Hejsan, jag är i det läget att jag ska på visning på ett hus som är byggt år 1960.
Ett enplanshus med källare.
På bilder har jag sett på nymålade ytor att det är bubbligt under.
Och sen i gillestugan är det en ganska stor mörk yta som ser ut att ha varit fukt.
Det är ett masonit golv.
Det står inget i papperen om fuktskador.
Bör jag ta dit en besiktningsman, och vem är det som ska stå för kostnaden isåfall?
Och i runda slängar vad kostar det.

Du behöver väl knappt ta dit nån då du redan nu konstaterat fukt. Räkna med att behöva göra i ordning källaren.
Tar du dit en besiktningsman får så klart du betala.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Du behöver väl knappt ta dit nån då du redan nu konstaterat fukt. Räkna med att behöva göra i ordning källaren.
Tar du dit en besiktningsman får så klart du betala.
Okej tack för svar

Försök ta reda på om källaren blivit omdränerad och isolerad på utsidan. Viktigt att det gjorts på ett äldre hus innan man börjar göra ordning insidan såsom gillestugan.

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
J Josth skrev:
Försök ta reda på om källaren blivit omdränerad och isolerad på utsidan. Viktigt att det gjorts på ett äldre hus innan man börjar göra ordning insidan såsom gillestugan.
Tack för svar, jag tror inte det är gjort. Men får ställa frågan på visningen då.

Räkna med att du behöver göra om dräneringen. Sedan bör du räkna med att riva ut golvet av masonit, och alla andra väggar/golv som är i organiskt material.

Jag skulle undivka (= aldrig i livet) att köpa ett äldre hus med inredd källare.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Räkna med att du behöver göra om dräneringen. Sedan bör du räkna med att riva ut golvet av masonit, och alla andra väggar/golv som är i organiskt material.

Jag skulle undivka (= aldrig i livet) att köpa ett äldre hus med inredd källare.
Jo sånt där åker ut rakt av . Ska på visningen imorgon så får se hur illa det ser ut. Kommer ju kolla runt huset med, men tror vilket som att det ändå måste dräneras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.