Köpa & Sälja hus
Anonymiserad 255302: Nu har vi snart totalrenoverat hela huset och samtidigt byggt ut; satt in ftx, byggt igen grunden, satt in nya fönster, tilläggsisolerat hälften av alla väggar, inspekterat vind och dess tilläggsisolering, tagit bort golvspånskivorna och tilläggsisolerat ovan och under, satt in ny trossbotten, lagt in spånskivor med golvvärme, kommer köpa ny luftvattenpanna för golvvärmen, dränerat
bc123: Bra svar allihopa! Jag kommer köra med en låg hyra och försöka med en depositionsavgift.
KnockOnWood: [citat] Ja, men frågan var väl att sälja nu och bygga nytt, innan sambon hade fast jobb ordnat. Inte att sitta med två belånade hus under tiden tills sambon fick stadig inkomst. Det är det nog över huvud taget inte många som klarar. Och om man har tur kan man göra som vi gjorde vid vår senaste (förhoppningsvis sista) flytt. Sålde huset i december 2009, med frånträde april 2010.
mllefaucon: Hej! (Premiärinlägget på byggahus.se!) Vi är spekulanter på ett 20-tals hus (mestadels originalskick) som behöver totalrenoveras och skulle behöva tips på någon bra besiktningsfirma i Skåne, gärna som även besiktigar vatten och avlopp. Om det även är någon som har tips på hur man kan undersöka bärande konstruktioner såsom takstolar och liknande när det är förbyggt tas det
yonna: Jag köpte som ensamstående med 2 småttingar hus från 1925. Säljaren hade själv renoverat huset och jag föll för huset just för att det inte var sönderrenoverat. Detta var på -80talet och det var redan besiktigat. Jag, utan kunskap, tog in 2 (!) besiktningsmän plus elektriker. Överdrivet tyckte omgivningen! Men jag bodde där i 24 år och vårdade huset nogsamt och lärde mig mycket
Fairlane: Jag har tittat lite mer noggrannt nu på protokollet. Mina kommenterar får ni ta för vad det är, en lekmans tankar. Förhoppningsvis kommer någon kunnig in och korrigerar. Först tycker jag det är riktigt snyggt av besiktningsman att skriva in texten: "Har ni frågor om protokollet är ni välkomna att skicka ett sms till mig så ringer jag upp när jag har tid". Det tycker jag kan vara
Pappa1986: Vi va på visning, kollade lite med mäklaren gällande priset. Mäklaren hävdade att de har storrenoverat hela huset och priserna i kommunen har stigit väldigt mycket, varpå jag sa att priserna sjunkit med 1,1% senaste 2 åren. Hon skrattade till och sa att så är det inte och undrade vilken sida jag varit inne. Tog upp min telefon och visade, då sa hon inget om det. Sen frågade jag om
Lucif3r: Men hm.... Borde inte banken vara glad över att någon lånar 2mil för ett husköp som är värderat mycket mer? Spontant känns ju det som något som skulle locka banker, eftersom det finns en markant vinstmarginal om huset måste säljas. ... Annars är det väl bara att låna marknadsvärdet och ta överskottet och renovera lite för, byta ut vitvaror osv :) Att det är föräldrarna som
Jonasdzm: [citat] Som sagt. Det vinnande budet har rätt till denna listan.
Fällebyggarn: Är frågan om säljaren snott motorn med sig eller att beskrivningen är felaktig? Nä jag köpte hus så låg snön djup. Säljaren hade sagt att det fanns kommunalt VA. Men när mäklaren ringde och skulle förbereda flytt av abonnemang så sa kommunen att det endast fanns kommunalt vatten. Säljaren hade inte fattat sambandet med sugbilen som tömde trekammarbrunnen. Så mäklaren föreslog
Mats-S: [citat] hmmm ... nu är det ju så att skatter styrs och ändras av politiker, och politiker kommer och går, så det finns absolut inga garantier på vad dom hittar på under dom närmaste 15 åren. Det skulle väl vara ett mirakel om dom inte petar i skatterna under 15 år :giggle: Fastighetsskatten är ju ett ganska kontroversiellt ämne, finns många sköna skattekronor att hämta på det
HLen: Rätt okej, so far https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-foersta-hus-en-totalrenovering.331547/
Spikin: [citat] Håller med , men de flesta skräckexemplen är från tiden 1965-1978 då tryckt virke förbjöds. Det byggdes massor med hus efter nya byggregler /metoder och nya material av okunniga byggare (montörer ). Det största problemet är med grundläggningen och grunden.
