1 016 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Använda samma mäklare?
Vi tänker sälja vårt hus och jag har börjat ta in offerter från mäklare. När jag tittar under "kommande försäljningar" hos en av mäklarna, som jag ännu inte kontaktat, ser jag att denna kar ett hus på gång för försäljning i samma kvarter, 100 meter bort. Det är inte riktigt samma typ av hus, men snarlika. Det huset ligger alltså ännu inte ute, men kommer snart att komma.
Hur ska jag tänka, kan jag be samma mäklare lämna offert på mitt hus? Finns det fördelar/nackdelar med att samma mäklare företräder två olika klienter ungefär samtidigt i samma kvarter.
Jag skulle gärna vilja få ut mitt hus så snart som möjligt på marknaden. Men, borde jag vänta tills det andra blir sålt? Jag vet ju inte när det andra kommer läggas ut, eller hur lång tid det tar till det blir sålt. Marknaden verkar vara lite trög just nu, men kommer kanske igång mot hösten.
Hur ska jag tänka, kan jag be samma mäklare lämna offert på mitt hus? Finns det fördelar/nackdelar med att samma mäklare företräder två olika klienter ungefär samtidigt i samma kvarter.
Jag skulle gärna vilja få ut mitt hus så snart som möjligt på marknaden. Men, borde jag vänta tills det andra blir sålt? Jag vet ju inte när det andra kommer läggas ut, eller hur lång tid det tar till det blir sålt. Marknaden verkar vara lite trög just nu, men kommer kanske igång mot hösten.
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Det där med "kommande" är ett påfund som kommit rel,ativt nylkigen på marknaden. Det är inte ovanligt att det ligger som kommande i ett år eller mer.
Personligen ser jag en risk med att köra samma mäklare som har ett konkurrerande objekt samtidigt. Finns en risk att mäklaren av ngn anledning prioriterar det andra objektet, och du bara får de spekulanter som "blir över" från den andra försäljningen.
Personligen ser jag en risk med att köra samma mäklare som har ett konkurrerande objekt samtidigt. Finns en risk att mäklaren av ngn anledning prioriterar det andra objektet, och du bara får de spekulanter som "blir över" från den andra försäljningen.
De gånger jag varit inblandad i husförsäljningar har jag tagit in tre olika offerter och jämfört mäklarna. Det är inte självklart att välja den som vill gå ut med högsta försäljningspris. Det gäller att få förtroende för sin mäklare. Idag tillkommer också en hel del extrakostnader (home styling, fotografering, marknadsföring, besiktning etc) där allt kanske inte är applicerbart på just TS's fastighet.
Jag ser att det kan finnas en fördel. Om det finns två snarlika objekt till försäljning så kan köparen lätt ta sig en titt på båda objekten, i annat fall kanske det ena objektet inte visas. Det är sällan som objekten är så snarlika att de direkt konkurrerar ut varandra. Färgval och planlösning kan t ex variera och vara en smaksak. Om någon vill ha svarta köksluckor, ja då är det den med svarta luckor som är mest intressant för köparen, finemang då om mäklaren kan erbjuda ett objekt med svarta köksluckor.N nightzero skrev:Vi tänker sälja vårt hus och jag har börjat ta in offerter från mäklare. När jag tittar under "kommande försäljningar" hos en av mäklarna, som jag ännu inte kontaktat, ser jag att denna kar ett hus på gång för försäljning i samma kvarter, 100 meter bort. Det är inte riktigt samma typ av hus, men snarlika. Det huset ligger alltså ännu inte ute, men kommer snart att komma.
Klicka här för att svara