Men... ”Bra städat” är väldigt subjektivt - är det så att man när man väl fått tillträde t fastigheten tycker att städningen är undermålig tar man det med säljaren, o ev inspektion tillsammans. Om dåligt så får säljaren göra om och de kommer gå på städfirman i 11 fall av 10.
Förstår inte problemet öht

S seww skrev:
Aha ok. Jag trodde att man tar en sista genomgång av fastigheten innan slutbetalning och tillträde sker. Har inte själv köpt något, bara sålt och klart, vår köpare gjorde inte så. Vi skrev klart kontraktet på mäklarens kontor och gav nycklarna när vi fick pengarna.

Men då har det gått till som det ska med andra ord. Då får jag backa med min tankevurpa. :) Intressant.
Alltid lär man sig något nytt!
Vi håller precis på att sälja en lgh.
Mäklaren föreslog då att vi visar lgh till köparna någon dag innan slutlikviddagen, så de kan kontrollera städ m.m..
Du ska kunna begära kontroll av huset innan slutlikviddagen.

Problemet med den här typen av frågor är ju om man inte är överens ifråga om städningen.
Om vi antar att köparen vill dra av 5000 för dålig städning. Säljaren vägrar.

Om köparen står på sig, så blir det ingen affär, köparen har brutit avtalet som sade att xxxxx kronor skulle betalas för bostaden. Säljaren får hitta en annan köpare, och stämmer köparen på sina kostnader, som kan bli nästan hur höga som helst. Visserligen får kanske köparen senare rätt, det var dåligt städat, men det är ändå inte skäl för att häva köpet.

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Håller med. Ofta ska det ändå målas om, fixas osv. Man ska flytta in sina möbler och det springs in och ut med skor på och hela flyttstädningen blir tillintetgjord ändå. Klassiskt trams från curlade 90-talister.
Visst är det så, 5000 kr för städning på ett närmare 5 Msek köp är ju en piss i Mississippi, det var mest hennes kommentar angående processen.
By the way, vi tillhör den icke-curlade generationen från 80-talet :)

Och du har rätt, de har ju börjat måla och bygga lite, så kändes som en konstig begäran av min vän. Plus, jag vet inte med säkerhet hur undermålig städning var, så hon kanske bara svamlar. Skåning, ni vet... :)

D datpsu skrev:
Vi håller precis på att sälja en lgh.
Mäklaren föreslog då att vi visar lgh till köparna någon dag innan slutlikviddagen, så de kan kontrollera städ m.m..
Du ska kunna begära kontroll av huset innan slutlikviddagen.
Det var exakt det här jag trodde var praxis.
Men inte ens vi gjorde det när vi sålde huset så.. Minnet är kort. Det skulle ge köparen mera kraft att få igenom en godkänd städning, istället för att bråka om det efter affären är avslutad.

H hempularen skrev:
Problemet med den här typen av frågor är ju om man inte är överens ifråga om städningen.
Om vi antar att köparen vill dra av 5000 för dålig städning. Säljaren vägrar.

Om köparen står på sig, så blir det ingen affär, köparen har brutit avtalet som sade att xxxxx kronor skulle betalas för bostaden. Säljaren får hitta en annan köpare, och stämmer köparen på sina kostnader, som kan bli nästan hur höga som helst. Visserligen får kanske köparen senare rätt, det var dåligt städat, men det är ändå inte skäl för att häva köpet.
Absolut, så är det. Man måste ju välja sina slag och se det stora hela i en sån här affär. Jag försöker alltid säga att städning är onödig eftersom vi oftast städar när vi flyttat in, men som tur är så är vi alla olika. Livet ska inte vara för enkelt.

Men lite av tanken med mitt inlägg var att, man kan inte som köpare ensidigt hålla inne pengar vid tillträdet. Om köparen anser att dte är dåligt städat, så är det just en åsikt, inte fakta. Utan antingen håller säljaren med, och alla blir överens, eller så får man ta det till domstol. FÖrst när det finns en dom, så är den dåliga städningen "fakta".

Vid tillträdet finns (normalt) bara köpeavtalet som skall följas. Alla åsikter om städning, diverse fel osv. får man ta som en sidodiskussion. Vilket tyvärr är rätt dåligt för köparen, för det går i praktiken inte att få rätt om några 1000 för en dålig städning. Men det är ännu sämre för köparen om man ensidigt håller inne en del av köpesumman, och därmed begår avtalsbrott, som kan kosta miljonbelopp i slutänden.

H hempularen skrev:
Men lite av tanken med mitt inlägg var att, man kan inte som köpare ensidigt hålla inne pengar vid tillträdet. Om köparen anser att dte är dåligt städat, så är det just en åsikt, inte fakta. Utan antingen håller säljaren med, och alla blir överens, eller så får man ta det till domstol. FÖrst när det finns en dom, så är den dåliga städningen "fakta".

Vid tillträdet finns (normalt) bara köpeavtalet som skall följas. Alla åsikter om städning, diverse fel osv. får man ta som en sidodiskussion. Vilket tyvärr är rätt dåligt för köparen, för det går i praktiken inte att få rätt om några 1000 för en dålig städning. Men det är ännu sämre för köparen om man ensidigt håller inne en del av köpesumman, och därmed begår avtalsbrott, som kan kosta miljonbelopp i slutänden.
Helt klart.
Sen får man nog resonera att en dålig utförd städning är ju en liten del av ett husköp. Det finns ganska många andra områden som är lite viktigare att ha koll på än om det är dammråttor bakom kylskåpet.

Fast det är lite just det jag ville komma fram till. När du väl har skrivit på köpeavtalet, och ev. besiktningsklausul har blivit avklarad så att avtalet vunnit laga kraft, då är det inte speciellt mycket att hålla reda på.

Då gäller avtalet rakt av "absolut", det enda som då återstår är att köparen betalar den avtalsenliga köpesumman, och säljaren lämnar över fastigheten, skriver på köpebrev osv. När du väl har ett köpeavtal som vunnit laga kraft, så finns det inget mer att kontrollera.

OM det dyker upp något fram till tillträdesdatumet, så kan man givetvis diskutera det med säljaren, men kommer man inte överrens om en ändring av avtalet, så gäller avtalet oinskränkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.