20 403 läst ·
115 svar
20k läst
115 svar
Husköpare varför är det oftast någon annans fel ?
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Vad menar du, alla vet väl att sömn, måltider, transporter och sådant är helt onödigt, om man är en lite driven person klarar man sig gott utan.kashieda skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag ska inte säga att det är omöjligt att jobba 150 timmar under en vecka, men det innebär att man kan sova 6 gånger 3 timmar åt gången under hela veckan.
Jag har väldigt svårt att tro att det är rimligt att jobba så mycket, och att produktiviteten, säkert om man räknar med alla fel man gör pga trötthet, är högre än i en 100 timmars vecka, där det finns lite mer utrymme till mat och sömn
Jag har väldigt svårt att tro att det är rimligt att jobba så mycket, och att produktiviteten, säkert om man räknar med alla fel man gör pga trötthet, är högre än i en 100 timmars vecka, där det finns lite mer utrymme till mat och sömn
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag är född på 70-talet och är inne på mitt andra hus. Har hittills inte haft några dolda fel, men nu är mitt första på gång, en Miele-tvättmaskin som börjar bråka efter bara 10 år!! Den ska ju hålla det dubbla. Nej, seriöst, dolda fel kan finnas, men jag har hittills inte sett några i mina hus, så jag fixar det jag kan som behövs. ett äldre hus behöver mycket...
Vad gäller 90-talisterna så känner jag väl endast de jag kommer i kontakt med via jobbet och det är jobbiga typer. De jobbar bra, är beredda att resa och kämpar på. Det är ju hopplöst att slacka med de runt om sig!
Dvs, de jag har jobbat med kan jag rekommendera varenda en.
Vad gäller 90-talisterna så känner jag väl endast de jag kommer i kontakt med via jobbet och det är jobbiga typer. De jobbar bra, är beredda att resa och kämpar på. Det är ju hopplöst att slacka med de runt om sig!
Dolda fel är oftast slarviga renoveringar av tidigare ägare som man mörkar vid försäljning.Fairlane skrev:
Jag är född på 70-talet och är inne på mitt andra hus. Har hittills inte haft några dolda fel, men nu är mitt första på gång, en Miele-tvättmaskin som börjar bråka efter bara 10 år!! Den ska ju hålla det dubbla. Nej, seriöst, dolda fel kan finnas, men jag har hittills inte sett några i mina hus, så jag fixar det jag kan som behövs. ett äldre hus behöver mycket...
Vanligast tror jag är badrum där det går att fuska med det mesta men få en seriös look på ytan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Tack, jag vet vad dolda fel är...Lars Melin skrev:
Tvättmaskinen var ett skämt. Även om den håller kortare än man kan förvänta (om man nu kan det) så påverkar det inte priset på huset så jag är väldigt medveten om att det inte är ett dolt fel.
Förstod att du vet.Fairlane skrev:
Kan ju finnas andra i tråden som inte vet.
H heimlaga skrev:Jag vet inte exakt hur din situation såg ut men jag räknade efter vad det skulle ha inneburit för mig:
1. Som socialbidragstagare i Finland får man äga en billig bil men man får inte reparera den och inte besikta och inte betala försäkringar och fordonsskatt och inte tanka. Socialen säger bara att man får ta snabblån att betala sådant med. Snabblån innebär ockerräntor och ständigt växande skulder.
Många kör därför med obesiktade oförsäkrade bilar men de brukar åka fast med tiden och då blir det böter som blir till skuldsättning.
Eftersom socialbidragstagare ofta tvingas bo på platser där kollektivtrafiken är litet sisådär och eftersom många arbetsplatser också är så belägna blir det svårt att få arbete utan bil. I alla fall utanför storstäderna.
Jag känner personer som har fastnat i den här fällan.
2. Utslagningen är hård på arbetsmarknaden i Finland och har man någon gång varit sjuk eller arbetslös en längre tid eller varit i rättstvist med en arbetsgivare är man oanställbar i många företag.
Därför har det uppstått en B-klass arbetsmarknad där oseriösa företag försöker locka sådana som inte kan få andra arbeten. På B arbetsmarknaden finns det alltid arbete att få men lönen är ofta så låg att den inte går att överleva på hur billigt man än lever och därför måste man antingen leva på lån eller söka socialbidrag. Det är givetvis kriminellt men eftersom arbetsgivaren kräver att man skall skriva ut sig ur fack och a-kassa innan man blir anställd så åker de sällan fast.
Redan innan min långa sjukskrivning hade jag svårt att få anställning på seriösa villkor eftersom jag 10 år tidigare hade varit sjukskriven en längre tid och eftersom jag hade råkat hamna i ett sånt där svältlöneföretag en gång och stämt chefen till domstol för utebliven lön...... som jag fick ut till största delen efter 5 års rättsprocess.
