Fairlane Fairlane skrev:
Nu var det ju en säljarbesiktning...
Så vad köparen får är ointressant, liksom eventuella friskrivningar. Får säljaren ett enda bud extra pga detta, en potentiell köpare som vågar lägga ett bud så är besiktningen betald, vilket väl är bra för säljaren?

Det ger inte en komplett bild av huset med ett hyfsat hum och nog har jag sett fullklottrade besiktningar av säljarens besiktningsman. Jag har sett ner en ett exempel där besiktningsmannen rakt ut skrivit att detta är ett renoveringsobjekt där man kan förvänta sig mängder med fel och arbete.
Det är säljarbesiktning jag pratar om.
Det jag menar är att ofta är de så pass oseriösa så de vaggar in köparen in nån slags falsk trygghet.
Om alla besiktningar gjordes opartiskt vore läget ett helt annat.
Sen måste vi även tänka på stressen och tidspressen som mäklarna håller på med.
-Skriv på nu innan det är för sent!!
-Huset är redan besiktigat av säljaren, du behöver inte göra nån egen!!
Osv, osv..
Se länken till SVT här ovan, mkt intressant.

Fairlane
Länken är till en undersökning från 2011 så det kanske ha förändrats, men det finns säkert kvar problem också. Jag har varit med på både säljarbesiktning och köparbesiktning med olika företag och i de fallen har det inte varit någon skillnad i hur arbetet genomförts och rapporterats. Vi gjorde nyligen en säljarbesiktning. Firman rekommenderades av mäklaren som också bokade (efter vi sagt ok såklart), men protokollet kom till oss, inte till mäklaren och allt han hittat under genomgången stod med.

Sen är säljarbesiktning just för säljaren, för att göra huset lättare att sälja och i hopp om att få bättre betalt, så att besiktningen inte duger för köparen är en annan sak.

Om jag som säljare får 200' mer för huset besiktigat än obesiktigat så tycker jag åtminstone inte jag att det är meningslöst, åtminstone inte för mig.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Länken är till en undersökning från 2011 så det kanske ha förändrats, men det finns säkert kvar problem också. Jag har varit med på både säljarbesiktning och köparbesiktning med olika företag och i de fallen har det inte varit någon skillnad i hur arbetet genomförts och rapporterats. Vi gjorde nyligen en säljarbesiktning. Firman rekommenderades av mäklaren som också bokade (efter vi sagt ok såklart), men protokollet kom till oss, inte till mäklaren och allt han hittat under genomgången stod med.

Sen är säljarbesiktning just för säljaren, för att göra huset lättare att sälja och i hopp om att få bättre betalt, så att besiktningen inte duger för köparen är en annan sak.

Om jag som säljare får 200' mer för huset besiktigat än obesiktigat så tycker jag åtminstone inte jag att det är meningslöst, åtminstone inte för mig.
Precis, självklart ska det besiktigas.
Men av en opartisk besiktningsman.

Är det inte så att man ska upplysa om kända fel? I detta fallet är ju egentligen inte felet att putsen släppt på två ställen utan att byggaren har gjort ett dåligt jobb och fått göra om det. Att putsen släppt igen är ju ett bevis på att omputsningen ännu inte är helt bra. Det skulle jag som köpare velat känna till. Att puts släppt lite berättar ju inte allt detta.

Det är också betydligt lättare för er som köpte huset att kommunicera med byggaren än nästa säljare som inte har hela bakgrunden.Varför inte se till att det blir fixat innan ni lägger upp huset till försäljning? Byggaren måste väll fixa det som de har slarvat med?

• Gilla
Lars Melin
  • Laddar…
De flesta mäklare använder idag uttrycket varudeklarerat hus. Ofta innebär det att det i deras arvode ingår att göra en "besiktning" av huset. Snarare en snabb genomgång av ytskikt. Så, säljarbesiktning eller inte. Ointressant egentligen. Inge vettig köpare sätter något värde på en sådan besiktning i alla fall. Då är det bättre att ha en färdig lista på duktiga besiktningsfirmor klar som köparen kan vända sig till. Det är ju en av de vanligaste frågorna har jag sett. "Var hitta bra besiktningsfirma?" Undvik Anticimex.

