2 319 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Sambo lämnar - vad nu?
Jaha för drygt en månad sedan tog sambon sitt pick och pack och drog. Vi har köpt huset billigt och renoverat länge innan vi kunde flytta in i höstas - så en försäljning nu hade inneburit rätt stor vinst.
Men vad är nu nästa steg? Vad behöver jag veta?
Jag har tänkt bo kvar. Vi har gått in med lika mycket.
Ex-sambon vill ha mäklarvärdering och ha ut halva värdet. Börjar jag med att ringa banken eller mäklare?
Om jag förstått rätt så är lagfarten enkelt fixad om man har bodelning, pantbrev behövs nya, skatten tar jag över tills jag säljer. Vad mer?
Men vad är nu nästa steg? Vad behöver jag veta?
Jag har tänkt bo kvar. Vi har gått in med lika mycket.
Ex-sambon vill ha mäklarvärdering och ha ut halva värdet. Börjar jag med att ringa banken eller mäklare?
Om jag förstått rätt så är lagfarten enkelt fixad om man har bodelning, pantbrev behövs nya, skatten tar jag över tills jag säljer. Vad mer?
Tråkigt! Kan bara råda dig att se till att få en korrekt värdering av huset och sedan kontakta en familjejurist för hjälp med det ekonomiska. Det kostar inte så mycket och förhoppningsvis så får ni då ett dokument som ni båda kan skriva under på och undviker framtida tjafs om hur tillgångarna fördelats.
Ta helst inte in en värdering utan kanske tre. Och ta snittet på gjorda värderingar.
Se till att allt kommer på papper på rätt sätt så att det inte blir stridigheter om detaljer senare. Ni kan fixa detta själva om ni är hyggligt överens och kan ta fram papper själva, det finns bra underlag på Google och stöd här. Frågan har ställts förr här och bra svar finns. Om ni är osäkra kan ni söka hjälp hos en bra familjejuristC CarlC89 skrev:Jaha för drygt en månad sedan tog sambon sitt pick och pack och drog. Vi har köpt huset billigt och renoverat länge innan vi kunde flytta in i höstas - så en försäljning nu hade inneburit rätt stor vinst.
Men vad är nu nästa steg? Vad behöver jag veta?
Jag har tänkt bo kvar. Vi har gått in med lika mycket.
Ex-sambon vill ha mäklarvärdering och ha ut halva värdet. Börjar jag med att ringa banken eller mäklare?
Om jag förstått rätt så är lagfarten enkelt fixad om man har bodelning, pantbrev behövs nya, skatten tar jag över tills jag säljer. Vad mer?
För din egen del så bör du nog börja med din bank. Efter separationen får du högre lån och sämre säkerhet med bara en inkomst. Kolla att det i princip är ok för banken. Det ni gör gemensamt är en fiktiv försäljning av huset. Ni gör en bedömning av försäljningspris efter kontakt med en eller flera mäklare. Från priset drar ni sedan av mäklarkostnad, andra försäljningskostnader, vinstskatt och lån. Då får ni ett återstående värde på fastigheten. Du bör då ersätta din ex med hälften av detta värde. Du får sedan även ta över hela huslånet dess7tom så din belåning blir ju högre. Det kan vara svårt att räkna exakt rätt på allt, så om du gärna vill vara kvar så kan det vara bra med genorisitet i detaljerna. Om det inte fungerar i praktiken är ju alternativet att sälja huset och dela på värdet när omkostnader är betalda
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Kom övverens med sambon i förväg om vilken värderingsprincip som skall gälla. Det blir ofta strul, när den ena eller andra parten i efterhand underkänner värderingen. Kom övverens om att enas om en värderingsman, eller att ta in mer än en.Niklasloow skrev:
Undvik att använda mäklarnas gratis värderingstjänster. De gör sådana värderingar som en del av sin markndsföring, och de sätter gärna det värde de tror att "kunden" vill höra för att ge försäljningsuppdrag till den mäklaren. Givetvis utan att värde tsätts helt åt skogen, men det är som sagt mer markandsföring av mäklartjänster, än ett riktigt värderingsuppdrag.
När ni räknar ut hur mycket sambon skall lösas ut med, så bör ni ta hänsyn till den latenta skatteskuld som du tar över om du tar över fastigheten. Vid en bodelning får du huset, sambon får pengar. Men den dag du skall sälja så får du betala skatt som om du hade ägt hela fastigheten redan från början. Det bör/skall man ta hänsyn till vid beräkningen. Sedan kan man även räkna in att ni sparar in ett mäklararvode om du tar över huset via bodelning, att ni inte säljer på markanden. Det finns delade meningar om mäklararvodet skall vara med i beräkningen. Det går att argumentera i båda riktningar.
ta 2 eller 3 gratisvärderingar och kolla även vad hus i samma område sålts för
som argument mot försäljning av huset är ju att troligtvis får sambon vänta längre på pengarna
på lagfarten får du en exp-kostnad på 825 kr (om de inte har höjt den på senare tid)
som argument mot försäljning av huset är ju att troligtvis får sambon vänta längre på pengarna
på lagfarten får du en exp-kostnad på 825 kr (om de inte har höjt den på senare tid)
Klicka här för att svara