I stort sett skulle jag ha varit arbetslös de sista 5 åren före sjukskrivningen om jag inte hade skaffat mig arbete i egen regi.
3. I Finland skall man som anställd i byggnadsbranschen ha egna verktyg. Dem skulle jag inte ha fått behålla för socialen. Utan verktyg ingen anställning utom i lönedumparföretagen.
Då jag arbetade i egen regi måste jag naturligtvis ha egna verktyg. Jag har gott om verktyg för många sorters arbete men det mesta är begagnat och har lågt marknadsvärde men högt bruksvärde eftersom det är i gott skick. Allt är skuldfritt. Jag skulle ha fått kanske 5000 euro vid försäljning men återanskaffningsvärdet för lika bra grejor hade legat kring 50000 euro för den del som går att köpa. Dessutom har jag en hel del specialverktyg som överhuvudtaget inte går att köpa för pengar utan måste specialtillverkas. Hade jag sålt dem så skulle jag ha tvingats ta lån på 50000 euro och arbeta oavlönat ett par månader med att tillverka verktyg för att kunna börja arbeta igen.
Det har tagit mig 15 års fritid att samla ihop det jag har på lågbudget. För att kunna åta mig arbeten som bulgarerna och lönedumparna inte kan göra och därför kunna ta ut en lön som går att leva på.
4. Skogen och traktorn är mina men de förser inte bara mig med virke utan också föräldrarna med ved. Föräldrarna hade blivit utan värme i huset. Socialens lösning var att föräldrarna skulle sälja sitt skuldfria hus och flytta till hyreslägenhet och få bostadsbidrag sedan då alla huspengarna har gått åt till hyra.
En traktor i den åldern med den utrustningen och i det skicket finns inte att köpa för pengar. Jag hade blivit tvungen att köpa en 15 år nyare och mycket dyrare traktor för att få någonting liknande den dagen då jag är på fötter igen. Eller sätta många hundra timmars arbete på att renovera och modernisera en annan gammal traktor. Vem vet hur svårt det hade varit att hitta ett lämpligt beläget skifte med 100-årig tät blandskog att ta virke ur....... hypotetiskt om jag hade kommit på fötter......
I ditt fall Niq byggde allt på att hyfsat avlönade arbeten fanns att tillgå utan behov av bil och verktyg. Skulle din lön efter skatt inte ha överstigit kostnaderna för pendling och mat och ett minimum av kläder och bostad skulle det där inte ha gått!
Helt andra förhållanden än den arbetsmarknaden som jag försökte klara mig på före sjukdomstiden.
Alla situationer är olika. Det vad jag inte höll med om var att det inte går att ta sig bort från att bo i lägenhet med soc bidrag.
Visst arbetsmarknaden såg säkert annorlunda ut där du bor. Men nej det fanns inte arbeten att tillgå när jag gick ur skolan förutom tillfälliga arbeten här o där inom diverse olika branscher. Jo jag bodde ju någorlunda centralt. Men dom arbeten jag fick när jag fick några låg inte alltid nära. Ett sommarjobb gick jag till innan jag fick min första lön så jag fick råd att laga cykeln.
Det var en timmas promenad åt varje håll oavsett väder. Fast jag behövde ju inte släpa några verktyg. Lönen var på samma nivå som socbidraget.
Jag menar inte att jag gjort något bättre eller att du gjort något sämre. Min lösning har varit att arbeta mig ur min situation. Får man skador eller blir arbetsoförmögen på något annat sätt som du ju är eller har varit så måste man försöka lösa situationen på något annat sätt. För mig skulle det vara katastrofalt om jag inte skulle kunna göra fysiskt arbete för det är det enda jag kan. Jag har väldigt svårt för att studera.
Tack. Men jag har inte gjort så mycket extra men det var några jobbiga år. Jag fick hjälp av soc och överlevde tills jag fick ett fast jobb. Även om jag stundvis också blev utan hjälp så fick jag större delen av tiden hjälp.norrbottenssnickaren skrev:
Alla borde prova på att leva på den ekonomiska gränsen en period. Särskilt politiker och andra beslutsfattare.När man måste fundera på varje inköp. Tex att om jag köper dom här kläderna som jag måste ha nu så har jag då råd med mat hela månaden.
Det ger perspektiv och förståelse för dom som inte har så mycket.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
N Niq skrev:Tack. Men jag har inte gjort så mycket extra men det var några jobbiga år. Jag fick hjälp av soc och överlevde tills jag fick ett fast jobb. Även om jag stundvis också blev utan hjälp så fick jag större delen av tiden hjälp.
Alla borde prova på att leva på den ekonomiska gränsen en period. Särskilt politiker och andra beslutsfattare.När man måste fundera på varje inköp. Tex att om jag köper dom här kläderna som jag måste ha nu så har jag då råd med mat hela månaden.
Det ger perspektiv och förståelse för dom som inte har så mycket.
Klicka här för att svara