Jag flyttade från hyresrätt till hus. Den andra budaren på det hus vi köpte hade som villkor att de kunde bara vara med att buda ifall säljaren godkände att de fått sin egen bostad såld först.

Jag inte hade några sådana "villkor".

Säljaren sålde till mig eftersom det är ju en stor osäkerhetsfaktor att gå runt och vänta på att en annan försäljning först skulle bli av. Dessutom satt ju säljaren i en köpsituation av en BRF. Så kommer du in i en budgivning utan att komma med egna villkor så har du såklart överläge!

Detta var snart 3 år sedan. Vi är idag vänner med dem vi budade mot. :)

PS. min svåger fick sälja sitt hus och bo i ett mellanboende, en hyresrätt, i 10 månader medan de byggde ett nytt hus eftersom banken vägrade låna ut förrän det gamla huset var sålt. De har 3 småbarn så det blev ju en liten "trängre period" innan de kunde flytta in i nya huset.
Så det är banken som dikterar villkoren. Det är där man ska förhandla i första hand. DS.

Det kan ju vara så att budgivaren med förbehåll har lagt ett attraktivt bud. Om det är en säljare som inte har bråttom, dvs inte köpt ny bostad ännu kan det ju vara intressant för säljaren att hänga på ett sånt bud om det satt en bra nivå. I det här fallet har du kanske inte så mycket fördel som köpare att kunna göra en snabb affär.

Om säljaren har mer bråttom bör man ju närmast bjuda under ett sånt bud, i varje fall inte över, om man kan göra en snabb affär.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.