Hade en lista 5 med tänkbara objekt att titta på i helgen, 2 försvann innan visning, ett är uppe i det blå på budgivningen.
Det 4e ligger i närheten av ett rivningsobjekt som oxå är tillsalu, det är nu uppe i samma utgångspris som huset jag tänkt titta på, så jag gissar att det begärda 1.875.000 blir runt 3 milj, och då är jag borta.
Det 5e är en sommarstuga från 60 talet i originalskick med dåligt vatten för 1.495.000:- men jag är tveksam att det går att få för 2 milj med den erfarenhet jag skaffat mig senaste månaderna genom att ploga genom allt som säljs på Hemnet mfl.
3/5 är jag bostadslös, så man börjar känna en viss panik. Har 700.000 kontant, men som ensam med 30" i månaden vill bankerna inte ge lån för villa med pris över 2 milj, och BR 2,25 med max 4.500:- i avgift.

• Gilla
Pippibus
  • Laddar…
Låter märkligt att du inte får låna mer med tanke på kontantinsats och din inkomst, har de sagt varför? När vi köpte hus för 2 år sen levde frun på CSN och ja har byggarlön, vi lade 400 i kontantinsats på 2,3 miljoners villa, fick låna betydligt mer om vi behövde. Hade iofs 200 till i kontantinsats om så krävdes.

buspojken skrev:
Låter märkligt att du inte får låna mer med tanke på kontantinsats och din inkomst, har de sagt varför? När vi köpte hus för 2 år sen levde frun på CSN och ja har byggarlön, vi lade 400 i kontantinsats på 2,3 miljoners villa, fick låna betydligt mer om vi behövde. Hade iofs 200 till i kontantinsats om så krävdes.
Skillnaden kan vara att ni var 2 som stod för lånen och även om 1 har CSN så ser kanske banken att utbildningen leder till ett jobb inom snar framtid. :confused:

Funkar kanon om du bor bredvid stationen i Västerås och jobbar runt centralen i Stockholm...

Har man ytterligare pendlingstider är det ju inte ett realistiskt alternativ...

Det verkar vara lika på bostadsrättsmarknaden. Jag har två sparade sökningar på Hemnet: en på bostadsrätter i området jag bor och en på hus i ett område jag är intresserad av. Båda sökningarna har gett väldigt få objekt sedan senhösten förra året.

Låter inte skoj Rikard Gjersvold. Nu har vi som tur var en hyresrätt och en bostadsrätt men sambon är så jävla flyttsugen. Fått ett bra lånelöfte med en förälder som medlånetagare pga att en av oss studerar. Hade inte varit möjligt att låna till hus utan medlånetagare.

Så vi har alla möjligheter
-lånelöfte
-BR i attraktivt område
-HR att bo i om BR säljs

Men det spelar ju inge roll om det inte finns några hus att köpa :wow: :x

Det som är nytt och som slagit oss hårt två gånger senaste året är att bankerna numera tittar stenhårt på skuldkvoten.
Vi får inte låna mer än årsinkomsten x 6. I Rikards fall skulle det vara 30.000*12*6 = ca 2.1 miljoner.
Handelsbanken har i vårt fall dragit ned vårt lånebelopp med totalt 1 miljon sista året enbart pgr av hårdare regler kring skuldkvoten. Lägg därtill på amorteringskravet och jag förstår inte hur priserna ändå far iväg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.