byggarätt: [citat] Ja eftersom putsen ligger så tunt så håller det bättre och går att laga i om någon vägg efter 50 år behöver snyggas till
AB166: [citat] Det verkar iofs logiskt, men jag tycker ändå att broschyren inte är riktigt tydlig. Är det någon som har tillgång till standarden och kan se vad den säger?
topmount: Skulle ta fram excenterslipen slipa av ytan och sen olja in eller lacka ytan. Tycker inte de ser så illa ut. Svärtan uppkommer ju jätte fort på ek, räcker att något vått ligger över natten.
PurreP: Ni kanske kan "sälja" besiktningen till säljaren? De borde ju vilja ha en besiktning gjord om de ska lyckas sälja huset....
Daniel112209: Vet du hur det är med vinden, taket byttes ju för 5 år sedan, men tror du vinden kan är av balkar? Är VVS rör komplicerat? Vänliga hälsningar
Saintus: [citat] Jodå, vi köpte huset och säljaren hjälpte till så gott han kunde så att några månader senare så kom ett slutbevis från kommunen.
S1875: Kaminen o vedspisen är godkända för äldning enligt sotaren som skrev senaste protokollet, sotning ska göras nästa år Komnunalt V/A är planerat till om ca 2år. Enligt byggkontoret så stämmer tomtstorleken men det finns inget bygglov trots att byggnaden byggdes 1947. Vad är nackdelarna med att ha ett gammalt hus utan bygglov?
Hemmakatten: Hur ser golvet ut under parketten? Skulle jag vilja undersöka.
cpalm: Det finns ju också en väldigt stor fördel för säljaren med besiktningsklausulen som missas här, och det är att man som säljare slipper ha flertalet spekulanter som vill undersöka objektet i detalj innan kontraktsskrivning. Ser inte riktigt problemet här. Det måste ju vara praktiskt möjligt för köparen att hinna boka in en besikningsman också. Med de frister som gäller i praktiken
Oeldling: [citat] Låter som du har en mycket sund inställning till problemet !
civilingenjören: [citat] [citat] Titta på en lista över Sveriges kommuner i storleksordning och fråga dig i vilken av dom kring 4000 invånare som en tomt på 1000 m² kan vara värd 4,5 MSEK oavsett byggrätt. Kan räkna upp dem om ni inte orkar klicka: Munkfors, Ydre, Storfors, Norsjö, Övertorneå, Skinnskatteberg. Hade den efterfrågan funnits hade huset inte stått tomt i flera år utan varit uthyrt i
TheGame: Vad är det för problem som uppkommit? Många ggr enligt vad man hört så är folks krav på dolda fel helt enkelt chansningarnatt försöka få sin renovering betald av nån annan.
Drömtroll: Hur länge har huset stått tomt mellan förra ägarna flyttade ut och du upptäckte stoppet? Ett hus som står tomt ett tag kan få stopp i avloppet, något som inte hade hänt om det använts. Exempelvis kan det i vanliga fall ligga lite rester (avföring, toapapper, m.m.) kvar i röret, men som är fuktigt och spolas undan nästa gång avloppet används. Om avloppet däremot står torrt en
Staffans2000: Min egen högst ringa erfarenhet av besiktningsmän, är att en entusiastisk kunnig bekant är minst lika bra. Hur som helst, är det essentiellt att göra en egen besiktning.
Staffans2000: Jag har varit med om tre tillfällen när kvarlåtenskap skulle delas upp. I två av de fallen dök avlägsna släktingar upp och ville "hjälpa" arvingarna genom att lätta deras börda av klockor, Höganäskrukor och allt annat som gick att bära med sig. I det ena fallet gjorde en grupp gamla damer en kupp och lurade till sig nyckeln till dödsboets bo. Sedan smög de sig in en dag och