden inte behöver inräknas som reda pengar för nya boendet?

trattalask
Man kan lägga bud med vilka (lagliga) villkor man vill. Sen är det upp till köparen att acceptera eller förkasta.

Fruktsallad
Men brukar inte de flesta bo i sitt osålda hus när de bjuder på ett nytt?

Det har blivit vanligare att sälja först , delvis pga bankernas hårdare krav.

• Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Är det en budgivare som har satt upp villkoret? Det hör ovanligheterna till. Om denne (ett fint sätt att undvika det katastrofala "hen") villkora sitt bud med att medbudande måste ha sålt sin bostad så är det oseriöst. Andra budande kanske inte behöver sälja någon bostad för att köpa detta.
Det goda är: om denne budgivare villkora sitt eget bud med att andra budare har sålt sin bostad så diskar han ju sig självt automatiskt. Det är väl underbart?

Fruktsallad
Thomas_Blekinge skrev:
Är det en budgivare som har satt upp villkoret? Det hör ovanligheterna till. Om denne (ett fint sätt att undvika det katastrofala "hen") villkora sitt bud med att medbudande måste ha sålt sin bostad så är det oseriöst. Andra budande kanske inte behöver sälja någon bostad för att köpa detta.
Det goda är: om denne budgivare villkora sitt eget bud med att andra budare har sålt sin bostad så diskar han ju sig självt automatiskt. Det är väl underbart?
Ja det är ju lite så jag menar. Om par nummer 2 sitter i en hyresrätt har lånelöfte så säger det ju poff så är den första budgivaren borta. Då borde väl par nummer två få köpa till samma pris som det första budet ligger på?

Du kan få lånelöfte för nytt hus om du har råd med dubbla boende under en viss tid om du inte får sålt gamla boendet. Ofta vill banken att man då vid tillträde av det nya har pengar på ett konto som täcker t.ex 6 månaders dubbla boende. Deras kalkyl för kostnaderna är ganska hög, de räknar full driftskostnaderna på båda, inkl t,ex sophämtning, vatten m.m

D
Som budgivare kan man lägga till olika villkor som sedan säljaren antingen kan godkänna eller neka.
Sedan är det flera budgivare så kan det ju vara till ens nackdel. En säljare vill ju oftast ha mindre krångel så även om någon har högre bud men har villkor så kan ju säljaren välja lägre bud för slippa krångel eller något som passar den bättre.

Exempel om säljaren redan har nytt boende och prioriterar snabbt tillträde för slippa dubbla kostnader så kan ju då tänkas att säljaren hellre tar budet under om det skiljer sig några tusen men den köparen kan ta snabbt tillträdde.

Som redan nämnts så har ju bankerna blivit hårdare och nog för inte folk tänker på att skriver de väl på avtalet så binder man sig till följa avtalet och om man bryter det så kan det kosta.

Kan ju vara man köper nytt innan man säljer det gamla. Beroende på ort så kan det ta olika lång tid att sälja men även vad man får för pris.

Sedan sitter nog inte alla med kontanter själv hade jag bra ekonomiskt läge, kunde vissa redan hade kontakt med mäklare för att omgående sälja den gamla lägenheten så var inga problem för överbryggningslån.

Hade en släkting som sålde kort efter mig som inte hade samma läge. Den hade inte sparat så mycket för oförutsatta utgifter så banken var väldigt jobbiga och var även lite emot köpa nytt innan sålt det gamla. Men efter mycket om och men så gick det till slut. Mycket tack vare låg belåning och större värde på lägenheten som skulle sälja och billigare som skulle köpas.

De som jobbar inom detta har nog råkat ur och hört mycket. Är inte i den branschen men har lite kontakt som man hört lite från. Men var ju en kvinna som skrivit på köp av ny lägenhet betalat in handpenningen men då hon var i separation som sedan inte blev så blev det ju lite problem.

D
Fruktsallad skrev:
Ja det är ju lite så jag menar. Om par nummer 2 sitter i en hyresrätt har lånelöfte så säger det ju poff så är den första budgivaren borta. Då borde väl par nummer två få köpa till samma pris som det första budet ligger på?
Tror inte man hade bakat i en budgivning för olika villkor.
Om vi har par 1 med villkor om att måste få sålt nuvarande boendet och par 2 som bor i hyresrätt.

Om budgivningen startar på 1 m sedan budas fram och tillbaka.
Par 2 sista bud ligger på 1,48 m och par 1 bud ligger på 1,5 m.
Par 2 budar då inte över.

Säljaren har rätt att välja vem den vill sälja till och behöver inte ta högsta budet.
Då hade jag kunnat tänka mig att säljaren väljer sälja till par 2 utan något villkor om att nuvarande bostaden behöver säljas. Vist då säljer den för 20'000 lägre men slipper oroa sig att par 1 inte får sålt och köpet inte blir av.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det varierar rätt mycket över landet om villkor av den typen är vanliga. I Stockholm, där marknaden är het, så tror jag att de flesta ser det som självklart att de skall få sitt boende sålt. Banken kan ha villkorat det nya lånet med att försäljning skall ske först. Men de flesta köpare budar utan att lägga in det villkoret i sitt bud.

Om det är en ort med svalare marknad så vågar troligen inte en köpare skriva på utan att finansieringsvillkoret är med.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi hade inga problem att få Lånelöfte så att vi kunde buda, men för att få lånet så behövdes ett försäljningskontrakt för gamla huset.

useless skrev:
Vi hade inga problem att få Lånelöfte så att vi kunde buda, men för att få lånet så behövdes ett försäljningskontrakt för gamla huset.
Det är en väldigt vanlig situation. Men att lyckas få in samma villkor i ditt köpeavtal när du köper kan vara lite vanskligare. Om det är en ort där det kan vara svårt att få sålt, så vill troligen rätt många köpare ha in ett sådant villkor, men säljaren kommer att hellre välja en köpare som kan skriva ett villkorslöst avtal.

I praktiken är ju i stort sett alla bud villkorade på det sättet även om det inte är uttryckt. Får man inte sitt nuvarande boende sålt så får man inget lån och då får man dra tillbaks budet.

• Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
useless skrev:
I praktiken är ju i stort sett alla bud villkorade på det sättet även om det inte är uttryckt. Får man inte sitt nuvarande boende sålt så får man inget lån och då får man dra tillbaks budet.
Nja, gör man så riskerar man att tvingas betala handpenning. Det är delvis därför folk trixar med att hitta på problem i besiktningen när de inte får sålt i tid eller inte får ut vad de tänkt sig för förra bostaden.

Och vi är många som har råd att stå med gamla bostaden osåld ett tag om vi skulle köpa nytt.

Varför skulle man tvingas betala handpenning? För att inte säljaren ska tycka att man är velig och sälja till nån annan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.