Köparen ska uppmanas att göra sin egen besiktning. Var öppen med alla fel och brister ni känner till. Det finns inget värde i att försöka mörka grejer ni känner till. Framkommer felen i efterhand och de är av sådan art att ni måste ha känt till dem är det bara en förtroendetörn som uppstår. Ta fram allt ni känner till om huset, allt som är gjort mm. Ju mer ni lyfter fram vid säljtillfället, desto mindre kan säljaren komma och bråka om i efterhand.

• Gilla
Lars Melin
  • Laddar…
Just 'Varudeklarerat hus' är ett varumärke(?) som Svensk Fastighetsförmedling använder och vad jag har förstått efter att ha läst lite här på forumet så är det en ganska bra försäkring som täcker fler saker än 'riktiga' dolda fel.
https://www.svenskfast.se/tjanster/varudeklarerat-vid-kop/
Jag tror du blandar ihop det med de vanliga säljarbesiktningarna som görs och som mäklarna försöker föra över till köparen istället för att dom gör en egen besiktning...

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
T
Skulle aldrig köpa ett hus utan en egen besiktning. Oavsett ålder eller vem som besiktat det. Byggnadsfel utesluts inte för att huset är 1 år gammalt.

Liten kostnad i jämförelse mot vad huset kostar.

T
Fairlane Fairlane skrev:

Snarare tvärtom, att det blivit en smutsigare marknad än sedan 2011, man tar alla genvägar för att korta kostnader och ledtider.

useless useless skrev:
Just 'Varudeklarerat hus' är ett varumärke(?) som Svensk Fastighetsförmedling använder och vad jag har förstått efter att ha läst lite här på forumet så är det en ganska bra försäkring som täcker fler saker än 'riktiga' dolda fel.
[länk]
Jag tror du blandar ihop det med de vanliga säljarbesiktningarna som görs och som mäklarna försöker föra över till köparen istället för att dom gör en egen besiktning...
Kan vara så. Jag vet bara att senast vi sålde hus via mäklare blev erbjudna så kallat varudeklarerat. Var inget mer än en besiktning av huset. Inte via svensk fastighetsförmedling. Nu är det mer än 10 år sedan, så mycket kan ha förändrats.

Oavsett. Skippa säljarbesiktningen. Uppmana köparen att göra en egen besiktning. Låt det ta den tid det tar. Håll inte inne med något.

Vår senaste försäljning med protokoll, och försäkringar och fan och hans moster resulterade endast i att säljaren gjorde en egen besiktning, och sedan förhandlingar i vanlig ordning.

Fairlane
T Thomas' skrev:
Snarare tvärtom, att det blivit en smutsigare marknad än sedan 2011, man tar alla genvägar för att korta kostnader och ledtider.
Jag är tveksam. Som marknaden ser ut nu så tar det snarare längre tid än det gjorde 2011.
Jag har själv genomfört köparbesiktning efter säljaren gjort en säljarbesiktning. Ingen större skillnad på resultaten. Jag har även var med på en säljarbesiktning när vi sålde och killen som kom var synnerligen noggrann och det var inte frågan om att dölja något han hittade.

När vi köpte vårt förra hus 2014 så kollade vi mängder med hus och alla utom ett hade en besiktning gjort av säljaren. Det huset såg väldigt fint ut, men var väldigt svårsålt. Många på visningen frågade mäklaren efter en besiktning. Man ville helt enkelt ha ett hum om vad man bjöd på och inte köpa ett hus för dyrt. Sen tror jag de flesta tänkte genomföra en egen besiktning också, men man vill ju inte bjudit en halv miljon mer än man annars hade gjort, även om man har en besiktningsklausul och kommer ur affären så är det ändå pengar som försvinner och tid och engagemang.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Vi valde i slutänden att ta en säljarbesiktning. Jag är lika övertygad som flera andra i tråden om att det är mest nonsens, men alla andra gör det på orten - så att låta bli blir som en indikation på att något är fel.

