3 599 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Märklig mäklare
Sida 1 av 2
Hej,
så vi har tittat på ett hus med en mäklare som sjunger på sista versen, åldersmässigt tror jag. Han har drivit sin firma i 50 år, gubben har koll. Men han är knepig, svarar inte på alla våra frågor och verkar inte så intresserad av att lyssna på våra bud. Han hänvisar endast till det anbudsförfarande som skall vara inlämnat innan datum X. På frågan om några bud har kommit in, svarar han inte ens. Tystnad. Vi har frågat om vi kan komma på ytterligare en visning och om skorstenarna var sotade och godkända för användning. Inget svar heller.
Det är första gången vi köper något, och vi vill vara säkra på vår sak. Brukar mäklare bete sig så här? En annan mäklare, ung tjej, jävligt tillmötesgående och trevlig. Svarar på allt, med glädje i rösten...
så vi har tittat på ett hus med en mäklare som sjunger på sista versen, åldersmässigt tror jag. Han har drivit sin firma i 50 år, gubben har koll. Men han är knepig, svarar inte på alla våra frågor och verkar inte så intresserad av att lyssna på våra bud. Han hänvisar endast till det anbudsförfarande som skall vara inlämnat innan datum X. På frågan om några bud har kommit in, svarar han inte ens. Tystnad. Vi har frågat om vi kan komma på ytterligare en visning och om skorstenarna var sotade och godkända för användning. Inget svar heller.
Det är första gången vi köper något, och vi vill vara säkra på vår sak. Brukar mäklare bete sig så här? En annan mäklare, ung tjej, jävligt tillmötesgående och trevlig. Svarar på allt, med glädje i rösten...
Hej
Gällande bud så kan det variera hur säljare/mäklare kör, men att inte meddela potentiella budgivare om ett bud kommit in är nog ovanligt. De mäklare som jag varit i kontakt med brukar vara väldigt snabba att ta kontakt när budgivning startat.
övriga saker är märkliga, det ligger ju i säljarens intresse att svara på frågor och vara tillmötesgående mot budgivare, så man inte skrämmer bort folk.
mvh
N
Gällande bud så kan det variera hur säljare/mäklare kör, men att inte meddela potentiella budgivare om ett bud kommit in är nog ovanligt. De mäklare som jag varit i kontakt med brukar vara väldigt snabba att ta kontakt när budgivning startat.
övriga saker är märkliga, det ligger ju i säljarens intresse att svara på frågor och vara tillmötesgående mot budgivare, så man inte skrämmer bort folk.
mvh
N
Ja märklig gubbe är det... Nu har vi lagt tre bud iallafall, enligt konstens alla former. :- )
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Men detta låter inte som en "vanlig" budgiving. Det låter mer som ett anbudsförfarande. Att buden skall ha kommit in före ett visst datum. Detta var vanligare förr, men jag tror att det kan vara en skaplig metod för att få bra bud, framförallt på en lite skalig marknad.
Konceptet är i så fall att alla får lämna ETT bud, och säljaren säljer sedan till det högsta, om man är nöjd med buden.
Fördelen är att en spekulant som är seriöst intresserad får lägga sitt högsta slutbud direkt. Spekulanterna kan inte basera sin värdering på vad andra budgivare tycker.
När jag sålde min bostadsrätt för 30 år sedan var det lite mixat med budgivning och "fasta priser" på marknaden, vissa objekt såldes med budgivning, andra såldes med det som idag kallas acceptpris, den som först lade acceptpriset fick köpa direkt, ingen ytterligare budgivning.
Jag sålde min bostadsrätt till "fast pris" privat utan mäklare. Jag fick ut ca 5% högre kvmpris än någon annan hade fått för identiska lägenheter det senaster kvartalet då. Jag vågade sälja utan mäklare eftersom jag var ordf. i föreningen och därmed hade väldigt bra insyn i aktuella priser, vi hade ca 10 - 15 överlåtelser per månad i föreningen (800 medlemmar).
Sedan sålde vi min flickväns (numera fru) lägenhet samma dag på samma sätt (min före lunch, hennes efter lunch). Hennes lägenhet var lite svårare att bedöma rätt, Den låg i ett väldigt bra läge men på nedre bottenm vilket sänker värdet. Jag fick lite hjälp att sätta priset av en mäklare som jag hade mycket kontakt med via "min förening". Var helt öppen "nu vill jag snylta på lite gratishjälp, säg nej om du inte vill".
På hennes fick vi först ingen köpare (min sålde jag medan vi visade hennes). Men en mycket ung spekulant undrade om han fick komma tillbaka senare med sin flickvän. Han dök inte upp. Men kl 11 på kvällen ringde det på dörren då var de där och 23.40 "vi tar den"...
På den tiden förekom "anbudsförsäljning", men det var rätt ovanligt.
