Byggahus.se

Besiktningsprotokoll - råd!

1. Julij
    Medlem Nivå 1
    Hej, hoppas att någon här vill hjälpa oss!
    Vi är intresserade av ett hus men skulle behöva lite råd kring besiktingsprotokollet. Framförallt är det taket/vinden som gör oss oräkra.

Lägger upp två bilder från besiktningsprotokollet och vill någon komma med lite input blir jag glad!

2. K
    Medlem · Nivå 6
    Taket har en läcka/ohälsosamt klimat, fuktigheten är gynnsam för mögel(de såg vissa fläckar)
    Troligtvis måste ni göra om taket.
    Mögel doften på entréplan kan bero på att tilluften var igensatt i sovrummen och frånluften av stängd eller så är där redan mögel
    Hur som helst var där vara en del risker.
    Hur går tankarna om det?

3. J
    Medlem · Nivå 8
    Det är nog inte värre än så att ni måste räkna med att göra om taket. Vad för mer info önskar du? Det kan hålla i 5 eller 10 år till. Eller läcker just nu.. Men med tanke på att taket ändå är gammalt hade du nog fått räkna med att göra om det inom kort även om besiktningen såg bättre ut vad gäller detta.

4. Julij
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar. Vi har inte varit och tittat på huset än men det låter ju som att taket behöver fixas direkt (om det nu skulle bli köp..)

Det har inte bott någon i huset på ett tag så jag hoppas att den instängda lukten helt enkelt beror på det men vi får väl se när vi kommer dit, mögel vill vi ju inte ha!

5. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Läs gärna diverse trådar här kring besiktning och liknande, ni har ett stort ansvar, och kan troligen inte lita på enbart en säljarbesiktning. Taket är egentligen rätt enkelt, det är bara att räkna med att lägga om det så fort som möjligt. Den avvikande lukten kan vara värre. Det kan vara så enkelt som att huset står tomt, men det kan också vara betydligt mer allvarligt och kostsamt.

6. M
    Medlem · Nivå 6
    Personligen hade jag dragit mig för en affär med ett hus som har dessa anmärkningar. Ett undantag är ju om det är så billigt så att jag utan problem kan leja bort dessa jobb.

Är det två olika tak det handlar om? Att lägga ytpapp på ett platt tak är ganska billigt (under förutsättning att sponten/materialet under är schysst. Att byta ett helt tak med spont, underlagspapp, läkt och pannor är ju annars en ganska dyr affär.

Är ni händiga så att ni skulle kunna byta taket själva? Annars behöver ni räkna med att byta det inom kort och ska ni ta in folk så blir det ju givetvis dyrare.

7. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Gammalt platt/låglutande tak och ingjutna impregnerade syllar hade iallafall fått mig att skyndsamt gå vidare till nästa hus.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast det där med lukt ur provhålet tycker jag låter värre än taket. Taket behöver fixas, men det går att få en skaplig uppfattning om vad ett takbyte skjall kosta. Om du har mögelproblem från betongplattan (vanligt) så kan det kosta obegränsat att få ordning på det.

• Laddar…
  9. Excel
    Husägare Nivå 9
    Låter som impregnerade ingjutna syllar.
    Jag hade nog inte köpt huset.