Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L
Hej Forumet,

Vi har tankar om att köpa hus på Cypern och har tidigare ingen erfarenhet.

Jag har kommit i kontakt med en väldigt bra mäklarfirma i Stockholm som har kontor runt om i världen men tänkte fråga vad ni har för åsikter gällande köp av fastighet i Cypern.

Företaget verkar väldigt seriöst med kontor även här i Bromma, Sverige men känns ändå som att jag kan ta och höra lite extra innan jag kommer till ett beslut.

Är det någon fler som har jobbat med Tekce Fastighetsbyrå förut?
Hur var era relationer med dem?
Vem hjälpte er, hur gick proccessen till?
Är det något jag ska tänka på?

Deras hemsida: xxxxxx

All hjälp uppskattas.

mvh
Liam

Redigerat av moderator:
Norra cypern är ju ockuperat av turkiet, all mark där tillhör väl enligt alla internationella regler orginalägarna som flydde ockupation

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
L
I ikeo skrev:
Norra cypern är ju ockuperat av turkiet, all mark där tillhör väl enligt alla internationella regler orginalägarna som flydde ockupation
Är det säkert att köpa en fastighet där idag?

det räknas som den enda regionen av EU som är ockuperat av främmande makt. Moraliskt är det helt fel att köpa nåt där, ungefär på samma nivå som att köpa ett sommarhus på krim halvön från Ryssland

• Gilla
swagmeikster21 och 3 till
  • Laddar…
I ikeo skrev:
det räknas som den enda regionen av EU som är ockuperat av främmande makt. Moraliskt är det helt fel att köpa nåt där, ungefär på samma nivå som att köpa ett sommarhus på krim halvön från Ryssland
Precis. Eller i Israel. Ockupanter som Ockupanter.
Men, skall man leva efter en okuvlig hög moral, skulle man svälta ihjäl.
På Turksidan är ju risken att i en eventuellt framtida uppgörelse återlämnas den stulna egendomen och då står TS där utan hus.

L
Men hur ser ni på det, jag tänker ändå att Turkiet är med i NATO?

Det känns väl ändå som att det är mindre risk jämfört med dem andra mellan östern länderna.

• Gilla
JÖRGEN VIKLUND
  • Laddar…
Nato har ingen betydelse.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
L
A AndersS skrev:
Nato har ingen betydelse.
Jag hade tänkt mig att det blir någorlunda säkrare.

Men Norra Cypern är väldigt fint vi var där och nu har jag hittat ett företag som verkar seriöst, jag behöver lite insikter på hur ni som köpte på Norra Cypern gjorde, är detta företag seriös?

Xxxxxx

Redigerat av moderator:
Ossian K Olsson
L liamlind skrev:

Men Norra Cypern är väldigt fint vi var där och nu har jag hittat ett företag som verkar seriöst, jag behöver lite insikter på hur ni som köpte på Norra Cypern gjorde, är detta företag seriös?

[länk]
Krim är också fint såhär års!

L liamlind skrev:

[länk]
Bara för att det är fint innebär inte att det är ett vettigt område att köpa fastighet i. Jag hade inte köpt fastighet med dom osäkra förutsättningarna. Om man väljer att ändå köpa där är det desto viktigare att veta vem man köper av, vem som förmedlar affären etc.

Företaget du har hittat är ingen mäklarfirma (inte vad vi i Sverige menar med mäklare i.a.f.) och jag hade inte valt att köpa något av dom. Det är om du kollar deras användarvillkor dessutom ytterst oklart vad dom faktiskt är, om dom bara är en marknadsföringsplattform eller faktiskt själva säljer några fastigheter.

Som sagt, om man köper på en sån osäker marknad som norra Cypern bör man veta vad man ger sig in på och med vem. Enbart baserat på dina inlägg i denna tråden är du INTE mogen att köpa fastighet utomlands. Men ..... det är dina pengar!

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag hade aldrig i livet köpt något där det är oklart vem som äger vad.
Rent ekonomiskt är du ju helt rättslös om det byter ägare.
Hur tror du dom ser på nån som köpt ett hus av ockupanter? Din egendom blir ju konfiskerad direkt.... Och om det blir sanktioner mot markägare eller ekonomiska problem. Finns många andra fina ställen. Att köpa där får man nog se som en helt ideologisk handling .

• Gilla
Pin
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Enbart baserat på dina inlägg i denna tråden är du INTE mogen att köpa fastighet utomlands. Men ..... det är dina pengar!
Min ödmjuka åsikt är att TS inte är ute efter att köpa hus, utan att marknadsföra en viss "mäklarfirma" verksam på den ockuperade delen av Cypern...

• Gilla
Intet och 8 till
  • Laddar…
Farstatjej90
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Min ödmjuka åsikt är att TS inte är ute efter att köpa hus, utan att marknadsföra en viss "mäklarfirma" verksam på den ockuperade delen av Cypern...
Det gick ju bra.

• Haha
Pin
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Sant, känns onekligen aningens fishy. Brukar kunna klocka skojare ganska lätt men inte denna 😟

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.