Konceptet är i så fall att alla får lämna ETT bud, och säljaren säljer sedan till det högsta, om man är nöjd med buden.
Fördelen är att en spekulant som är seriöst intresserad får lägga sitt högsta slutbud direkt. Spekulanterna kan inte basera sin värdering på vad andra budgivare tycker.
När jag sålde min bostadsrätt för 30 år sedan var det lite mixat med budgivning och "fasta priser" på marknaden, vissa objekt såldes med budgivning, andra såldes med det som idag kallas acceptpris, den som först lade acceptpriset fick köpa direkt, ingen ytterligare budgivning.
Jag sålde min bostadsrätt till "fast pris" privat utan mäklare. Jag fick ut ca 5% högre kvmpris än någon annan hade fått för identiska lägenheter det senaster kvartalet då. Jag vågade sälja utan mäklare eftersom jag var ordf. i föreningen och därmed hade väldigt bra insyn i aktuella priser, vi hade ca 10 - 15 överlåtelser per månad i föreningen (800 medlemmar).
Sedan sålde vi min flickväns (numera fru) lägenhet samma dag på samma sätt (min före lunch, hennes efter lunch). Hennes lägenhet var lite svårare att bedöma rätt, Den låg i ett väldigt bra läge men på nedre bottenm vilket sänker värdet. Jag fick lite hjälp att sätta priset av en mäklare som jag hade mycket kontakt med via "min förening". Var helt öppen "nu vill jag snylta på lite gratishjälp, säg nej om du inte vill".
På hennes fick vi först ingen köpare (min sålde jag medan vi visade hennes). Men en mycket ung spekulant undrade om han fick komma tillbaka senare med sin flickvän. Han dök inte upp. Men kl 11 på kvällen ringde det på dörren då var de där och 23.40 "vi tar den"...
Vi fick svar på en drös frågor första gången, men andra gången har det varit tyst som i graven.. Jag förstår ju att saker kan ta tid, men det känns också som att om man vill sälja något och någon verkar väldigt intresserad så tar man ju det på allvar och vill vara tillmötesgående.N NorraS skrev:Hej
mvh
N
Det är ganska vanligt på lantbruksfastigheter som jag uppfattat det.
Hej, okej. Då är jag med!H hempularen skrev:Men detta låter inte som en "vanlig" budgiving. Det låter mer som ett anbudsförfarande. Att buden skall ha kommit in före ett visst datum. Detta var vanligare förr, men jag tror att det kan vara en skaplig metod för att få bra bud, framförallt på en lite skalig marknad.
Vi har nu lämnat tre bud med olika konstellationer. Det lägsta budet innefattar endast bostaden, skifte 1. Det andra budet innefattar bostaden med lösöre i ekonomibyggnader, bla 2 traktorer samt 1ha från den andra fastigheten som de säljer som ligger nästgårds. Det tredje budet är ett underbud för alltihopa. Tror du att det är rätt väg att gå? Vi har specificerat våra önskemål under "Övrigt".
Som köpare känns det ofantligt vanskligt... Men det är vad det är, antar jag. Man hade ju som mäklare med 50 år i ryggen kunnat informera en som har 0 år i ryggen hur det fungerar, men tack och lov för expertisen här! =)
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
OK, det låter som sagt som en lantbruksfastighet. En sådan skulle jag tro säljs mer som en rörelse. Det bör gå att få fram en skaplig objektiv värdering. Det är inte så intressant hur vackert fältet böjer av mot skogen. Utan det handlar mer om hur många ton hö man kan få in från fältet, hur många kbm. skog som kan avverkas de närmaste 20 åren osv.
Lite som om du köper den lokala ICA butiken, priset sätts i första hand efter hur dagsomsättningen ser ut. Sedan kan olika spekulanter kanske se någon möjlighet att utveckla verksamheten, och därmed tänka sig visst "överpris".
Om man som "amatör" vinner en sådan anbudsförsäljning, så har man betalat för mycket.
Lite som om du köper den lokala ICA butiken, priset sätts i första hand efter hur dagsomsättningen ser ut. Sedan kan olika spekulanter kanske se någon möjlighet att utveckla verksamheten, och därmed tänka sig visst "överpris".
Om man som "amatör" vinner en sådan anbudsförsäljning, så har man betalat för mycket.
Ja, mäklaren har meddelat att de kan sälja fastigheterna separat "för rätt bud". Men han ville inte ge några som helst indikationer på vilka bud som är rimliga.H hempularen skrev:OK, det låter som sagt som en lantbruksfastighet. En sådan skulle jag tro säljs mer som en rörelse. Det bör gå att få fram en skaplig objektiv värdering. Det är inte så intressant hur vackert fältet böjer av mot skogen. Utan det handlar mer om hur många ton hö man kan få in från fältet, hur många kbm. skog som kan avverkas de närmaste 20 åren osv.
