Byggahus.se

Råkat vinna en budgivning privat, hur går det till?

1. Wallinv
    Renoveringsnovis Nivå 1
    Hej!
    Mitt första inlägg här på forumet efter en tids kikande på projekt m.m.

Gick på en visning på ett hus häromdagen, lade ett bud och råkade få ett ja.
    Hur gör man nu? Jag vill köpa huset men det är ingen mäklare involverad.
    Huset är ett renoveringsobjekt och jag har 0 erfarenhet av husbyggnationer men dock väldigt nyfiken på att lära mig.

Hur går det praktiska till med husköpet, banköverföringen till säljaren förstår jag att man måste göra och sedan ska man väl betala för lagfarten, finns det någonting annat att tänka på?
    Kommer att köpa det med friskrivning från dolda fel då det är ett hus ingen bott i på många år.

Allt gott, Victor

2. B
    Medlem · Nivå 20
    Det är mycket viktigt med ett korrekt formulerat köpekontrakt. Om man känner sig osäker på hur det ska formuleras kan man anlita en mäklare för just den delen, eller förstås en jurist.

Glöm inte att skaffa försäkring, elabonnemang och liknande.

3. P
    Medlem Nivå 7
    Jag sålde ett hus utan mäklare, men hyrde in en mäklare för pappersarbetet, det kostade drygt 5000:- så det är ingen förmögenhet det handlar om.

4. O
    Renoveringsnovis · Nivå 13
    Om du behöver ta lån kommer banken nog kräva att mäklare hanterar köpet, papperexercisen.

5. D
    Besserwisser · Nivå 20
    Leta reda på en mäklare som kan hjälpa till med pappersarbetet. Det är rutin för dem, men att ha koll på allt som förstagångsköpare är inte lätt, och det är viktigt att det blir rätt.

• Laddar…
  6. GoC
    Medlem · Nivå 9
    Varför måste en mäklare hjälpa till?
    Enklast är väl att fråga banken, fixar dom ”pappersarbetet” så får dom låna ut pengar till dig.
    T.ex Länsförsäkringar har ju både bank och mäklare

• Laddar…
  7. D
    Besserwisser · Nivå 20
    Man måste inte ha mäklare. Men mäklaren är proffs på just det, så sannolikt är det en kostnadseffektiv lösning.

8. S
    Medlem · Nivå 13
    det är nog olika........jag har köpt hus privat två ggr och banken gjorde det som behövdes utan krångel. Så mycket papper är det inte som ska fixas.

• Laddar…
  9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Är inte minimum av papper bara ett köpekontrakt, och ev ett köpebrev, men det ska väl räcka med endast kontrakt.
    När vi sålde en tomt så hade vi en köpt kontraktsmall som bara fylldes i med de uppgifter som skulle in.
    Allt gjorde vi på bankontoret, där vi möttes, säljare, köpare och en bank-kille.
    Så skrevs kontraktet, penningtransaktionerna för köpet gjordes direkt på plats, och bankillen och en annan som var i närheten bevittnade kontraktet. Så var allt klart.
    Sen får köparen ansöka om lagfart själv, och betala lämpliga avgifter.

https://www.byggahus.se/ekonomi/kopekontrakt-fastighet-avtalsmall
    Googla på "köpekontrakt fastighet" så hittar man massor med gratis mallar samt mallar man köper.

Nu hittar jag nästan endast gratis mallar, men vi köpte en i alla fall, kostade väl bara ett par hundringar, och då blev det lite styvare trevligare papper än ett 70gram kopiatorpapper. :)

Men är det speciella saker som måste tas upp eller inlemmas i affären, så duger kanske inte mallar alltid. Men för ett väldigt "rent" och rakt köp så kan mallar säkert duga bra.

• Laddar…
  10. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Kontraktet är den enklaste biten...
    När vi köpte sommarstugan privat hyrde vi in en mäklare från LRF-konsult för jobbet. Förutom att författa ett kontrakt plockade han fram diverse information om fastigheten typ vilka pantbrev, servitut, bygglov, etc som fanns. Den informationen kan vara bra att ta reda på innan man skriver på något så man inte får några överraskningar senare.

11. S
    Medlem Nivå 1
    Ta hjälp av någon som kan. Fel sak att spara in på.

12. Stl
    Medlem · Nivå 3
    Är man ny som husägare finns det allt en hel del mer än bara kontraktsformuläret att tänka på.
    Finns det några servitut på huset, exempelvis.
    Olösta lån, skuldebrev?
    Är huset ett svartbygge - och om det - eller delar av det - är det, har preskriberingstiden löpt ut?
    Ligger det på prickad mark?

Bara några saker som kan ställa till det vid ett köp, om man inte går in i det med öppna ögon.

• Laddar…
  13. A
    Renoverare · Nivå 8
    När jag sålde min avlidne fars hus utan mäklare hjälpte banken till med kontraktet. Det är inte så jättekrångligt, men man får se till att ha koll på några saker t ex att alla skriftliga pantbrev finns tillgängliga, om huset ens är intecknat.

• Laddar…
  14. Indiana Jones
    Medlem Nivå 1
    De flesta banker kräver idag i sina lånelöften att det ska säljas via mäklare eller vara värderat.

Tänk på att göra en besiktning även om det är friskrivningsklausul så att du inte får några tråkiga överraskningar.
    Besiktningsmän har ibland kunskap om men tittar inte speciellt noga på el, vvs och sotning så det kan vara värt att ha någon sakkunnig inom detta också som tittar på huset.

Lantmäteriet har uppgifter om huset, ägare, pantbrev mm. de svarar på mail inom 3 dagar, du skickar ett mail till dom och säger att du vill ha information om fastighet vid namn ****. Fastighetens namn kan du få fram om du söker på adressen på hitta.se och väljer "tomter"

Viktigt är att ni och banken ser till så att alla pantbrev i fastigheten kvittas mot köpeskillingen för de följer med fastigheten så glöms ett pantbrev är det du som ny ägare som får ta den smällen.

Mäklare underlättar då dom har skyldighet att hålla koll på dessa saker men det går fixa själv om man är insatt

Här är en bra sida: http://www.kopa-hus.se/checklista.html

• Laddar…
  15. Jiji
    Medlem · Nivå 8
    Ev pantbrev finns registrerat och det begär ägaren till fastigheten ut från lantmäteriet. Finns formulär på nätet. För att kontrollera bygglov är det ju bara att vända sig till kommunen och kolla. Det kan vem som helst göra, alltså även du som köpare. Lagfarten förstår jag inte varför någon låter mäklare fixa med tanke på att det finns en alldeles utmärkt tjänst för det på nätet - onödigt att betala mäklare för att göra.

Min mor sålde sitt hus privat för köparens skull köpte hon ett kontrakt, precis som Mikael_L skriver. Det var inte krångligt alls.

Banken hjälper till att föra över pengarna. Oavsett om ni ska låna eller inte.

Jag har köpt tre hus och i ärlighetens namn bara irriterat mig på mäklarnas handfallenhet. Nu senast visste mäklarkontoret tex inte hur man gjorde när man inte skulle låna till huset:surprised:. Vi fick själva ringa vår bank och ordna så att pengarna överfördes till säljaren.

Grattis till husköpet!

• Laddar…