Hej forumet!

Behöver samla kloka tankar innan vi bestämmer oss för vad vi ska göra. Vi är på husjakt och har hittat ett intressant objekt men köpprocessen har stannat upp på grund av ett olovligt förråd (svartbygge).

Bakgrunden är följande. För några år sedan beslutade de nuvarande ägarna att bygga ett förråd, kopplat till det nuvarande garaget, trots att de tidigare hade nekats bygglov av kommunen. I samband med bygglovsansökan hade man haft med förrådet i planerna men detta avslogs av kommunen, som tydliggjorde att en förutsättning för att garaget får byggas är att förrådet stryks ur planerna. Säljarna gav ett OK till kommunen, men fortsatte enligt planerna och byggde förrådet ändå i samband med att garaget byggdes.

Under förhandlingarna om priset nämnde mäklaren att säljarnas förråd saknar bygglov, men att det är bygglovsbefriat samt att de har grannarnas skriftliga medgivande. Jag blev fundersam och kontaktade därför kommunen och fick ut handlingarna, där det tydligt framgår att de inte får bygga förrådet. Givetvis tog jag upp detta med mäklaren som genuint verkade ha varit ovetande om omständigheterna. Säljarna har alltså även dragit en rövare för mäklaren. Vi hoppade därför av och skrev aldrig kontrakt. Och där är vi nu.

Efter att ha pratat med kommunen har jag fått veta att det inte finns någon chans att legalisera byggnaden. Ett tillsynsärende kommer med största sannolikhet dra igång och det kommer nog sluta med en byggssanktionsavgift och ett rivningsföreläggande.

Hade inte varit mer med den saken om det inte vore så att vi är intresserade av huset i fråga och gärna hade rott affären i hamn. Tankarna har snurrat kring att erbjuda sig att köpa huset med ett villkor om att säljarna står för samtliga framtida kostnader som kan dyka upp kring förrådet, ett prisavdrag eller att de river förrådet innan tillträdet.

Har ni någonsin varit i en liknande situation? Vad tänker ni rent spontant? Är det för mycket problem och borde vi bara släppa idén om huset, om nu säljarna ens hade velat sälja det till oss efter allt detta?

Tar tacksamt emot alla tips och tankar!

Redigerat:
Som säljare hade jag aldrig gått med på en sån obestämd kostnad. Jag hade nog erbjudit mig riva det om ni kommit med ett seriöst och bra bud. Hur stor byggnad är det?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
Hur kan det vara ett hinder för ett husköpet där värstascenariot är att riva ett förråd.
Det kommer säkert större överraskningar än denna bagatell, så låt er inte hindras av den.

• Gilla
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Som säljare hade jag aldrig gått med på en sån obestämd kostnad. Jag hade nog erbjudit mig riva det om ni kommit med ett seriöst och bra bud. Hur stor byggnad är det?
Intressant och bra perspektiv, tänker att kostnaden rent spontant inte borde bli allt för stor, en sanktionsavgift och kostnad för rivning. 15 kvm.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Hur kan det vara ett hinder för ett husköpet där värstascenariot är att riva ett förråd.
Det kommer säkert större överraskningar än denna bagatell, så låt er inte hindras av den.
Ja, vi kanske har blåst upp det till något större än det är? Blev mest chockade över säljarnas lögn.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D D777 skrev:
Intressant och bra perspektiv, tänker att kostnaden rent spontant inte borde bli allt för stor, en sanktionsavgift och kostnad för rivning. 15 kvm.
Är inte expert i ämnet, men kan verkligen en sektionsavgift hamna på dig? Förutsatt att du river förrådet hyfsat snart efter tillträdet vill säga.

D D777 skrev:
Ja, vi kanske har blåst upp det till något större än det är? Blev mest chockade över säljarnas lögn.
Som sagt var. Är det den enda lögnen/överraskningen skall du vara glad.

• Gilla
D777
  • Laddar…
L Laurentiusson skrev:
Är inte expert i ämnet, men kan verkligen en sektionsavgift hamna på dig? Förutsatt att du river förrådet hyfsat snart efter tillträdet vill säga.
Ja, det hamnar på fastighetsägaren. Sanktionsavgiften följer fastigheten, så den hamnar på ägaren som äger fastigheten vid tillfället för avgiftens utfärdande.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
D D777 skrev:
Ja, det hamnar på fastighetsägaren. Sanktionsavgiften följer fastigheten, så den hamnar på ägaren som äger fastigheten vid tillfället för avgiftens utfärdande.
Tack för info!

Ja, då är det rimligt att ni avtalar om att sanktionsavgiften ska vara betald och förrådet rivet innan fastigheten övergår till dig.

• Gilla
Salix Salix och 2 till
  • Laddar…
L Laurentiusson skrev:
Tack för info!

Ja, då är det rimligt att ni avtalar om att sanktionsavgiften ska vara betald och förrådet rivet innan fastigheten övergår till dig.
Om säljaren går med på det. Det beror nog på hur stort intresse det finns för fastigheten.
Säljaren kan lika gärna säga -"far och flyg. Jag säljer till någon annan".
Men försöka duger.

• Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Om säljaren går med på det. Det beror nog på hur stort intresse det finns för fastigheten.
Men försöka duger.
Så kan det vara förstås, beroende på om det finns fler spekulanter till samma pris.

Kanske kan man höra med kommunen om de har ett hum om vad sanktionsavgiften kommer ligga på? För att ha en summa att "dra av".

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Men försöka duger.
Mycket möjligt! Finns en del intressenter som kan tänka sig lägga bud på huset, även om vårt var det enda i nuläget och vi i princip var överens. Samtidigt har det inte funnits något annat bud än vårt, vad vi vet.

Gillar du huset och läget så gör du en höna av en fjäder gällande rivning och sanktionsavgift. Om du inte gillar det, så gå vidare.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
pdov
Det kommer med stor säkerhet nya byggregler i höst. Frågan är om man kan få tillbyggnaden godkänd med de reglerna som börjar gälla då. Det kommer i så fall bli Attefallstillbyggnad vilket kräver en anmälan.
Möjlig att ni får en sanktionsavgift innan.

Claes Sörmland
pdov pdov skrev:
Det kommer med stor säkerhet nya byggregler i höst. Frågan är om man kan få tillbyggnaden godkänd med de reglerna som börjar gälla då. Det kommer i så fall bli Attefallstillbyggnad vilket kräver en anmälan.
Möjlig att ni får en sanktionsavgift innan.
Det går inte om det eftersom det är en utbyggnad av ett garage som med all sannolikhet är över 30 kvm. Hade det varit en utbyggnad av enbostadshuset hade det inte varit ett problem.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.