Då kanske vi endast lämnar två bud, ett med och ett utan lösörena. Vi är ju inte intresserade av skogen, vi vill ha våra hästar på lösdrift och föda upp våra barn på landet. :- ) Men det känns inte som att säljarna bryr sig om annat än pengar alltså, i det här fallet? Vissa andra mäklare säger att säljarna gärna ser ett ungt par, eller någon som vill förvalta, eller ta hand om, eller bygga vidare på, osv osv. Att säljaren har ett affektionsvärde på fastigheten som de säljer. Men med ett anbudsförfarande tolkar jag det som att högsta bud vinner oavsett om det är någon som jämnar det med marken eller håller allt vid liv som de gjort i generationer.
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Observera, att jag skrev om hur anbudsförfarande KAN gå till. Det betyder ju inte att det är just det mäklaren sysslar med. OM man deltar i ett anbudsförfarande kan det bli rätt tråkigt om motparten sedan ändå går igång med att förhndla upp de givna buden.H harrythekatt skrev:
Jag har en bekant som sysslar med import i matråvarubranschen. Han berättade att ETT av de större företagen som producerar mat baserade på hans importvaror, kör just med att ändra anbudsförfarandet under upphandlingen. Han har något 10 tal stora konkurrenter, de tävlar om anbuden "på liv o död". Men mot just det företaget har de bildat kartell, när det företaget handlar, så skickar de in sina anbud, de har i förväg kommit övverens om att vad de än ger för anbud, så har de allihop samma marginal för ytterligare förhandling, och när firman kör igång med sin andra anbudsomgång så ser de till att den av dem som vann första omgången alltid vinner den andra rundan....
Ugh, ja det var den mest tråkiga budgivningen vi deltagit i, iallafall. Vi hoppas att ingen smålänsk kartell ställer till det för oss :-D Tackar för din input, vi lämnade endast ett bud nu. Det får bära eller brista, bara tråkigt att när man väl hittat ett ställe av alla miljoner ställen och bestämt sig för det, så är det motgångar man möts av innan man ens fått köpa stället...H hempularen skrev:Observera, att jag skrev om hur anbudsförfarande KAN gå till. Det betyder ju inte att det är just det mäklaren sysslar med. OM man deltar i ett anbudsförfarande kan det bli rätt tråkigt om motparten sedan ändå går igång med att förhndla upp de givna buden.
Jag har en bekant som sysslar med import i matråvarubranschen. Han berättade att ETT av de större företagen som producerar mat baserade på hans importvaror, kör just med att ändra anbudsförfarandet under upphandlingen. Han har något 10 tal stora konkurrenter, de tävlar om anbuden "på liv o död". Men mot just det företaget har de bildat kartell, när det företaget handlar, så skickar de in sina anbud, de har i förväg kommit övverens om att vad de än ger för anbud, så har de allihop samma marginal för ytterligare förhandling, och när firman kör igång med sin andra anbudsomgång så ser de till att den av dem som vann första omgången alltid vinner den andra rundan....
Tack för hilfen, allihop!
Det finns, precis som med en öppen budgivning, inget hinder för att säljaren väljer köpare på andra grunder än högsta bud, och att du i ditt anbud anger dina argument för att just du skall få köpa fastigheten.H harrythekatt skrev:
Med det sagt är det väl i och för sig troligt att pengarna är det viktigaste.
H harrythekatt skrev:Ja, mäklaren har meddelat att de kan sälja fastigheterna separat "för rätt bud". Men han ville inte ge några som helst indikationer på vilka bud som är rimliga.
Då kanske vi endast lämnar två bud, ett med och ett utan lösörena. Vi är ju inte intresserade av skogen, vi vill ha våra hästar på lösdrift och föda upp våra barn på landet. :- ) Men det känns inte som att säljarna bryr sig om annat än pengar alltså, i det här fallet? Vissa andra mäklare säger att säljarna gärna ser ett ungt par, eller någon som vill förvalta, eller ta hand om, eller bygga vidare på, osv osv. Att säljaren har ett affektionsvärde på fastigheten som de säljer. Men med ett anbudsförfarande tolkar jag det som att högsta bud vinner oavsett om det är någon som jämnar det med marken eller håller allt vid liv som de gjort i generationer.
Ja säljaren brukar bara bry sig om pengarna till slut. Annars är ju denne rätt.... dum?
Är ni bara intresserade av lantbruket så köper ni allt och sen säljer ni skogen separat.
Anbudsförfarande sker vid större fastigheter även här i Roslagen och jag tror helt enkelt att alla frågor ni har gör att mäklaren (och kanske säljaren) känner att ni inte är seriösa utan oerfarna.