Oerfarna ja, oseriösa nej. Man borde ju få ställa rimliga frågor utan att det ska anses oseriöst, vill de inte sälja till oss pga det kan man säga det så vi inte behöver lägga ner tid och energi på allt vad ett köp innebär.Appendix skrev:
Ja säljaren brukar bara bry sig om pengarna till slut. Annars är ju denne rätt.... dum?
Är ni bara intresserade av lantbruket så köper ni allt och sen säljer ni skogen separat.
Anbudsförfarande sker vid större fastigheter även här i Roslagen och jag tror helt enkelt att alla frågor ni har gör att mäklaren (och kanske säljaren) känner att ni inte är seriösa utan oerfarna.
Låt mig gissa att det finns gott om spekulanter som är välbekanta med fastigheten, dvs. granngårdarna. Vilket kanske minskar intresset för mer frågvisa spekulanter. Har ni haft någon direktkontakt med säljaren?H harrythekatt skrev:Oerfarna ja, oseriösa nej. Man borde ju få ställa rimliga frågor utan att det ska anses oseriöst, vill de inte sälja till oss pga det kan man säga det så vi inte behöver lägga ner tid och energi på allt vad ett köp innebär.Alla som köper ställen är inte hantverkare och skogsbrukare, men ja. Oklart. Det kommer fler ställen
![]()
Det väsentliga är även att hästgårdar (utan jordbruk eller skog) är de mest överprissatta fastigheterna. I Roslagen är det smartaste man kan göra ur värderingssynpunkt (om man har en större fastighet) att se till att ha lite vall, plats att rida samt ett stall.
Då blir marken helt plötsligt 10 gånger mer värd på grund av alla som drömmer om en hästgård.
Det gör ju att anbudsförfarande blir rätt effektivt att lura till sig oerfarna som bjuder mer än marken är värd.
Jag läste för övrigt igenom underlaget till en fastighet som är till salu här i närheten. Det krävs en rätt god kunskap kring jord och skogsbruk för att uppskatta värde utifrån virkesförråd och jordmån.
Tillägg: genom att så många drömmer om en hästgård är det enormt många intresserade på varje objekt. Varav många är just enbart drömmare. Förstår att mä'klare/säljare gallrar i vilka de lägger tid på
Då blir marken helt plötsligt 10 gånger mer värd på grund av alla som drömmer om en hästgård.
Det gör ju att anbudsförfarande blir rätt effektivt att lura till sig oerfarna som bjuder mer än marken är värd.
Jag läste för övrigt igenom underlaget till en fastighet som är till salu här i närheten. Det krävs en rätt god kunskap kring jord och skogsbruk för att uppskatta värde utifrån virkesförråd och jordmån.
Tillägg: genom att så många drömmer om en hästgård är det enormt många intresserade på varje objekt. Varav många är just enbart drömmare. Förstår att mä'klare/säljare gallrar i vilka de lägger tid på
Vi har en "hästgård" (dock utan hästarAppendix skrev:
Så det varierar nog. Har fått lära mig att hästfolk har mycket drömmar men inga pengar.
Klart att man får betala mer än för åkermark, men överprissatt, tja, ur ett företagsekonomiskt perspektiv är det förstås så.
Haha. Du har nog rätt kring drömmarna och pengarnaC cpalm skrev:Vi har en "hästgård" (dock utan hästar) och när vi köpte var det verkligen inte något översvallande intresse.
Så det varierar nog. Har fått lära mig att hästfolk har mycket drömmar men inga pengar.
Klart att man får betala mer än för åkermark, men överprissatt, tja, ur ett företagsekonomiskt perspektiv är det förstås så.
Priset på hästgårdarna beror nog på var det är. Hästtäta Roslagen och uppland har ju en stor befolkning varav några säkert har pengar, trots hästar. Medans mer glesbefolkade områden säkert har andra förutsättningar.
Jo att en gård som det står hästgård på tar väldigt mycket pengar för väldigt lite är solklart... dessvärre är det också otroligt stor skillnad vad du får för 3 miljoner i Småland kontra Värmland eller Dalarna. Men där kan vi inte bo just nuAppendix skrev:
Här kommer en uppdatering,
Försäljningen är avslutad. Objektet borta och svar från mäklare har vi ej fått. Bad en bekant SMSa mäklaren och hon fick svar omgående att objektet var sålt. Men när jag, som har budat, frågar så är det tystnad.
Är det värt att anmäla mäklaren? Har han gjort fel ens eller är det här vad man kan förvänta sig från alla mäklare? Ska jag kontakta säljaren, mäklaren kanske inte ens förmedlat vårt bud? Noll förtroende för gubben har jag iallafall.
Försäljningen är avslutad. Objektet borta och svar från mäklare har vi ej fått. Bad en bekant SMSa mäklaren och hon fick svar omgående att objektet var sålt. Men när jag, som har budat, frågar så är det tystnad.
Är det värt att anmäla mäklaren? Har han gjort fel ens eller är det här vad man kan förvänta sig från alla mäklare? Ska jag kontakta säljaren, mäklaren kanske inte ens förmedlat vårt bud? Noll förtroende för gubben har jag iallafall.
Jag tänker så här, att fastigheten är såld, du blev inte köparen och inget du gör kommer att ändra på det.H harrythekatt skrev:
Så man får fundera på om man skall ägna sin tid och energi till att (fortsätta) leta efter gård, eller att bråka med konstiga mäklare/säljare.
Vi råkade ut för alla möjliga konstiga saker när vi bjöd på små lantbruk. Dessa fastighetsaffärer är helt enkelt inte lika enkla som en villa- eller bostadsrättsaffär. Och då menar jag inte att själva transaktionen är särskilt komplicerad, utan att det finns mycket känslor, baktankar och sidouppgörelser.
C cpalm skrev:Jag tänker så här, att fastigheten är såld, du blev inte köparen och inget du gör kommer att ändra på det.
Så man får fundera på om man skall ägna sin tid och energi till att (fortsätta) leta efter gård, eller att bråka med konstiga mäklare/säljare.
Vi råkade ut för alla möjliga konstiga saker när vi bjöd på små lantbruk. Dessa fastighetsaffärer är helt enkelt inte lika enkla som en villa- eller bostadsrättsaffär. Och då menar jag inte att själva transaktionen är särskilt komplicerad, utan att det finns mycket känslor, baktankar och sidouppgörelser.
Håller med i vad du skriver, jag steamar bara och gör som vanligt när någon är oschysst... ska försöka lämna det bakom mig, försöka....:-D
Ja då la ni helt enkelt för lågt anbud eller framstod inte som tillräckligt seriösH harrythekatt skrev:Här kommer en uppdatering,
Det sköna i Sverige är att man får sälja till vem man vill och man behöver inte kontakta 100 förlorande spekulanter om man inte vill.
Sen hade kanske mäklaren säkert kontaktat er om denne upplevde er som seriösa och ville ha er i "spekulantregistret" för framtida försäljningar.
Så. Istället för steama. Tänk på hur ni ska göra framöver. Hur ska ni agera för att kunna framstå som seriösa vid budgivning på dylika objekt. Behöver ni skaffa er mer kunskap.
Den enda man kan ändra på är nämligen sig själva. man kan itne ändra på andra.
Lycka till med hä'stgårdsletandet nu
Klicka här för att svara