Vad gäller putsen så är det att de missat (inte gjort det alls) putsa om på dessa små platser och det finns också en 10-års garanti som följer med huset. Jag undviker hellre att putsa om eftersom det är nästan omärkbara ytor (mkt små) och jag tror varken det behövs eller gör en större skillnad för kommande köpare.

Får se vad besiktningsman säger om det.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
V Vippo skrev:
Tack för alla svar!

Vi valde i slutänden att ta en säljarbesiktning. Jag är lika övertygad som flera andra i tråden om att det är mest nonsens, men alla andra gör det på orten - så att låta bli blir som en indikation på att något är fel.

Vad gäller putsen så är det att de missat (inte gjort det alls) putsa om på dessa små platser och det finns också en 10-års garanti som följer med huset. Jag undviker hellre att putsa om eftersom det är nästan omärkbara ytor (mkt små) och jag tror varken det behövs eller gör en större skillnad för kommande köpare.

Får se vad besiktningsman säger om det.
Överspelat nu, men i vilket fall. Besiktningen gjord idag och besiktningsmannen var eld och lågor över hur bra allt var. Den saknade putsen var totalt ointressant. Får hoppas eventuella köpare tycker likadant.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
V Vippo skrev:
Överspelat nu, men i vilket fall. Besiktningen gjord idag och besiktningsmannen var eld och lågor över hur bra allt var. Den saknade putsen var totalt ointressant. Får hoppas eventuella köpare tycker likadant.
Hur bedömde du genomförandet?
Var besiktningen seriöst genomförd eller kändes det som att hen undvek att titta där det kunde finnas någon risk att hitta något negativt?

Och framförallt, lycka till med försäljningen.

Fairlane Fairlane skrev:
Hur bedömde du genomförandet?
Var besiktningen seriöst genomförd eller kändes det som att hen undvek att titta där det kunde finnas någon risk att hitta något negativt?

Och framförallt, lycka till med försäljningen.
Kan tyvärr inte svara på det på ett precist vis. Är på jobbresa och det blev tvunget att min fru hanterade besiktningen. Vad jag förstår var det en ordentlig besiktning. Det fanns två kommentarer om smärre saker som kunde gjorts bättre. Samtidigt så är detta ett hus som byggdes för bara 4 år sedan där vi varit väldigt noggranna vid varje besiktning, så förutom putsen hade jag varit väldigt besviken över anmärkningar. Det är ett mkt bra hus.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
V Vippo skrev:
Skulle vilja ha lite tankar/tips.

Vi skall snart sälja vårt hus i en mindre ort i Småland. Det är byggt och vi flyttade in för fyra år sedan. Vi hade en del tjafs med byggaren både vid besiktning och vid tvåårsbesiktning. Den stora saken var att byggaren hade klantat sig när de putsade och putsen släppte här och där. De har därefter putsat om, mem det Är fortfarande små ytor som inte är bra och putsen har också helt släppt på små (mindre än 5 cm2) ytor. Putsen är också lite lös kanske 20 cm2 runt om. Detta är på 2 ställen på hela huset.

Vi visade detta för mäklaren i ett första möte och frågade om de tyckte vi skulle göra något åt det, men de sade bestämt nej. Två gånger.

Nu står vi i begrepp att eventuellt beställa besiktning av huset innan försäljning och jag undrar därvid:
1. Huset är ju ganska nytt, behövs besiktning alls?
2. Om vi väljer att beiktiga och de märker putsen - hur allvarligt är det?
3. Om vi inte besiktigar och dettta med putsen sedan upptäcks av köpare efter inflytt - kan de hävda detta som fel?
4. Vi har visat detta och pratat med mäklaren om det, räcker det för att anse att vi uppfyllt vår plikt även om vi inte skulle välja att ha besiktning?

Hur hade ni gjort?

Det jag är orolig för är att man får en anmärkning i besiktingsprotokoll för detta och sedan hsr svårt att få spekulanter på huset.
Jag skulle höjt priset och sen sagt att ni lämnar en rabatt för de saker som ni tror behöver åtgärds. I annat fall kommer det att dröja innan alt är perfekt. Ni kan också be mäklaren att läna namn på lämpliga flretag som kan åtgörda det. Köparen vill säket änra på saker och ting själva änå.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.