När jag sålde lägenhet för 10+ år sedan så fick mäklaren 25% på allt över ett riktigt fantasipris.

Lägenheten var en etta och jag fick i efterhand veta att mäklaren stoppat försäljningen av alla andra ettor på kontoret medan min låg ute. Mäklaren slog fantasipriset och slog All time high i föreningen med råge.

Edit: Vad mäklararvodet hamnade på ska vi inte prata om... ;)

Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Härligt med alla kommentarer på min fråga.
Kanske detta handlar om vilket förtroende man har (eller skall ha) för mäklaren.
Skall man behöva en extra bonus för att mäklaren skall gör sitt jobb?
Spontant vill man ju tänka att det inte skall behövas men jag kanske är naiv.

Vi har haft två mäklare som gjort ungefär lika värderingar så vi skulle kunna sätta en trappa vid den högre siffan (som är lika för båda) .
Måste fundera på detta.

BirgitS
Både när vi sålde huset för några år sen och när släktingar sålde i höstas så var det fast mäklararvode. Vi sålde 2011 och huset budades först upp 10% med några budgivare under 2 dagar, vilket var normalt vid den tiden, och sen kom det plötsligt in en ny budgivare som höjde priset med ytterligare närmare 10%. Det var ju rena turen/slumpen och ingen mäklare hade kunnat påverka det på något vis.

I höstas var det en helt annan marknad och svårt att hitta någon som var intresserad över huvud taget. Om köpare bara letar efter det ideala huset, totalrenoverat, kvällssol på uteplatsen osv. hjälper det inte vad någon mäklare gör utan som säljare är man ju bara glad när det äntligen dyker upp en som vill ge ett bud.

Jag som jobbar som mäklare brukar alltid erbjuda två olika alternativ, så har kunden valmöjligheten att välja det som passar dem.
En procentsats rakt av och en variant med ett lägre fast arvode + t ex 10 % över utgångspris.
Fast arvode är det väldigt sällan vi har där jag jobbar, men har jag en kund som absolut vill ha det så går det såklart att lösa!

Så tipset till trådskaparen - be mäklaren lämna mer än ett alternativ på provisionen. Sedan kan ni själva räkna lite på vad som känns bäst!

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Trappa eller inte?
Om man har bra koll på värderingen i ett specifikt område kan det vara okay (för säljaren) med trappa. Som det sett ut under ganska många år har det varit svårt att bestämma ”rätt” pris och då kan det vara mer tveksamt att gå med på en trappa.
Den senaste tiden när det funnits väldigt många objekt ute, kan man anta att prisökningarna har stoppats upp. I storstäderna med hög inflyttning finns det dock fortfarande ett högt behov av bostäder, dock inte till de fantasipriser som erbjuds i nyproduktionen.
Man läser ibland att mäklare inte behöver jobba för pengarna och så kan det vara för en del mäklare i tider när priserna ständigt går upp och efterfrågan är högre än utbudet.
Det finns i runda slag 7.000 mäklare i Sverige. Varje år slutar det ca 700 st och ungefär lika många nya kommer ut. De som slutar gör det oftast då de inte kan leva på sitt arbete.
De stora kedjorna lever på att få in många objekt och där kan det vara viktigare att få hög fart på försäljningen. För en något mindre mäklarbyrå är varje objekt viktigare och därmed brukar insatsen i arbetet vara högre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.