jag vet inte om det här är rätt forum att vända sej till men jag lägger ut frågan här får jag se om det är någon som vet vart jag ska vända mej. grannhuset håller på att rasa! grunden på en sida har ramlat ihop och nu hänger huset på den sidan på oljetanken! och det är fullt med råttor som börjar sprida sej till oss grannar! ägaren övergav huset för ca 10 år sen och bryr sej inte om vad som händer med det! någon som vet vart man ska vända sej för att få ägaren att riva eller åtgärda huset? det borde väl vara till kommunen men vart? tacksam för förslag

harry73
Bra fråga. Du skulle kunna testa byggnadsnämnden, men om huset är en sanitär olägenhet (råttor) och en miljöfara (oljetank) kan man också ta kontakt med miljöförvaltningen

• Gilla
urbenruben
  • Laddar…
Någon miljöavdelning hos kommunen är väl en lämplig start.
Dessa fall kan ta lång tid att reda upp. Hus rivs ej om någon granne har synpunkter på skötsel utan en lång utredning och kontaktförsök med ägaren.

• Gilla
urbenruben
  • Laddar…
Stadsbyggnadskontoret hos kommunen. Namnet på avdelningen varierar mellan kommuner, men det är alltså bygglovsavdelningen. Man kan även koppla in miljö och hälsovårdsnämnden.

Jag tvivlar på att råttproblemet är kopplat till att huset är obebott.

Det fanns ett liknande fall här i området. Ett hus som höll på att rasa ihop. Det växte en björk ut genom yttertaket, osv.

Grannar klagade 2004, Huset revs till slut 2014 eller 15. Då hade ägaren fått viten på 400 000 utdömda för att han inte rev huset. Men han vann i mark o miljööverdomstolen och slapp betala.

Samme ägare har sedan byggt ett nytt hus, som missköts på samma sätt.

• Gilla
urbenruben
  • Laddar…
Det är kommunen du skall vända dig till.
Men som du beskriver skulle jag inte bli förvånad om han struntar i vad kommunen säger. Det kan ta hur lång tid som helst innan något händer, OM det händer.

Kontakta honom o säg att du kan ta hand om allt, förutsatt att han skriver över hela fastigheten på dig o ni delar på alla kostnader som har med överlåtandet att göra.
Då slipper han ju bry sig.
Du utökar din tomt o får en möjlighet att bygga med allt ”klart”. Typ.

Det var bara en tanke som slog mig.
Jag vet av erfarenhet att just sådana ärenden kan ta låååång tid att lösa.

• Gilla
urbenruben
  • Laddar…
jag ringde kommun och det var miljöförvaltningen man skulle kontakta! men dom satt i möte hela dagen så jag får prova igen i morron. Tack för alla svar

(y)
K knipo skrev:
Men som du beskriver skulle jag inte bli förvånad om han struntar i vad kommunen säger. Det kan ta hur lång tid som helst innan något händer, OM det händer.

Kontakta honom o säg att du kan ta hand om allt, förutsatt att han skriver över hela fastigheten på dig o ni delar på alla kostnader som har med överlåtandet att göra.

K knipo skrev:

huset ligger gränsar inte till min tomt ( ca 75m bort) men annars var det ett bra förslag det har han säkert gått med på

H hempularen skrev:
Stadsbyggnadskontoret hos kommunen. Namnet på avdelningen varierar mellan kommuner, men det är alltså bygglovsavdelningen. Man kan även koppla in miljö och hälsovårdsnämnden.

Jag tvivlar på att råttproblemet är kopplat till att huset är obebott.

Det fanns ett liknande fall här i området. Ett hus som höll på att rasa ihop. Det växte en björk ut genom yttertaket, osv.

Grannar klagade 2004, Huset revs till slut 2014 eller 15. Då hade ägaren fått viten på 400 000 utdömda för att han inte rev huset. Men han vann i mark o miljööverdomstolen och slapp betala.

Samme ägare har sedan byggt ett nytt hus, som missköts på samma sätt.
ojdå så länge! men det är ju värt ett försök. jag tänker så här att det är ingen som har tagit hand om rått problemen så dom har förökat sej så det är väl därför dom börjar sprida sej och söker mat

K knipo skrev:
Innan man gör något sådant bör man ha kollat noga med kommunen så att det inte finns några hinder att få rivnings-/bygglov, etc.

• Gilla
urbenruben
  • Laddar…
  • Gilla
urbenruben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Innan man gör något sådant bör man ha kollat noga med kommunen så att det inte finns några hinder att få rivnings-/bygglov, etc.
Jo, såklart.
Det är massor med saker som säkert behövs kollas upp innan.
Det var bara en snabb ide’ om ett förslag på lösning.
Som garanterat inte tar lika lång tid.

• Gilla
urbenruben
  • Laddar…
Det tog 15 år innan ett ödehus i mitt centrala villaområde i Malmö revs. Vite hjälpte inte men så blev det ett lektillhåll för grannskapets ungar med skaderisk som följd och då fick kommunen(?) fart.

• Gilla
urbenruben
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
I Uppsala har de ett fall där ett radhus förfaller. Mannen bor kvar i huset. Kommunen fick in anmälan 2012. De har utfärdat vite på 60.000 som inte hjälper. Nu ska de begära vite på 10.000kr/mån tills huset åtgärdas. Ganska gagnlöst om de sedan inte behöver betala. Eller kan inte betala.
[länk]
ja det är ju lite konstigt att det ska vara så svårt!

yonna yonna skrev:
Det tog 15 år innan ett ödehus i mitt centrala villaområde i Malmö revs. Vite hjälpte inte men så blev det ett lektillhåll för grannskapets ungar med skaderisk som följd och då fick kommunen(?) fart.
vi har inte så många barn här närheten så man kan inte skylla på det! men jag tänkte att spridningen av råttor kunde skynda på lite!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.