R Rabb skrev:
Tack för svar
Hur vet man om det dyker upp eller inte? :)
Vad händer om jag köper ut henne? Eller om vi bara skriver över huset? Blir det någon skillnad?
Tja, jag märkte det genom att läsa igenom deklarationen innan jag skrev under. Det rekommenderas oavsett. :)

Vad gäller utköp/skriver över så har jag inte koll på er finansiella situation, men så länge värdet av huset - lånet överstiger taxeringsvärdet räknas det som som en skattefri gåva.
Det kan eventuellt vara känsligare om det överskrider 85% av taxeringsvärdet, då du riskerar stämpelskatt. Men även det går att korrigera om det blir fel. (Lantmäteriet tolkade en formulering i vår gåvohandling som att min fru skulle ta över *hela* lånet, Men ett telefonsamtal och ett brev senare så var det korrigerat)

Dvs, skatteverket och lantmäteriet verkar rätt enkla att ha och göra med, men det kan vara värt att kolla med banken om de har några specifika åsikter om hur det ska ske för att de smärtfriast ska acceptera att du tar över hela lånet.

Men som sagt, om man gör det via bodelning så blir det ingen reavinsskatt, nu. Oavsett värdet i förhållande till taxeringsvärde, och det blir ingen stämpelskatt (=lagfartsavgift).

Observera att vid bodelningen så delar ni helt enkelt över fastigheten på dig, och en lämplig summa pengar till henne. Gör man det på något annat sätt än vid en bodelning, så kan det räknas som ett dolt köp. Alltså om jag ger dig ett hus i gåva, och du ger mig en summa pengar som gåva, då är det ett dolt köp.

Om sedan pengarna som skiftas ut till henne kommer ifrån ett lån från en släkting, så är det inget som skattemyndigheten bryr sig om.

Men du måste få klarhet i om banken accepterar att du tar över bolånet ensam.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.